Gå til innhold

Er det normalt? Hyperaktiv 3,5 åring!

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 3,5 er høyt og lavt konstant. Han kan ikke sitte stille når han spiser engang, må pikse med lillebror hele tiden. Eneste gang han er nogenlunde rolig er foran tv. Høyrøstet er han også. Og notorisk ulydig :( For at han skal høre må jeg "vræle" og ta "hardt" i ham. Lokking og trusler hjelper ingenting... Skjønner ikke hva jeg har gjort galt :( Han var en engel frem til han fylte 3 år, aktiv, men hørte hvertfall på de voksne... Han sliter meg fullstendig ut :(

Fortsetter under...

hei:)

dette er som å høre ett innlegg fra meg selv..bortsett fra at min er enebarn!

i dag har vært en slik dag,der alt har vært trass,ulydighet,og kjefting.

Jeg blir så sliten,og dårlig samvittighet fordi jeg blir så sint..

han har alltid vært alle steder hele tida...han sitter heller ikke stille ved matbordet og spiser som ei mus. skulle jo tro en så aktiv gutt trengte mer mat.

i det siste har han begynnt å si stygge ord,spytte og slå oss når han blir snakket til...:( han må da lære noe av dette tullet i barnehagen,for vi gjør da ikke slik her hjemme!

han får raseriutbrudd som varer leeeeenge,spessiellt når han ikke får vilja si..og det får han ikke hos meg!

jeg blir også veldig sliten...lurer på hvorfor han er slik..virker som han har så mye sinne inni seg og uro!

Ååå, jeg kunne skrevet dette innlegget! Gutten min er i tillegg hele tiden "etter" lillesøsteren sin på 16 mnd. Jeg blir gaaaaaaal. Ingenting som funker på han heller. Ender med at jeg hever stemmen for mye og blir skikeklig sint til slutt :/.. Synst det er utrolig vanskelig og vite hvordan jeg skal takle det..

Men her hvor jeg bor har vi foreldrekurs. Jeg håper og få plass der snart. Så vi kan få noen gode råd og veiledning! Kansje dere har noe lignende?

3 års trass.....

Vi har det på samme måten med snuppa her. Hun har to eldre søsken som hun knør og ikke er greie med. Hun er høyt og lavt og hører ikke etter:

Her har vi begynt med time out. Vi har valgt oss ut noen saker som vi slår hardt ned på (eks biting). Hvis hun biter sine søsken setter vi henne i trappetrinn nr to, forklarer henne hvorfor hun må sitte der og så går vi. Hun må sitte i trappa i 3 min, deretter må hun selv definere hvorfor vi satte henne der og komme med forslag til hva hun bør gjøre - eks: be om unnskyldning o.l, Dette fungerer faktisk veldig greit her.

Hvis hun låser seg fast i en situasjon og bare hyler og skriker tar vi henne bort fra situasjonen (eks ta på ny bleie eller kle på seg). Da får hun ikke være på badet. Setter henne på gangen og lukker døra - da går det ikke lang tid før hun ber om unskyldning og ting går likere.

Ellers er vel rådet bare og bite tennene sammen og tenke på at det er en fas som går over etterhvert..... ;)

Annonse

jeg får han ikke til å sitte der....han har jo ikke ro i rumpa til det,og når han er trassig så åler han seg som en mark og hyler og skriker...lurer på hva naboene tror!

synes sønnen min har hatt "trass alder" siden han var 2!! begynner å bli ganske sliten å lei av det. når tar den slutt egentlig?

• 2 uker senere...

Må også si at jeg kunne også ha skrevet det første innlegget her. Min gutt på 3,5 er helt klin kokkos om dagen - sinnsyke raseriutbrudd og skal trasse på alt som skal gjøres. har også kommet flere sterke ord og slåing m.m

Jeg blir selvfølgelig også veldig sliten av dette og har flere ganger tenkt- hva i huleste gjør jeg galt, det må være noe galt med han, Også blir man veldig lei seg, Men så kommer solskinns minuttene og da tenker jeg at det er vanlig trass og håper på at ting går over etterhvert;-)

Ville bare føye til dette med bruk av time out- for det bruker jeg konsekvent. Og problemet med at han går og reiser seg er jo der- men jeg står foran han og setter han rolig tilbake på plass hvis han reiser seg. Hvis han er rolig og sitter på time out plassen går jeg vekk så han får være i fred.

Han pleier bli veldig rolig etter noen runder med dette- og vi snakker så godt som mulig om hendelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...