Gå til innhold

Graviditet og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har greie på dette med trening i svangerskapet? Jeg tenker på om det er noe man IKKE bør gjøre??

Testet positivt idag, og symptomene har allerede bremset treningen en ukes tid, men pleier å trene 5 ganger i uka så håper å kunne opprettholde noe av formen utover mnd som kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ja jeg har tålig greie på trening. SÅ lenge du ikke driver med ekstremsport tror jeg ikke du trenger å bekymre deg dersom du føler det går greit. I begge svangerskap trente jeg så og si som før helt til jeg fødte (gruppetrening i sal). Selvsagt blir det jo tyngre, men det er jo helt normalt. Jeg merker det sinnsykt nå i starten at jeg føler kondisjonen er "elendig". Hadde det de to forrige gangene og. Men rett mage er det ikke vits å trene etter ca 4 måned. Du kommer til å merke når det er stopp. Skrå mage kan du trene til du føder og planken den er utmerket;-)

Men får du problemer med bekkenet er det nok noe du bør være forsiktiog med. Feks utfall.

Lykke til og bare nyd om du klarer holde ut. Jeg trente som sagt til jeg fødte:-)

Skrevet

Tusen takk for svar, du svarte det jeg tenkte meg, men var usikker. Første gang trente jeg ikke i det hele tatt, så håper jeg klarer å holde meg i gang så lenge som mulig. Fikk bekkenløsning sist i uke 20, så det blir spennende å se!!!

Masse lykke til til deg også :)

Skrevet

Tren så mye du klarer :)

Det jeg har fått beskjed om av min kiropraktor er at man skal være forsiktig med utfall og knebøy. Skal du gjøre knebøy så hold bena godt sammen :)

Og pulsen skal ikke være max. Spørs selvfølgelig hvor godt trent du er fra før. Men ikke altfor mye over 160-170.

Ellers bør man generelt trene styrke og få en sterk rygg. Mye man skal bære på.

Skrevet

Jeg har aldri trent med pulsklokke, så vet egentlig ikke hvor høyt jeg ligger i puls, men kjenner på megselv når jeg nærmer meg max, så da får jeg heller holde igjen litt. Regner med at det stopper seg selv etterhvert. Prøvde å løpe litt idag, men med så ømme bryst var det nyttesløst. Skal i allefall gjøre mitt ytterste denne gangen for å holde formen så bra som mulig. Fikk bekkenløsning ganske tidlig forrige gang, så det blir spennende å se... 5 mnd på sofaen frister i allefall ikke...

Skrevet

Du kan trene hva du vil så lenge du passer på å ikke bli overopphetet, og du selv synes det kjennes ok ut. Kroppen sier ifra når det er på tide å stoppe med løping og hopping ;) Noen synes det begynner å bli ubehagelig allerede i 4.mnd, mens andre kan løpe til de er 7-8 mnd på vei. Som andre har sagt her, vil det være lite vits i å trene rette magemuskler fra ca 4 mnd fordi de da vil begynne å dele seg. Om du trener planke, så pass på at du ikke svaier i korsryggen! Dette vil gjerne gjøre vondt verre. Tren gjerne ekstra ryggøvelser gjennom svangerskapet. Disse på gjøre en stor jobb med å holde deg oppreist og stabil. Med magemuskler som ikke virker i fronten er det viktig at "boksen" er sterkere på baksiden ;)

Som hovedregel når det gjelder trening av beina sier vi at symmetriske øvelser (der man jobber med begge beina likt) kan gjøres under hele svangerskapet. Etterhvert må man no litt ned i belastning på grunn av dårligere balanse og mindre stabilitet i mage/rygg. Asymmetriske øvelser bør du være mer forsiktig med fra 4-5 mnd. (Tenker da på øvelser som utfall fram/til siden. Ettbensbøy osv.) Pga. mer ustabilt bekken.

Hilsen fysioterapeuten ;)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for gode og utfyllende svar! Deilig å vite akkurat hva man kan, og ikke.

Fikk veldig plager med bekkenet sist, så er veldig spent denne gangen... Håper ikke det går som sist, for med sykemelding fra uke 20 gikk tiden ufattelig sakte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...