Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

begynner å bli rimelig frustrert, jenta vår er tre mnd og skriker bare mer og mer..gruer meg til mandag og at jeg blir alene med henne hele dagen igjen, må stort sett bære henne hele tiden. vet ikke hva det er, har vært hos fysio som sa at alt var i orden. hun sover på natta, men jeg er mye mer sliten nå enn jeg var da hun våknet hver 2. time på natta.. bysser og trøster dagen lang. hun sover ikke noe lenge i strekk på dagen, rundt en halv time, i blant en time men bare hvis jeg holder henne eller går tur med vogn. føler all våkentid er negativ for tiden, utrolig slitsomt. føler jeg gjør noe galt og ikke er god mamma..vet ikke hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre, redd hun ikke har det bra. virker som hun aldri får sovet lenge nok og derfor er jevnt trøtt og sutrete når hun er våken. ikke mye koselig for noen av oss.

er det en fase?? hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, vet hvordan du har det og det er ekstremt slitsomt og frustrerende, sikkert ikke det du vil høre og har ingen gode råd, kunne ønske jeg hadde. Ville bare fortelle deg at du ikke er alene! Datteren min er 3 mnd om en uke og det er en lang og hard kamp på kveldene, vil ikke ha pupp, vil ikke sove, vil ikke noe, vil kun bli bært. Er ikke noe galt med henne heller, bortsett fra litt halsbrann og mageknip i ny og ne. Hun var så "enkel" før, kanskje det er alderen og forhåpentligvis en fase. Jeg føler også at jeg er en dårlig mamma som ikke klarer å roe mitt eget barn, vi er jo ekstra følsomme og fulle av hormoner i denne tiden vi også. Når ikke samboer er hjemme føler jeg meg utrolig ensom og bare venter på at han skal komme hjem. Uff. Men det går nok over. Snart begynner de å krabbe og le og finne ut av ting selv, si ifra hvor de har vondt osv.. da ser vi sikkert tilbake på denne tiden med et smil:)

Skrevet

Du gjør antakelig ikke noe galt. Jeg regner med du har forsøkt det meste når det gjelder å tilrettelegge for søvn. Noen barn er bare rett og slett ubrukelige på å sove. Det at hun ikke sover lange, gode lurer har selvfølgelig innvirkning på både humør og apetitt. Kanskje er hun for trett til å spise seg ordentlig mett (sovner under mating), og får derfor ikke i seg den fete melken (noe som resulterer i hyppige matinger). Kanskje vil du finne en metode som gir lengre søvnperioder, kanskje ikke. Det beste er jo om du gjør det, men det kan godt være hun vil være problematisk når det gjelder søvn i månedene fremover.

Vår mellomste var som din (bortsett fra at han i tillegg var mye våken på nettene). Han roet seg ikke før han var 1,5 år. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var fordi vi ikke hadde gode rutiner. Han var rett og slett ubrukelig når det gjaldt søvn, og det var ikke vår fortjeneste at han plutselig begynte å sove greit. Det fant han ut av helt selv.

Og nei, det er ikke særlig hyggelig når alt dreier seg om søvn. Når babyen sjelden smiler fordi han eller hun alltid er trett. Du kan jo håpe på at dette er forbigående. Ofte blir babyer rundt 3/4 mnd mer urolige. De krever mer mat (hyppige amminger), men er samtidig ikke helt klare for fast føde. I tillegg er det mye som skjer rent utviklingsmessig. De er straks klare for å begynne å rulle, de er mer oppmerksomme på omgivelsene(blir fortere slitne), og gir merkbart mer uttrykk for hva de ønsker og ikke ønsker.

Forsøk å oppretthold de rutinene du har, og håp på at hun vil falle inn i dem. Få litt avlasning innimellom. Gjør ting på egenhånd når du har mulighet til det. Og tenk at ALT blir bedre med tiden:-)

Skrevet

Uff zassy, det høres utmattende og strevsomt ut. Både for deg og babyen. Jeg forstår godt at du gruer deg til i morgen, det er noe helt annet når man kan dele bæringen/byssingen med noen!

