Gå til innhold

blodprøve - graviditetstest

Anbefalte innlegg

Dere som får tatt blodprøve for å sjekke om dere er gravid, på hvilken dag tas den?

Jeg fikk, etter litt om og men, tatt en blodprøve i dag, fordi jeg kjenner at det ligger en migrene på lur, og ikke vil ta medisin hvis jeg er gravid.

Urinprøven var negativ. Jeg trodde en blodprøve ville gi sikkert svar etter 11 dager, men slik er det visst ikke...?

Legen sa det var lite sannsynlig at jeg er gravid, verdien var under 2. (Men den var altså ikke 0?!) Hun anbefalte at jeg ikke tok noen medikamenter, og testet igjen om et par dager, men gjentok at det var svært liten sannsynlighet for at jeg er gravid.

Kjenner det dunker mer og mer i tinningen og er frustrert over at jeg ikke ble noe klokere :-/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143780775-blodpr%C3%B8ve-graviditetstest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar!

Jeg hadde nesten gitt opp håpet før jeg gikk til legen, men det som irriterer meg, er at hun liksom skulle sikre seg på alle måter og ikke gi meg "tillatelse" til å ta migrenemedisinen min, selv om håpet om å være gravid nå er forsvinnende lite. Samtidig fikk hun meg til å lure på om det var en sjanse likevel - det var ikke fint gjort :-(

Nå har jeg plugget i varmeteppet, og det blir nok ikke lenge før jeg kryper til sengs. Tror jeg skal ha litt trøstesjokolade først...

Håper mensen kommer snart, for da har jeg sannsynligvis barnevakt neste gang jeg får eggløsning, og det gjør Danmarksturen litt enklere.

Hun er jo ikke synsk heller da, hun kan jo ikke gjøre annet enn å forholde seg til prøveresultatet som jo ikke var utvetydig negativt eller positivt... så skjønner godt at hun ikke ga deg "tillatelse". Det kan jo hende du hadde satt himmel og jord i bevegelse hvis du fikk tillatelse og så var du gravid allikevel og så ble kanskje barnet skadet...

Hun kan ikke gjøre annet enn å gi deg anbefalinger på det grunnlaget hun har.

Hun vet: du tror du kan være gravid og hcg ikke helt negativ.

Hun gir deg da faktisk gode råd utfra dette.

Hei!

Noen starter produksjon av hcg sent, så ei jeg kjenner fikk ikke positiv test før en uke etter testdato. (De graviditetstestene vi bruker hjemme skal slå ut på hcg over 5.) Så legen ga deg nok råd til ditt eget beste:)

Hvordan har det gått m deg?

LA

Annonse

Jeg vet jo at hun ikke er synsk, men det hørtes ikke ut som hun hadde helt peiling. Det virket som hun synes det var unødvendig å ta en blodprøve når jeg allerede hadde tatt en urinprøve. Etter å ha søkt litt rundt på nettet etterpå, tror jeg at jeg kan mer enn henne om akkurat dette, og det er frustrerende. Hun kunne f.eks. forklart at det ikke er unormalt å ha litt hcg i blodet uten at man er gravid. At nær sagt alle gravide har hcg-nivåer som slår ut på blodprøve på dag 11, men at det selvsagt ikke er noen regel uten unntak. Jeg fikk bare ikke tillit til dama, måten hun uttrykte seg på og opptrådte i det hele tatt. Ikke var det travelt på legevakta heller, så hun kunne sjekket opp fakta hvis hun ikke var sikker selv.

Men det er mulig jeg er kravstor... Får skylde på pms i så fall!

Rådet var sikkert greit nok, men kunne vært gitt på en betydelig mer tillitsvekkende måte. Jeg er liksom ikke typen til å godta den type svar uten at det følger en forklaring med. Ja, ja, nok om det, regner ikke med å oppsøke den dama flere ganger!

Jeg har ikke fått mensen, men tempen gikk betydelig ned, så den kommer nok snart :-(

Har ikke testet i dag, for om jeg så skulle være gravid likevel, er det liten sannsynlighet for at en urinprøve i dag vil vise noe annet enn en blodprøve i går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...