abella Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Hadde trodd at amminga skulle gå seg til etter hvert, men føler fortsatt jeg har problemer og nå er vesla snart 3 mnd. Har spesielt problemer med det høyre brystet. Akkurat nå er det steinhardt og gjør vondt, kjenner masse harde kuler i brystet. Har ammet akkurat som jeg pleier i dag, ca hver tredje time fra vi sto opp. Vesla spiser veldig regelmessig både dag og natt. Kulene pleier å løse seg opp når jeg ammer, så melkegangene er ikke tette egentlig. Men de kommer tilbake hele tiden og på samme plass hver gang. Har vært på de samme plassene helt siden fødselen. Er det håp om at det blir bedre? Kan legge til at jeg hadde sinnsykt mye tette melkeganger med nr 1. Ingen fant årsaken til dette (gikk bla regelmessig til ammespesialist), så lurer på om det er noe fysisk "galt" med brystene mine. Må gå og vekke vesla nå tror jeg, for dette gjør vondt!
L.I.L.Y Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Hei! Har også en 3 mnd gammel baby og sliter med det samme på venstr bryst. Har kjøpt varmepute. Det er sånne små hjerter med flytende fyll i, som man varmer opp i kasserollen og når de blir kalde, så klemmer du på en "knapp" i hjertet, så blir det veldig varmt igjen. Det ser ut for at det hjelpe litt på. Ellers er det lurt å pumpe, slik at trykket ikke blir for hardt i puppen. "Tømme" akkurat det brystet godt er viktig når du ammer. Ellers så tror jeg bare noen er mer plaget enn andre på akkurat det der. Håper noe var til hjelp! ; ))
mjs Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Akkurat det samme problemet her..og jeg hadde det sist også..det eneste jeg har funnet ut som hjelper er hyppig tømming av brystet,varmepute og i tillegg er tvillingstillingen ved amming veldig til hjelp. Da får babyen underhaken der hvor kulene er og brystet tømmes bedre. Kanskje det kan hjelpe dere også?
Lillepusen-78 Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Huff, høres ikke noe særlig ut.... Jeg har hatt tette melkeganger med begge barna mine. Har du forsøkt Lecitin tilskudd? Nesesprayen Syntocinon som letter utdrivningen og sørger for bedre tømming av brystet? Har også hørt at det kan hjelpe å redusere inntak av animalsk fett i kosten, både i meieriptodukter og kjøtt. Vet egentlig ikke hva som hjalp meg, men etter at mine ble 4-5 mnd, hadde jeg sjeldnere problemer. Brukte lecitin hele ammetiden med nr 1, men sluttet med det da nr 2 var ca 6 mnd. Har brukt sprayen innimellom. Spiser stort sett magre meieri- og kjøttprodukter. Lykke til
abella Skrevet 13. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2011 Takk for tips. Både syntocinon og lecitin er utprøvd uten hell. Mine kuler sitter på hele oversiden og utsiden av brystet så tvillingstilling vil ikke hjelpe. Har heller ikke lyst til å pumpe eller amme oftere enn vesla vil ha mat, for jeg vil ikke øke produksjonen. Kulene er jo der hele tida, og de forsvinner ved hver amming (så sant jeg får henne til å tømme brystet), men kommer altså tilbake, igjen og igjen. Omlegging av kostholdet har jeg ikke forsøkt, det kan kanskje ha en effekt. Men føler virkelig at noe er fysisk galt med meg, det skal da virkelig ikke være sånn.
Lillepusen-78 Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Hos noen kan jo litt kronglete melkeganger skape gjentatte problemer. Kanskje problemene opphører når jenta di blir litt større og suger kraftigere...? Etterhvert vil hun jo også trenge mer melk slik at hun lettere får tømt brystet. Men føler med deg. Veldig stressende og vondt. Håper det løser seg snart :-)
linnnnnn Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Hei jeg har også slitt med mye av det samme, tette melkeganger i begge bryst.. 3 ganger med betendelse og antibiotika som ikke har vært noe underværk. men prøv kålblader i bh'n det funket helt utroli bra på meg.. alle kulene i bryste ble bare drevet ut Minsten er nå 3 mnd og ammingen begynner å ordne seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå