Gå til innhold

Reaktiv artritt på barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det veldig vanskelig/uvanlig å finne årsaken til artritten? Hvor lang tid er det vanlig at den sitter i leddet?

Hva gjør at de setter den diagnosen i stedet for barneleddgikt for eksempel?

Sitter med mange ubesvarte spørsmål her.. Har noen vært igjennom dette?

Skrevet

Jeg tror det kan være vanskelig å finne ut av. Slik jeg har forstått det er det en leddbetennelse som er kommet pga en infeksjon et annet sted i kroppen, og da kan det ifølge de legene vi har snakket med, være nesten hvilken som helst infeksjon, halsbetennelse, infeksjon i magen eller lignende....

Slik jeg forsto det var en reaktiv artritt noe som ville gå over av seg selv uten behandling og ikke veldig uvanlig.

Diagnosen barneleddgikt var også aktuelt da jenta vår var innlagt pga artritt, men for at det skulle komme i betraktning måtte artritten ha vart i minimum seks uker.

Skrevet

Vi har fått diagnosen barneleddgikt på vårt barn. Han har hatt flere episoder med betennelse, spesielt i hofter og knær. Han har også de karakteristiske kulene og slår ut på alle blodprøver.

Men har ikke hatt noe episoder som har vart så lenge som 6 uker. Det lengste er et par uker, det korteste et par dager......

Skrevet

Hva er de karakteristiske kulene??

Og hvordan slår han ut på blodprøvene?

Jenta mi hadde en senkning sist prøve tok på 67, og crp var på 25.

De har testet henne for revmatisk faktor, og den stod det "anti CCP <20" .. den er negativ, men vet ikke om den ligger høyt eller lavt!? Hun var heller ikke ANA positiv.

Artritten har nå vart i 3 uker og 3 dager, sitter kun i ett ledd som jeg kan se. Selv om hun fikk kortisonsprøyte i leddet har hun fortsatt hevelse der..

Lurer på når dette skal ende, og hvis ikke, hva gjør de da?

hi

Skrevet

Han er positiv på ANA og HLAB27. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at han har artritt. Noen slår ut positivt på prøvene uten å oppleve episoder med betennelser.

Vi ser sjelden hevelser, men han opplever smerter som sitter i leddet. Har vært til UL når han har hatt veldig vondt, og da ser de væskeansamlinger i leddene. Vi har ikke fått noen behandling utenom smertestillende da vi ikke ser helt behovet for det. De fleste artrittepisodene er så kortvarige at vanlig smertestillende er nok.

Vi går til jevnlig kontroll hos øyelege for å sjekke for betennelser, og har oppfølging på riksen 1-2 ganger pr år. Ellers oppfølging hos fastlege dersom det er noe spesielt. Har en veldig fin fastlege og vi kommer alltid rett inn når jeg ringer og vil ha de til å sjekke han for evt artritt når han klager over vondt i leddene.

Han har noen kuler som sitter på ankelleddet og har tidligere hatt på håndleddet. Det er veldig vanlig hos pasienter med artritt. Visstnok ufarlig og heller ikke spesielt vonde, men ser ut som små svulster.

Skrevet

Til 21.00

De har testet ho for mye av det du skriver her.. Men ingenting er positivt! Borrelia har også blitt testet.

Hun fikk kortison i leddet for 1 uke og 5 dager siden, vi holdt henne av foten i 24 timer etter det. Likevel er hun fortsatt hoven, og halter av og til.

Hun har hatt betennelsen i over tre uker nå, og jeg lurer da på hvor lenge en reaktiv artritt kan sitte i. Og om de ofte ikke finner ut hva det var som skyldte betennelsen.

Også lurer jeg på.. hvis det er et virus som har foråsaket dette, ville det da ha gått over fortere?

hi

Skrevet

Bor dere i nærheten av Riksen siden dere drar dit? Eller drar dere dit fordi de er best på dette? Er det poliklinisk han sjekkes da?

Mi jente har også klar væskeansamling i leddet, så det er jo ikke tvil om at dette er en artritt.

Får gutten din også forhøyet senkning og crp når han har betennelser?

Skrevet

For vårt fylke (Buskerud) følges alle artritt-barn opp av barnerevmatolog ved Riksen. de ahr ikke barnerevmatolog ved de andre sykehusene her. vet ikke hvilke av de andre universitetssykehusene som har barenrevmatologer.

Følges opp poliklinisk ja; er inne til MR, UL, Blodprøver og samtale med revmatologen.

Ift til senkning, så husker jeg faktisk ikke...... Men tror han slår ut på det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...