Gå til innhold

Blir sagt opp etter 1 års sykmelding, hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Før jeg gikk inn i møte med arbeidsplassen sa nav at jeg hadde krav på tilsvarende lønn hos dem. Etter møte sier de at jeg ikke har krav på noe annet enn dagpenger siden de mener jeg er arbeidsfør i andre yrker.

I følge nav må jeg finne en jobb selv som vil akseptere meg ( og ryggen min) så vil NAV betal meg 66% av min gamle lønn...

Noen som vet om dette stemmer? Får forskjellig svar ifra de jeg snakker med og ikke klarer ikke å finne dette ut på egenhånd...

Fortsetter under...

Søk aarbeidsavklaringspenger (66% av lønn) så du har noe å leve av. Så er det i gang med å søke jobb.

Husk å begynne å trene (ev. ogsåslanke deg om du er overvektig) så ryggproblemene forsvinner. (det gjelder ihvertfall for veldig mange)

Fin en god fysioterapeut som kan vise deg øvelser. (f.eks. i slynge) og på med sko og ut å gå i skog og mark (og minst mulig på asfalt).

Lykke til!

(Dette høres kanskje litt rått ut, men jeg har selv kjempet meg tilbake etter en ulykke - og jobber daglig for å holde meg i jobb gjennom trening)

Men var du sykmeldt ved oppsigelsestidspunktet og er du fremdeles sykmeldt? Da skal du ha samme lønn som du hadde da du ble sykmeldt (dvs 100% av lønna di).

Er du friskmeldt og arbeidssøkende er det 66% av gammel lønn.

Sorry, gikk litt fort i forrige innlegg. Du har ikke krav på sykepenger lenger enn ett år, så da blir det arbeidsavklaringspenger som det ble nevnt i et innlegg tidligere.

Står noe om det nederst på siden her http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Når man har vært sykemeldt et år har man ikke lenger krav på sykepenger, da må man søke arbeidsavklaringspenger.

Arbeidsgiver står fritt til å si opp en arbeidstaker som har vært sykemeldt et år, da skal de kunne ansette en annen i stillingen.

Om nav mener du er arbeidsfør i andre yrker må du bare komme deg i jobb igjen ja. Om du har arbeidsavklaringspenger eller dagpenger spiller ingen rolle, man får drøye 60% av lønnen sin uansett. Men om du får arbeidsavklaringspenger kan det være mulig å få støtte til omskolering om du trenger noen kurs eller skole for å få en annen jobb som passer helsen din bedre.

Etter 1 år på sykemelding er det ingen måte du kan få 100% av lønnen din på annet enn å gå ut i 100% stilling igjen. Etter 1 år får man betydelig mindre utbetalt fra nav uansett hva slags trygd man får.

Annonse

"Arbeidstaker har et særskilt vern det første året han eller hun er sykemeldt. Etter dette tidspunkt er en oppsigelse likevel forbudt i de tilfeller der oppsigelsen er begrunnet i sykefraværet, men arbeidsgiver har ikke den samme tunge bevisbyrden.

En oppsigelse reguleres i utgangspunktet etter de alminnelige reglene om saklig oppsigelse, men arbeidsgiver kan i en viss grad vektlegge sykefraværet. Arbeidsgiver skal ha vurdert mulighetene for omplassering og tilrettelegging for arbeidstaker, og videre om oppsigelse vil være en saklig reaksjon. Om oppsigelsen er saklig vil bero på en konkret vurdering hvor det blant annet tas i betraktning om sykdommen medfører mangelfullt utførte arbeidsprestasjoner, om arbeidstaker har utsikter til bedring, ansettelsestidens lengde, problemer med å erstatte den fraværende, om fraværet medfører en belastning for de øvrige arbeidstakerne på arbeidsplassen med videre."

Denne artikkelen er skrevet av Ingrid Fladberg Brucker, som arbeider som juridisk assistent hos Advokatfirmaet Arntsen. Ingrid studerer juss ved Universitetet i Oslo, og er for tiden på 4. avdeling. Hun har bakgrunn med rådgivning fra Juridisk rådgivning for kvinner (JURK), hvor hun hovedsaklig har arbeidet med arbeid- sosial og trygderett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...