Gjest Gurimamma Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Gutten vår på en drøy mnd er utrolig snill og lett å gjøre tilfreds, bortsett fra når det kommer til legging ! Det er det samme om han sover mye på dagen eller om vi prøver å holde ham våken i litt lengre perioder... han har like mye lakenskrekk fordet! I dag har jeg brukt 3,5 timer med byssing, synging, stryking, vugging, trasking frem og tilbake og bare la ham ligge i vogga (men sitte der sammen med ham)- ingenting hjelper ! Han er trøtt som en strømpe, men ikke snakk om at han skal sove.. Hva gjør vi feil ??? Bare for å ha sakt det, jeg skjønner at det er mange andre som har det verre enn oss, men for oss er det frustrerende at sønnen vår kaver så med å få sove og det skal ikke stikkes under en stol at det er slitsomt for oss også i lengden... Hilsen desperat mamma
mor til en stor og liten Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Huff så lei start for dere:( Vet ikke om det er til hjelp men... Har du prøvd å legge en koseklut/bamse opp mot nese/øye-parti? Har du prøvd å pakke han godt inn, slik at han ikke kan røre seg? Har du prøvd å stryke superlett ved tinningen? Kan han være overtrøtt? Legger du til samme tidspunkt hver dag?
abella Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Når prøver dere å legge ham da? Når jenta vår var 1 mnd sov hun oppå oss i stua om kvelden, ville ikke ligge alene. Bodde faktisk oppå brystet mitt omtrent hele dagen og kvelden. Ikke en gang fanget var bra nok. :-) Så la hun seg en gang rundt midnatt, ikke noe jeg hadde kontroll på, hun styrte det selv. Jeg bestemte meg for å ikke stresse med det, for det var ikke noe jeg kunne gjøre allikevel. Det er veldig vanlig at de ikke vil sove sammenhengende om kvelden de første månedene. Begge mine har vært slik. Nå er jenta mi 2,5 mnd og legger seg i egen seng en gang mellom 19 og 20, så det pleier å gå seg til etter hvert.
Junifrue Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 En så liten baby har ikke normal døgnrytme, så det at du ikke får lagt han i syvtiden (der du skriver du har brukt 3,5 time klokke 22.30 om kvelden) er helt normalt. Det å holde han våken om dagen virker nok bare mot sin hensikt, for søvn avler søvn i den alderen, holder du han våken blir han nok bare overtrøtt. Da jenta mi var en mnd gammel la hun seg sammen med oss, sov når hun ville, hvor hun ville (ville hun ikke ligge i vogna sov hun i armene mine). Da vi begynte å legge henne la hun seg i 22-tiden så ble det gradvis tidligere etter hvert som hun fikk en normal døgnrytme.
*Lissi* Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Ingen av mine 5 barn har hatt noen rytme da de var så små. Begynte å innføre leggetider rundt 3 mnd. Før den tid sov de som regel på skulderen, i sofaen eller i kurven sin (de kveldene vi var heldige) Ikke stress med å legge han er mitt råd. Er helt sikkert de som klarer det da de er så små, men ofte har de ikke klart skille på natt/dag.
Gjest Mentha Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Signerer innleggene over her Vår lille sov på brystet mitt de første månedene, og ble med meg i sengen når jeg la meg i 22-23 tiden. Var ingen rutine på sovingen de første par månedene i alle fall, han sov litt og var våken litt jevnt over hele døgnet. Etterhvert klarte jeg å legge han ned fra brystet mitt og ved siden av meg i sengen, og derfra videre over i vognbagen på natta, men dette var ved rundt 3-4 mnd alder. Tror ikke du skal kreve for mye av en baby på 1 mnd både når det gjelder soverytme og selvstendighet, de trenger masse nærhet både når de er våkne og når de sover. Og hvis han ikke vil sove alene så bør han få ligge på brystet til mammaen sin. Det gjør det også mye enklere for evt nattamming, da slipper du å stå opp
Tauriel Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Samme problem her, men det går over etterhvert Men ikke dumt og ha fast leggetid selv om dere bruker lang tid, da blir det en vane for dere, og etterhvert virker det som om ungen tar kveld selv i den tiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå