Gå til innhold

Sommerdekk- uansvarlig å kjøre med ungene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg den store stygge her hjemme. Vi skulle til svigerforeldrene mine på besøk i dag, de bor 1 times kjøretur herfra. Klokken er 12.00, altså godt utpå dagen, det er 0,5 varmegrader ute og bittelitt isete -iallefall frost - på veien her vi bor. Mannen har enda ikke skiftet til vinterdekk, så begge bilene er utstyrt med sommerdekk. Nå syns jeg det var uansvarlig å kjøre med ungene i bilen med sommerdekk, så jeg satte meg på bakbeina. Mannen syns jeg er slem, for veien er bar bortsett fra her oppe hvor vi bor sier han. Men jeg er ikke villig til å ta noen sjanser, vi skal jo hjem godt utpå ettermiddagen også.

Hva synes dere? Er jeg slem eller er det uansvarlig å kjøre med sommerdekk nå?

Skrevet

Klarer du og leve med skuld så verse god. Leike med ditt og barnas liv.

Skrevet

Uansvarlig og ulovlig. Man skal ALLTID ha dekk som er tilpasset føret og når føret sier at det er isete og frost så skal bilen ha vinterdekk på.

Om dere kommer i en ulykke så kan det gå riktig så ille og dere vil ikke få noe igjen på forsikringen ettersom bilen ikke er skodd etter været.

Jeg ville ikke kjørt, verken alene eller med barn i bilen, på isete føre med sommerdekk. Det ville vært ren idioti!

Skrevet

Nei det er du ikke. Hadde gjort det samme selv. Det er vel ikke noe problem for han å skifte dekk før dere drar? Tar han nok ikke mer enn en halv time....

Skrevet

uansvarlig!! å ikke minst ulovlig... det tar en liten halvtime å bytte dekk, få han ut å begynne..

Skrevet

Han dro alene, mente han ikke hadde tid til å bytte siden han skulle jobbe litt der ute også, og selvfølgelig sint fordi jeg avlyste. Får håpe svigermor skjønner, men tviler egentlig.

Skrevet

vi vinterdekk på. mannen har dratt avgårde med barna til svigers. jeg er hjemme og koser meg.

her er det bare noen få grader. men vet at mannen min kjører etter forholdene. mannen har fått beskjed om at han må bytte dekk. men nekter da ikke en tur ut fordet.

snøen og kulda kan komme ganske fort. men nyt heller dagen ute med familien din.,..

Skrevet

Du er slem. Om veien er bar er det bare å kjøre forsiktig. Og du kan jo bare bytte dekk selv om du ikke vil kjøre på sommerdekk? Det tar ikke mer en en liten time iallefall, eller en god halvtime...

Skrevet

Hvis du mener det er for glatt for sommerdekk går du ut og skifter dekk på den ene bilen. Det klarer du på en halvtime, maks. Problem løst.

Skrevet

Ja, det er uansvarlig. Når vi har kommet til 13. november skal man ikke kjøre med sommerdekk åkke som. Legg om på din egen bil og la det late mannfolket gjøre som han vil, det har jeg gjort. Ingen barn i en bil med sommerdekk nå.

Skrevet

Slem? Er is mindre farlig på bar vei enn på vei med snø? For noen holdninger, skjønner godt at politiet må ut allerede fra 10. oktober og oppfordre til at folk legger om dekkene - dette er tydeligvis noe folk ikke tar alvorlig nok selv. =P

Skrevet

Det stemmer ikke. Det finnes ingen lov som sier at det er forbudt å kjøre med sommerdekk etter noen spessiel dato. Så lenge det er bart og tørt har du lov til å kjøre med sommerdekk hele året. Det reglene sier noe om er at det ikke er lov til å kjøre med piggdekk i sommersesongen og at du må sørge for å ha dekk som er tilpasset forholdene. Det er derfor like forbudt å kjøre med sommerdekk et sted med snødekke i august som i desember. Man må rett og slett se ann føret, uansett dato.

Skrevet

Jeg gidder ikke dømme, de fleste er vel i stand til å vurdere slike ting selv håper jeg. Ihvertfall om de har kjørt noen år. Selv er jeg hysterisk på området. Skifter alltid dekk i god tid før frosten kommer. Ikke bra med tanke på miljø, men jeg er livredd glatt føre. Jeg skifter de forressten selv om jeg er sent ute et år.

