Gå til innhold

Hvor tidlig kan EL komme?

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Vi er inne i vår 3pp nå, og jeg har hatt litt problemer i jakten på eggløsningen. Hvor tidlig kan EL egentlig komme? Og kommer EL-slimet før eller under EL?

1pp.

Syklus på 26 dager, hadde sex på dag 7, dag 10 og dag 14. Fikk tydelig EL-slim på dag 9-11. Ifølge eggløsningskalkulatoren var EL på dag 13. Var på ferie med familien denne pp. så det ble ikke akkurat heftig mye sex..

2pp.

Syklus på 26 dager, hadde sex på dag 13, dag 17, dag 20 og dag 22. Testet med EL-test dagene 11-16, men de var negative. Mistenkte at syklusen kunne være lengre og hadde derfor mest sex helt på slutten. Jeg ble overrasket når TR kom likevel på dag 26. Hadde heller ikke EL-slim denne pp. Kanskje jeg ikke hadde EL i det hele tatt?

3pp. (pågående dag 1.)

Denne pp. har jeg virkelig lyst til å få til dette her! Siden mine to første sykluser etter p-pillen var på 26 dager, kan jeg anta at denne syklusen også er på 26 dager? Ifølge kalkulatoren er min fruktbare periode 21.11-26.11, med EL 24.11.

Jeg er veldig usikker på om eg skal EL-teste igjen eller om jeg skal kjøre på med sex annenhver dag. Hvis jeg skal teste går jeg for CB digital EL-test (har ikke tålmodighet til å tolke stripsene), og siden CB kun er 7 tester er jeg redd for at jeg skal begynne for sent eller for tidlig med testningen. Hvis jeg derimot kjører på med sex annenhver dag og slettes ikke har EL i det hele tatt så..! Har litt problemer med sårhet etter sex (uansett hvor mye glidemiddel vi bruker) og derfor er det ikke alltid en lek med så hyppig sex..

Håper det er noen drevne testere/sexere (haha) som kan gi meg noen gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143777978-hvor-tidlig-kan-el-komme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke mulig å si sikkert når eggløsningen er ut fra sykluslengen. Og dette kan også variere fra syklus til syklus. Jeg prøvde i forrige periode å tempe - litt av nysgjerrighet på hvordan dette funker, og litt for å ha en "hobby" innimellom all ventinga;). Jeg tok også el-tester for å sammenligne og er nå rimelig sikker på at el var på dag 16 ut fra positiv el-test på dag 15 og tempstigning fra dag 17.

Ang el-testing så har jeg lest at det er lurest å teste på ettermiddag/tidlig kveld fordi LH-stigningen starter på morgenen og ikke gir utslag før senere på dagen. Noen har visst også en relativt kortvarig LH-stigning og kan dermed risikere å "gå glipp av" stigningen om man bare tester på morgenen.

Takk for tilbakemelding! :)

Jeg testet på ca samme tid hver dag, rundt klokken 4-5. Synes det var merkelig at jeg ikke fikk positiv test iløpet av de 6 dagene jeg testet. Men kan det da være mulig at EL kommer tidligere enn dag 11?

Hvor lang syklus har du mariisola? Og hva slags termometer bruker du når du temptester? Er mulig at jeg prøver meg på EL-tester igjen jeg også da. Kjenner selv at jeg blir mer stressa av å ikke vite om jeg har EL, enn av å faktisk EL-teste i noen dager. Men om jeg tester og ikke får positiv denne pp heller, DA blir jeg vertfall stressa :P

Du kan jo prøve å starte med testing litt tidligere neste gang? På dag 9, feks. Den blir jo gjerne positiv dagen før eggløsning, og hos meg var den negativ igjen på ettermiddagen på selve eggløsningsdagen.

Jeg hadde syklus på 28 dager sist, og den er gjerne 27 eller 28. Men dette var første syklus etter MA, så jeg er forberedt på at det kan være litt uregelmessig nå. Denne perioden skal jeg også ta Pergotime (for å 'time' og stimulerer eggløsning), så det kan også gjøre at ting blir annerledes. Vi får se, er bare på dag 2 i dag.

Jeg temper med basaltermometer med to desimaler, og så bruker jeg fertilityfriend.com til å registrere og følge med på syklusen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...