Du skriver at du har vært hos fysioterapeut med henne. Har du vært hos eksempelvis kiropraktor?

Har du skiftet merke på mme eventuelt begynt å gi henne mme?

Går hun godt opp i vekt? (Vei på helsestasjon, og kontrollvei uka etter)

Har du prøvd å stramme et pledd rundt henne når hun skal sove?

Kan det være økedøgn?

Og så er det jo sånn at når situasjonen først er som den er, gjør du selvsagt det du kan for å endre den. Men mens situasjonen pågår er du nødt til å tenke på deg selv. Kanskje du har en venninne/familiemedlem som kan støtte deg mens samboeren er på jobb? Om de ikke kjenner babyen så godt kan det jo hende de kan hjelpe deg med husarbeid eller kanskje trille babyen en tur mens du får slappe? Trilletur kan du kanskje bruke en nabojente med også? 13-14-åringer vil jo alltids trille hvis de får en 50-lapp.

Håper det går seg til med den lille, husk å ta vare på deg selv også:)

Klem til deg!

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene iallefall :) Ja min var også så "enkel" i begynnelsen, har jo også hørt at de bruker å roe seg etter 3 måneder ca, men her har det bare blitt verre den siste tiden..nå er jo min litt tidlig født så kan jo være det blir bedre jo nærmere hun kommer den "egentlige" 3måneders merket.

Jeg venter hele dagene på samboer jeg også for å få litt avlastning, og helgene, men hun skriker myye mer hos ham og roer seg fortere hos meg så er ganske slitsomt det også, noen ganger må jeg bare ta henne når hun blir helt hysterisk, ikke noe gøy for pappaen heller..og så greier jeg ikke kose meg og slappe av når jeg får avlastning for jeg vet at hun gråter så sårt. Ja gleder meg til hun kan gjøre seg mer forstått, håper bare at det ikke er noe spesielt som plager henne.Akkurat nå i skrivende øyeblikk HYLskriker hun hos pappaen :(

Skrevet

Takk for svar begge to!

Du skriver at kanskje vil hun ha oftere mat bad habit, men jeg har nettopp prøvd å gi henne sjeldnere mat fordi helsesøster anbefalte det da hun ligger litt over gj.snittet vektmessig..dette får meg til å tenke på om det kan være derfor hun er mer grinete?? Hun får mat hver 3. time..før vi var hos helsesøster denne uka fikk hun mat hver 2. til 2,5 time. men hun mente det var litt mye.

Billie Jean Har ikke vært hos kiropraktor, tenkte kanskje det var overflødig da fysio sa at alt var fint og hun var frisk og rask?

For å svar på sp.målene dine så får hun bare morsmelk og hun går veldig godt opp i vekt, ligger oppe i skalaen. Strammer pledd rundt henne når hun skal sove og dette har virket veldig bra..i begynnelsen..men så vet jeg ikke, nå vil hun ikke sove alene likevel, av og til bare får jeg lurt henne ned i bagen og hun sover en liten stund alene. På natta legger jeg pledd rundt henne også og også her sov hun bedre og lenger da jeg startet med det, men ikke nå lenger, hun blir veldig varm av teppet også da.

Ja kan det være økedøgn? Jeg vet sannelig ikke..hun er ei frøken som aldri sier neitakk til puppen, og som jeg skrev ovenfor så ville jo helsesøster at jeg skulle gi henne mat litt sjeldnere så jeg er usikker her.

Skulle ønske jeg hadde noen andre enn samboer som avlastning, men venninner jobber dagtid og er ikke så ofte her, og ingen av oss har familie her vi bor så er litt trist akkurat det da. Tenker oss på babysang i morgen og håper på å bli litt kjent med noen i nærområdet da, trenger litt sosial omgang kjenner jeg.. spent på om det går fint eller om jeg bare må gå hjem med henne.

Tusen takk for innspill!! Setter pris på det.

Skrevet

Er sånn her også, mamma er best. Slitsomt når man endelig får avlastning:/ Selv har jeg nå bestilt time hos helsesøster først og fremst for å snakke litt om mine følelser før det utvikler seg til depresjon. Vært å snakket med noen du?

