Gå til innhold

Funn på tidlig UL

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det ble gjort funn på en tidlig UL.

De fant væskeansamling i nakken. Målingen var 2,6 i 11+4.

Men pga fosteret ikke ville strekke seg sikkelig ut, mente gynekologen at jeg var 12 uker på vei. Vet unnfangelsendagen, og da stemmer 12 uker bedre en 11+4. Derfor gikk gynekologen jeg var hos og de på Ullevål ut fra at jeg var 12 uker da målingen skjedde.

Samme uken, da jeg var 12+3, fikk jeg time til veiledning på Ullevål. Denne var obligatorisk i følge damen i telefonen. Uten den, ingen undersøkelse.

Jeg ble forhindret i å reise. Klarte å få snakke en lege om dette. Han henviste meg videre.

Jeg fikk time til utvidet UL og blodprøver da jeg var 13+6. Siste dagen som det var mulig å ta UL.

Ble nok en gang forhindret til å reise, pga sykt barn. Hadde vært oppe hele natten. Verken jeg eller mannen hadde fått sovet mer en ca 2 timer og vi var ikke kjørbare.

Det jeg har reagert litt på, er at jeg måtte vente i 13 dager på UL, mens andre får timer etter noen få dager.

Når det gjelder alderen min, er jeg helt på grensen til at alderen har noe å si.

Har prøvd å kontakte medisinsk genetikk på Riksen, uten hell.

Noen som har kjenskap til måling på 2,6 mm og at det allikevel går bra?

Fortsetter under...

Hvilken veiledningstime var det du skulle ta som var obligatorisk?

Vi hadde nakkefolk på 3,3, og fikk time til UL dagen etter. Men ingenting som var obligatorisk. Var det snakk om fostervannsprøve hos deg kansje?

Uansett så var det ganske domt at du ikke fikk gått på den timen din, men du kan jo spørre om å få en ekstra time med f.eks i uke 15-16 for å sjekke hjertet. Vi skal det, og det var jordmor som tilbydde oss det.

Du kan kansje også søke om å ta fostervannsprøve selv om du ikke fikk tatt blodprøven? Er ikke sikkert du får lov, men du kan jo spørre..

Men når det er sagt så er det supermange som har forstørret nakkefold, og som det går bra med :) Det er en veldig liten del som blir syke, men man vet jo ikke sikkert før ungen er ute. Fostervannsprøve kan gi nokså sikkert svar, men det kan forekomme feil svar der også.

Mange med f.eks downs har jo andre tillegsfeil, som eks hjertefeil.

Jeg hadde bedt om en ny UL time, hvor de kan sjekke mer om alt ser bra ut der inne, så kan det gi en pekepinn kansje...

Lykke til!!

Hun som ringte meg fra Medisinsk Genetikk og ga med time på Ullevål, sa jeg måtte igjennom en veiledningsstime før UL. Først etter den timen, ble det bestemt hva slags undersøkelse som ble aktuelle.

Vi fikk tilbud om fostervannsprøve, men vi hadde egentlig ikke rett på det, i følge en lege som ringe meg den dagen jeg skulle ha vært på veiledningsmøte.

Jeg måtte vente 13 dager på UL time, fra jeg ble henvist.

Jeg vet at hun skal ta ordinær UL på meg, vil ha meg inn til ekstra UL pga hjerte. Hun gjorde det sist også, uten at det var grunnlag for det. Men det var et tilbud hun ga til alle sine pasienter.

Jeg tenkte jeg skulle få meg en privar UL time hos han som henviste meg og ta ting deretter. Jeg kommer til å fortelle han det som jeg skrev i første innlegget her og høre hva han har å si.

Han legen som ringte meg, sa jeg skulle få time få dager etter samtalen vi hadde på telefonen, men få dager ble til 10.

3 dager fra jeg ble henvist til samtalen og ytterligere 10 dager til UL.

Alt for lenge å vente og så lenge jeg var helt på grensen til UL, så synes jeg det var rart. Jeg var 13+6 på UL dagen og den måtte tas innen 13+6.

• 2 uker senere...

Hei!

Ser det er en stund siden du skrev innlegget, du har kanskje fått ta UL nå?

Du sier at du har fått målt nakkefold på 2,6 mm, det er egentlig ikke veldig mye. Vår lille spire fikk målt 3,2 mm i uke 11 - vi ble henvist til morkakeprøve på Riksen. Oddsen vi fikk etter UL var hele 1:7 på trisomi 21, og de dårlige tallene skyldes hovedsakelig min høye alder. Heldigvis viste prøvene seg å være helt normale, og nå venter vi en tilsynelatende frisk og rask gutt iløpet av få uker.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...