skilpaddemadde Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Uff, sånn føles det... Har pumpet i 4 uker fordi hun ikke klarte få riktig sugetak, men i går løsnet det plutselig, og i 3 ammestunder gikk det supert. Jeg ble sååå glad og var klar for å legge vekk flasker og alt tilbehør, og følte meg bare så LYKKELIG. MEN så kom kvelden og hun virket så sulten, så jeg la henne til ofte, men etterhvert begynte det å gjøre vondt, og det virket ikke som hun lenger hadde riktig tak, selv om hun klarte å få ut melk. Og derfra ble det bare VERRE og, brystvortene gjorde utrolig vondt, så i dag tidlig ble det pumping og flaske igjen. Føler meg bare helt utslitt og trist nå...det var en sånn lettelse og tenke at nå var ammingen i gang, og så få dette slaget i trynet.... Jeg får vel bare innstille meg på nytt, ikke annet å gjøre... Andre som opplever det samme?
Krisa71 Skrevet 12. november 2011 #2 Skrevet 12. november 2011 Man blir veldig sår av amming i starten, så hvis du ikke har lagt henne til på 4 uker, så blir det som å starte på nytt igjen med tanke på herding. Prøv ammeskjold, den beste oppfinnelsen i mine øyne :-) Prøvde dette da jeg fikk nr 3 og ble veldig sår, spesiellt på det ene brystet. Var som å komme til himmelen da jeg la han til med brystskjold på, var ikke vondt i det hele tatt, og sårheten forsvant fort. Hvis jenta di ikke får ordentlig tak så kan det vaære hun har stramt tungebånd, det har min gutt men det ble oppdaget for sent (3 mnd) til at de ville gjøre noe, så jeg måtte gi opp ammingen da fordi man blir sår uansett hvor herdet man er når et barn med stramt tungebånd ammes.
Nille 76 Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Hmm... dette er ikke helt riktig. Jeg ble aldri sår av ammingen, heller ikke i begynnelsen, og min tulle har også stramt tungebånd. De sa fra på barsel at jeg nok ble veldig sår pga dette, men neida, så tungebåndet trenger ikke ha noe med det å gjøre. Hvis ungen suger riktig så skal det ikke gjøre vondt, og heller ikke trenge å bli sårt. Jeg er et bevis på det. Så man må nok jobbe litt med sugetaket, evt så er det bare ikke noen god match mellom munnen til baby og puppene til mor, og det får man jo ikke gjort noe med.
skilpaddemadde Skrevet 12. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2011 skal prøve med skjold. Hadde samme probl med første, men da han først klarte det så var jeg aldri sår og det gjorde aldri vondt. Har sett på tungebåndet, syns det virker normalt, tunga kommer ut av munnen osv. Men skal høre med lege på 6 uker for sikkerhets skyld. Må bare la dem hele seg.å skal jeg forsøke igjen, orker ikke akkurat nå når det gjør så j.. vondt. Tips til såre brystvorter bortsett fra MM og purelan? Forresten, så har jeg store knopper, og føler at det kanskje derfor blir til at hun suger på dem samtidig selv om hun har tak? (er ikke så stor jente jeg har).
Nille 76 Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 Jeg har også store knopper. Jordmor på barsel sa at det var fine ammepupper med store knopper (jeg har veldig små pupper da). Jeg har ikke så mye brunt rundt knoppen så det er liksom stort sett knoppen som er inne i munnen...
skilpaddemadde Skrevet 12. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2011 ja,jeg og har små, vanligvis en a cup, men har såvidt en b-cup nå. Og så føler jeg at knoppene er blitt mye større etter all pumpingen, det blir de visst... hvor stor baby hadde du?
Nille 76 Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Babyen er stor, så hun har jo stor munn. Men en ser at knoppene "former" seg etter pumpa og munnen hennes, snodig.
skilpaddemadde Skrevet 12. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2011 Ok. Jeg håper at det ordner seg når minien blir større, foreløpig er hun ca 3700 g og 1 mnd, så føler fremdels at munnen hennes ikke rommer så mye...
♥tosmåtroll♥ Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 Heisann!! Jeg har slitt med det samme siden lillegutt ble født...1 mnd i går...Har hatt sopp samt infeksjon i sårene på brystvortene. På mandag var jeg hos lege, fikk resept på nesespray (syntocion) og tips til god sårkrem (brulidine). Siden tirsdag har jeg klart å amme med skjold...melka kommer fortere og lettere med nesesprayen, og kremen har hjulpet sårene og gro...så ser ut som jeg slipper antibiotika :-) Krysser fingrene for at det går fremover nå...gir kun flaske 1-2 ganger om dagen nå (fullpumpa i perioder jeg også) Ikke begynn med fullamming, men gi litt flaske enten mm eller mme i tillegg slik at brystene får sjangs til å komme seg igjen! Føler såååå med deg! Masse lykke til!