Skrevet

Uff det høres ikke bra ut Vermilion, kjempebra at du skal å snakke med noen, viktig å ta tak i sånne ting! Nei jeg har ikke gjort det..har en helsesøster som jeg ikke har så god kjemi med..men får se om jeg tar meg en tur hvis det ikke blir bedre snart. Men innrømmer at jeg blir litt skremt når jeg et par ganger har begynt å gråte selv fordi hun har skreket så mye og jeg ikke greier å roe henne :/

Det var mye arbeid i begynnelsen også og jeg var sliten og trøtt, men nå er det akkurat som om det skal mye mindre til før jeg blir frustrert og oppgitt. Men skal prøve å komme meg mer ut på gåturer igjen, tror frisk luft, dagslys og litt trim kan gjøre veldig godt selv om man egentlig ikke orker, hun sover heldigvis en god stund i vogn på gåtur, gjør din?

Skrevet

Jeg ville ivertfall utelukka det at hun er sulten! For selv om hun er stor og går godt opp i vekt, kan det hende hun krever mer mat!

Hva om du prøver å gi henne en flaske med mme etter mating, kun for å utelukke det feks?

Ønsker deg masse lykke til! Og husk at selv om du ikke merker noe enda, så vil ting bli bedre og enklere for hver dag som går, ettersom barnet blir eldre:)

Skrevet

Hun sover godt i vognen sin ja:) Hadde det vært like enkelt å få henne til å sove på kvelden hadde jeg vært 1stk lykkelig mamma, hehe;) hjelper veldig med frisk luft og trening ja! Synes vi er flinke jeg, er ikke bare-bare å bli mamma for første gang! At det skulle bli så stor forvandling hadde jeg aldri trodd, ihvertfall ikke følelsesmessig, hehe

Skrevet

Jeg har det på samme viset her- jenta vår nærmer seg 3,5 mnd og er født ca 1,5 uke etter termin... Har også hørt dette med at rundt 3 mnd kommer mer fast døgnrytme med færre dagsovinger. Jeg opplever nesten det motsatte. Hun sover, spiser, får ny bleie og er i godt humør i maks en time (totalt etter at hun våkner), så blir hun trøtt/overtrøtt og vil bæres eller ligge i vogn på tur (ellers skrikes det). Hun hyler også hvis hun legges i senga, og er blitt vanskeligere å legges på kvelden også- selv om vi følger de samme rutinene. Hun roer seg ofte ikke før jeg legger meg (hun sover i seng ved siden av meg). Hun sover fremdeles ok på natta, men er mer urolig også da. Hun tilbys pupp ofte, men vil sjelden ha mer enn ca hver 3. time på dagen og noe sjeldnere på natten. Håper det er en fase som går over! Også her oppleves hun som "vanskeligere" nå enn da hun var yngre...

Skrevet

oi godt humør i en time?? her er det noen minutter! :P Neida, men godt humør har det vært lite av i det siste, i dag var det bare i en liten periode på stellebordet i kveld, var utrolig godt å se den lille smile til meg midt i all denne skrikinga.

Nei men nå fikk jeg faktisk litt vondt i meg, kanskje hun har fått for lite mat de siste dagene :( Ga henne litt ekstra nå i kveld og hun spiste som bare det! Hun har begynt å våkne tidligere på natta også en før, hun har hatt samme rytme i en evighet men etter jeg begynte å drøye måltidene på dagtid har hun våknet tidligere og altså da flere ganger på natta..jeg burde jo ha skjønt det før! Hun er jo sikkert sulten!? Men samtidig, er det ikke ofte å gi mat hver 2. til hver 2,5 time ca? Var det helsesøster sa, var ikke normalt hele tiden..men kanskje vesla er midt i en økeperiode nå uten at jeg har skjønt det. Huff! Skal prøve å gi mer etter "feelingen" i morgen og se om vi får en bedre dag.

Kanskje du også kan prøve å gi mere mat Vilruge? kan det være økedøgn der også? Hun har vært mer urolig på natta her også de siste døgnene, aldri brukt å styre så mye som hun gjør nå.

