Gå til innhold

Har jeg rett på sykepenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har arbeidskontrakt ut des 2011,har jobbet i ett vikariat...Men sliter med bekkenet,så hva skjer hvis jeg blir sykemeldt før kontrakten går ut og blir det til etter kontrakten er ute og kanskje enda lenger..Har jeg da rett på sykepenger så lenge jeg ikke har jobb? Når jeg d able sykmeldt mens jeg hadde jobb? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143778724-har-jeg-rett-p%C3%A5-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en smule usikker, men tror det er nok at du har vært i arbeid siste 4 uker?

Startet med ny jobb, ganske tung, når jeg ble gravid sist. ikke planlagt gravid..

Så når jeg fant ut at jeg var gravid, jobbet jeg vel der i halvannen mnd, før jeg ble sykemeldt.

Og ble sykemeldt helt til fødsel, og fikk foreldrepenger regnet fra den jobben.

Men det var i 08.

Takk for svar :)

Jeg har jobbet 100% i den jobben i 1 år (vikariat) før jeg i august gikk ned til 90% fordi jeg øsket det selv å jobbe litt mindre...Så har iallefall tjent bra det siste 1,5 året :) Men så er jeg redd for at bekkenet streiker helt på ny året og jeg ikke har kontrakt lenger og jeg bare kan ta tilfeldige vikariater (barnehage jeg er vikar i) og er da redd jeg står uten penger i det hele tatt.....

Sykepenger beregnes ut fra det du HAR jobbet, uavhengig om det er fast jobb eller vikariat. Før ble det beregnet ut fra det beste året av de tre siste årene du har jobbet. Kanskje du kan gå inn på NAV sine sider og se om du finner noe informasjon der?

Lykke til!

Du har rett på sykepenger om du ble sykmeldt i et vikariat. Selv om du ikke har jobb lenger, vil du få 100% sykepenger.

Av og til gjennomsnittsberegnes sykepenger ut fra de tre siste år, men som regel regnes det etter hva du har jobbet.

Annonse

Dersom du blir sykmeldt mens du har kontrakt på 100% beholde sykepengeretten din med 100% sykepenger av inntekt også etter at vikariatet går ut. Dersom du skal jobbe "noen vakter" eller noe etter kontrakten er slutt, vil du måtte søke dagpenger og få kun 66% av inntekten din. Dette gjelder også om du blir sykmeldt etter at vikariatet ditt er over, og dette vil også gi grunnlag for foreldrepenger. Du vil altså tape mye penger på å vente med å bli sykmeldt til etter vikariatet er gått ut, dette gjelder både sykepenger så vel som opptjening til foreldrepenger.

Etter foreldrepenge- perioden din vil du bli arbeidssøker og motta 66% av lønn dersom du velger å sykmelde deg mens du er inne i vikariatet.

Men som sagt: Sykmelder du deg før vikariatet går ut: 100% sykepenger og gunstig opptjening til foreldrepenger, men venter du får du kun 66% sykepenger og mindre gunstig opptjening til foreldrepenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...