Gå til innhold

Franske, italienske og spanske ord som ofte uttales feil :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hersker ofte tvil om hvordan franske, italienske og spanske ord og stedsnavn skal uttales og man blir forvirret over uttalemåtene. Tenkte derfor jeg skulle forklare det her (i tilfelle noen av dere er i tvil)

Baguette - uttales bagett. U-en brukes bare for å vise at g uttales som norsk g og ikke som zj (hadde det blitt skrevet -gette på fransk ville det uttales zjett)

Pommes Frites - uttales påm-FRITT men trykk på fritt. Frites betyr fritert. den siste e-en er alltid stum på fransk (med mindre den skrives é) og -s er flertalls-s altså friterte poteter (egentlig friterte epler, fordi eple= pomme, mens potet er pomme de terre)

Bearnaise - uttales bearnez (den siste s-en uttales altså stemt: zzz)

Lasagne - uttales lasanje! Ja, den siste e-en uttales. På italiensk uttales alle vokalene i motsetning til på fransk, og lasagne er et italiensk ord. "lasanj" er derfor feil.

Ibiza - uttales ibisa eller ibitha (th=den lyden man har i det engelske ordet thing). På spansk uttales z enten s (på de fleste dialeter, blant annet i hele Latin-Amerika) eller "lespe-lyd" altså th (i Madrid-området og sentrale områder av Spania. Aldri som z (stemt s) eller ts (det er italiensk!). B-en i Ibiza er slapp, med leppene litt åpne (høres ut som blanding av B og W).

Det er sikkert flere ord/stedsnavn man ofte uttaler feil, men kommer ikke på noen. Bare spør om dere lurer på noe! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satt nemlig akkurat å lurte på hvordan jeg uttalte disse dagligdagse ordene som så mange fornorsker, skulle nesten trodd duvar tankeleser.. du gjør oss alle en tjeneste ved å remse opp lignende ord - kanskje vi blir perfekte alle sammen! :) takk

Skrevet

så bra det kunne være til hjelp :D

HI

Skrevet

Den dagen sydauropeerne uttaler fårikål, smalahove, Gudbrandsdalsost og lutefisk helt perfekt skal jeg bry meg. Inntil da fortsetter jeg å kalle det påmm-fri!

Skrevet

Jeg er enig med deg i at man kan prøve å uttale ord som baguette, pommes frites og lasagne riktig. De inneholder bare lyder som vi allikevel har i det norske språket. Derimot er det helt usannsynlig at folk kommer til å uttale Ibiza med z - fordi z er en "fremmed" lyd på norsk, og det får i alle fall meg til å føle meg dum. Jeg uttaler heller ikke spanske ord med lespelyd og skarre-g, selv om jeg vet at det er korrekt uttale. Det høres for dumt ut når jeg snakker norsk, og blir bare "hør på meg, hva jeg kan"-aktig.

Skrevet

det er ikke z-lyd i Ibiza, det uttales med norsk s-lyd (eller th-lyd, men går utfra nordmenn foretrekker s-varianten). Er enig i at man ikke sksal bruke skarre-r osv, man kan godt fornorske det litt, men å uttale Ibiza "ibittsa" som mange gjør er jo hverken norsk eller spansk men bare feil ;)

Skrevet

hehe det var kanskje litt ironi bak dette innlegget? :P

Skrevet

Jeg tenkte også det, men valgte å late som det ikke var det ;)

HI

Skrevet

Jeg er helt enig med HI.

Når det gjelder pommes frites og bearnaise, er det INGEN grunn til at den siste konsonantlyden (henholdsvis /t/ og /s/) ikke skal uttales, hverken på fransk eller norsk. Grunnen til at disse ordene blir uttalt "påm fri" og "berné" på norsk, er at man synes det høres mer fransk ut. Det er tale om såkalt hyperkorreksjon. Man kan altså ikke påstå at dette er en fornorsket uttale av "pommes frites" og "bearnaise". En fornorsket uttale ville være "påmmæs frittæs" (bergensk :)), eller "bernaisæ" (også bergensk :)).

Men vi har det jo alt i alt svært godt når dette er det vi irriterer oss over i livet. :) Og jeg gjør virkelig det!

Synes forresten også det var flott at slike som oss ble takket lenger oppe for å lære andre hvordan de skal være like perfekte.

Skrevet

Ha ha, så kleine ord du velger å ta for deg! Tar meg 15-20 år tilbake i tid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...