Skrevet

ååh nå kom jeg til å tenke på en annen ting også og det er at hun ikke bæsjet på et døgn nå..syntes det var litt rart da hun har pleid å ha flere bæsjebleier daglig, men leste i spedbarnsboken at det kunne være normalt med døgn der hun bare tisset.. men nå tenker jeg at kanskje er det fordi hun har fått for lite mat? Hun bæsjet endelig i kveld da, rikelig også, fra navle til rygg for å si det sånn, hehe.

Kjenner jeg blir litt irritert på helsesøstra mi som sa at jeg skulle gi sjeldnere mat :/ vi var jo egentlig inne i en fin rytme og hadde greie dager før vi var der på 3 mnds kontroll, men jeg ville jo høre på henne og gjøre det hun anbefalte, men leser jo nå flere steder at det er vanlig med økedøgn rundt 3 mndsalder og at noen barn spiser oftere enn andre og at det ikke er noen fasit på dette.

Kan jo håpe at det er en såpass "lett" løsning på dette og at hun blir mer tilfreds i morgen hvis jeg ammer oftere. spent på det.

Skrevet

Hei igjen! Ja, jeg har også tenkt at det virker som hun er mer mer irritabel når hun ikke bæsjer. I det siste har det også her gått et døgn av og til uten. Som deg har jeg også lest at det er helt normalt, og at de ikke kan få forstoppelse når de kun får mm. MEN virker som hun har det bedre med daglig bæsjebleie :-)

Kan være hun burde spise mer, men hun vil/gidder ikke. Hun er "ekstremsosial" (som helsesøster har kalt henne) og veldig nysgjerrig og synes det å spise er kjedelig. Jeg tilbyr pupp titt og ofte, men det er sjelden hun spiser skikkelig. Hun er stor og vokser da (men litt slank 63,5 cm og 5,9 kg da hun var 3 mnd).

Har du merket forskjell etter storproduksjonen i bleia? Mini har også produsert i dag og virker i bedre humør :-) Fikk henne ikke til å sove før ca 21.30 i går kveld, men hun har sovet stille i natt (fått mat ved 01.30 og 06.15 og sov så til 08.15) jeg er kjempefornøyd med dette, bortsett fra at hun godt kunne sovnet litt tidligere.

Etter min mening synes jeg det er rart at helsesøster ber deg gi mindre mat til en så liten baby. Spesielt siden dere hadde funnet en fin rytme som fungerte! Disse små har jo ulik størrelse og de fleste blir jo skikkelig golubne før de begynner å bli mer beveglige. Håper det blir bedre dager og at du får flere gode smil!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Enig med andre her i at det høres spesielt ut at helsesøster ber deg gi babyen mindre mat, når babyen fullammes. De kan jo ikke bli for store på morsmelk! Og det er ikke "alle" babyer som ligger gjennomsnittlig på skalaen; gjennomsnittspercentilen lages av babyer som befinner seg langt over, langt under og noen midt i mellom.

Hør på mammahjertet ditt, og når babyen spiser glupsk, så er hun jo sulten! Noe annet er kosespising; om hun bare dier et minutt og så heller sovner eller bare ligger og smatter.

Her var jo Muffin totalt ubrukelig på søvn helt siden han var nyfødt, og det bedret seg en del rundt 4 mnd når vi startet med fast føde, og mye mer etter at han var ca 6.5 mnd. Han sluttet med 30 minutters dupper når han var ca 5 mnd, men var generelt veldig urolig og misfornlyd fra han var nyfødt og frem til han ble 6 1/2 mnd. Som Bad Habits sier; her har vi også hatt masse rigide rutiner, men Muffin var selv den som fikk orden på søvnen sin til slutt.