Skrevet

Jeg synes mannen din er lat HI. Det tar et kvarter å bytte et sett dekk på bilen. Og å ikke ofre ca. 15 minutter på å sikre sine barn så godt man kan, er bare dumskap.

Mr. Perfect

Skrevet

Jeg synes HI er lat. Hun kan skifte dekk selv. Mannen skal jobbe, da er det jo bedre at hun skifter dekk.

Skrevet

Når det er rundt 0°c er ikke sommerdekk lenger forsvarlig. Helårsdekk, piggfrie vinterdekk, piggdekk, men ikke sommerdekk. Må man stå i grøfta eller få bot for å være feil skodd på glatt vei før man vurderer å legge om dekkene? Man må se føret ann, men når det er risiko for isete vei og man LIKEVEL kjører avgårde på vinterdekk, da er ikke vurderingsevnen helt der den skal være!

HI, fortell meg for guds skyld at dere bor "sørpå" slik at jeg kan sukke "dumme søringer, ikke rart det er kaos der når snøen kommer!" ;)

Skrevet

Kanskje dekkskift ikke inngår i HI's arbeidsoppgaver? For de fleste hjem har en eller annen form for arbeidsdeling, dersom det, hos dem, er fars oppgave, er det rimelig å forvente at han faktisk skal være den som skifter dekk?

Skrevet

Slem var hennes alternativ, ikke mitt. Men jeg kan jo ikke vite hvordan føret er der hun bor, det må hun OG mannen hennes vurdere. Og mannen hennes vurderer det tydeligvis til å være forsvarlig å kjøre på. Hvorfor skulle jeg da si at det er uforsvarlig?

Og hvorfor skal hun vente på at mannen skal skifte dekk? Om hun føler det er uforsvarlig å kjøre på sommerdekk er det da hun som burde ta den jobben.

Her på sørlandet er veien helt bar, og fin å kjøre med sommerdekk på.

Skrevet

*likevel kjører avgårde på SOMMERDEKK, da er ikke vurderingsevnen helt der den skal være.

For pokker.... ;)

Skrevet

Greit det, men det blir like dumt som å si at far ikke skal lage seg litt mat når mor er opptatt fordi matlaging er mors oppgave. Ingen har heller sakt at det er fars oppgave, det er bare HI som vil at han skal gjøre det.

Skrevet

Det jeg reagerer på her er "mannen har enda ikke skiftet til vinterdekk". Begge bilene har sommerdekk, altså har ingen av dere lagt om.

Du er like skyldig.

Men jeg hadde ikke kjørt på glatta med sommerdekk hverken med eller uten barn...

Skrevet

Ja det er uansvarlig, men du er også uansvarlig som sitter rolig og ser på at ingen av bilene har vinterdekk. Skulle det skje noe med ungene, er du nødt til å bruke bilen med sommerdekk.

Ut å skifte dekk. Dette er ikke bare mannens oppgave!

Skrevet

Vi har også fortsatt sommerdekk på bilen. Kjører med barna hver dag, men bare fem og ti-minutters turer. Imorges var det 2 grader og jeg måtte skrape vinduene på bilen, men veien var da ikke det minste glatt. Men bor man på fjellet kan det kanskje være glatt.

Vel, anyway, jeg hadde nok kjørt så lenge det ikke er fare for snø og veien er bar og fin.

Skrevet

HI her.

Ja vi bor på østlandet, altså ingen snø på veien enda, men frost. Jeg burde selvfølgelig lagt om til vinterdekk selv, men da dette alltid har vært mannens oppgave, så vet jeg faktisk ikke hvordan man gjør det. Høres nok helt blond ut nå, men sånn er det. Hadde jo regnet med at han skiftet når det ble behov, men så stod vi plutselig midt oppi det. Vi bor på en liten plass med korte avstander, og fram til nå har vi hatt mildvær og derfor kjørt på sommerdekk. Men i dag syns jeg det var uforsvarlig å kjøre så langt på sommerdekk, hva vet vel jeg om det er enkelte partier med frost på bakken? Jeg var iallefall ikke villig til å ta ungene i bilen, selv om det mest sannsynlig ville gått helt fint. Jeg sjanser ikke med ungene mine!

Jeg står for valget mitt, men det var jo en litt lei situasjon jeg havnet i, og det føles slett ikke godt inni meg enda heller.

Skrevet

Lærte du det ikke da du tok lappen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...