Du er uansett utrulig heldig som har en baby som sover om natten, 60 % av alle babyer på 6 mnd trenger fremdeles nattmåltid. De fleste urolige babyer med søvnvansker sliter jo som regel både med natte- og dagsøvn. Så legg deg tidlig og sov ut, slik at du er klar for dagene. Det blir MYE bedre med tida, og kanskje er tuppa di allerede bedre nå som hun igjen selv kan få lov å regulere måltidene, slik som ammehjelpen faktisk anbefaler når de er så små ;)

Skrevet

Vilruge, hehe så pussig, jenta mi sovnet heller ikke før halv ti i går, pleier å sove ca kl åtte ellers. Var i bedre humør rett etter bæsjebleia i går ja, men var urolig på kvelden likevel.

Ja det er litt rart at helsesøster sa det, men men, skulle kanskje ikke tatt det så bokstavelig heller? jaja.

Har vært en bedre dag så langt, hun har spist oftere og generelt vært mer i golunet. kosepratet til og med under en amming i sta, det pleier hun ikke gjøre, var såå kos, smilte masse :) vært litt skriking men det er pga trøtthet, hun sliter enda med å få sove i lengre økter. Men var kjempeblid da vi sto opp, og vi sov til 10 ettersom hun fikk en ekstra amming i morgest, strålte på stellebordet, føltes som jeg hadde fått jenta mi tilbake igjen :) I tillegg var jeg ved bedre mot også ettersom jeg trodde at maten kanskje var løsningen på dette, så vi har generelt vært blidere begge to i dag :P og det spiller jo også inn på hvordan jeg greier å takle skrikeperiodene.

Takk for innspill og trøst og råd madolyn, ja føler meg veldig heldig som har en baby som sover på natta, hun våkner jo for mat, men sovner veldig raskt igjen etterpå, men trenger bare et nattmåltid stort sett, har vært to den siste uka da, men det har vel også endret seg pga mindre mat på dagtid sikkert, spent på om jeg får en lengre natt igjen nå da hun får mer mat på dagtid.

Akkurat nå ligger hun faktisk i bagen sin og sover alene..teller minutter her :-D deilig å få en liten pause iallefall uten å ha henne på meg. Vi har gått to gåturer med vogn i dag også bare fordi jeg må ha litt pause og hun sover heldigvis godt i vogna,hun fikk en 40 min lur i vogna så det er jeg storfornøyd med :)

Krysser fingrene for at det bare blir bedre og bedre :)

Skrevet

Må bare oppdatere, har vært en veldig fin dag i dag, har ført logg med søvn og mat, ble 7 måltider i løpet av dagen, hvis det da blir bare 1 i natt så ender jeg på 8, er jo ikke så ille heller!

Hun skrek bare sånn veldig mye en gang i dag, og da igjen var det faktisk sulten hun var, vi trodde det bare ikke fordi det bare var en time siden hun spiste, men etter litt hyling så la jeg henne til puppen og hun spiste som bare det! må jo være økedøgn kanskje? har spist ganske ofte i dag. Har vært gråt i forb. med tretthet når hun skal sove men ikke sån hylskriking som det har vært mye av før.

Når det gjelder søvn har det også vært stor forbedring! Første lur 40 minutter (i vogn) andre lur 20 minutter (i vogn), tredje lur - hold dere fast - 1,5 time!! Helt sykt, sov tjue min i vogn, så rundt 45 min i fanget og tjuefem alene i bag, det er framskritt altså. fjerde lur 25 min (10 min alene resten i fang) og siste lur 1 time!! (20 min av disse alene i bag). På toppen av det hele la hun seg kl 20 og sovnet som en stein med en gang. Kanskje ekstra sliten i dag? eller bare mett og fornøyd?

Spent på fortsettelsen, kan ikke klage på dagen i dag altså, jeg dro til og med på spinning i kveld og det var utrolig deilig å få trent og avkoblet så nå føler jeg meg klar for en ny dag i morgen :)

Hvis dette fortsetter skal jeg ikke klage på en ting mer! ;) glad mamma her i kveld :)

Skrevet

Jeg ville heller amme litt oftere for å øke produksjonen, hadde ikke brydd meg om hva helsesøster sier. Her fikk vi beskjed på helsestasjonen at store barn trenger mer mat, så gi henne det hun krever! De går av seg valpefettet når de begynner å krabbe og gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...