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 12. november 2011 #10 Skrevet 12. november 2011 jeg hadde kjempe god effekt av å smøre med vaselin... var ikke sår en dag etter jeg begynte å bruke det med min første! er ikke farlig for babyen å få i seg.. ( dette har jeg sjekket med lege, helsesøster og på apoteket) smurte meg hver gang jeg dusjet.
skilpaddemadde Skrevet 12. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. november 2011 må brulidine vaskes av før amming....? Har helt latt være å amme i hele dag, kun pumping, og kommer til å gjrøre det noen dager til alt er ok. Skal og prøve skjold. Ja, det var litt tungt siden det plutselig gikk bra og jeg ble så glad og så gikk det til h... igjen. Men skal ikke gi opp! Tusen takk for oppmuntring! Forresten, hvordan ser man forskjell på kun såre brystvorter og når det erkommet soppinfeksjon??
Håper_og_tror Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 Huff, føler sånn med deg. Jeg sliter med akkurat det samme! Mi datter er 4 uker nå og jeg har vært plaget med såre brystvorter hele tiden. Jeg har åpne sår og sprekker og de blør når hun suger. Er så vondt at det stikker i hele kroppen når hun får tak. Var på ammepoliklinikken i forige uke og da fant jeg ut at jeg har fått infeksjon med gule stafylikokker i sårene. Så nå går jeg på diclocilkur. Ser også nå at lillejenta har fått et hvitt belegg på tunga, så hun har vell fått trøske. Må ringe legen på mandag så vi kan få behandling mot sopp. Nå ammer jeg kun på det ene brystet. Pumper på det vondeste. Håper sårene gror snart, for denne ammingen er et helvette! Var ikke slik jeg hadde sett for meg amming nei. Huff! Har vært nær ved og gi opp hele dritten flere ganger men jeg skal greie å bite tennene sammen en stund til. Brulidine skal foresten vaskes av før amming.
♥tosmåtroll♥ Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 Ved sopp er vortene rødflammede og stikker å verker både mens og etter amming...brennende følelse. Mest sasynlig er det nok infeksjon i sårene om dem ikke vil gro! Prøv med kremen, og ring lege om han kan ta test av brystvortene. Mine sår er blitt mye bedre...men klarer ikke å ta av ammekjoldene!!
skilpaddemadde Skrevet 13. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 13. november 2011 Ok, venter litt og ser. Den ene er nå begynt å bli helt fin, bare litt øm. den andre har to bittesmå sår igjen som ikke blør rennende, men kommer såvidt tilsyne etter pumping. har kun brukt mm, lufttørking og sånne skjold fra medela med hull i for såre brystvorter. Har heller ikke ammet, kun pumpet. Men et sted leste jeg at hvis jeg brukte purelan ville det bli for mye fuktighet samtidig med skjoldene? (ikke ammeskjold)
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 13. november 2011 #15 Skrevet 13. november 2011 Å, herregud så vondt!!! Jeg satt med spenntak og hyyyylte da jeg la til. Ikke vondt i selve brystvorten (de ble herdet etterhvert..) men hadde en veldig vondt utdrivningsrefleks. Det var som kniver i puppene. *skrekk og gru* Jeg fikk god hjelp av ammehjelpen. De har en nettside, og der er det forskjellige damer du kan ringe til. Hun jeg snakket med jobber på en barselavdeling:)) Jeg sluttet uansett å amme. Det viste seg at jeg ikke produserte nok melk pga lavt stoffskifte og PCOS. Så hun sugde og sugde på nesten tom pupp. Ikke rart det gjorde vondt. Lykke til. Å, ja det glemte jeg: KAMSJELL:)) Redder enhver sår brystvorte! Kjøpte på apoteket.
*Mammsen Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 Uff, kjedelig med såre brystvorter Har hatt såre brystvorter i 2 mnd nå, siden lillegull ble født! det går litt opp og ned, men smertene kommer alltid tilbake Han har stramt tungebånd og er henvist til ønh for klipping. Håper det hjelper. Har vært igjennom pumping på enebrystet, amming på andre, sove uten bh om natten (badet i melk), smurt med medela brystvortekrem og danatek brystvortekrem (eller hva den heter, kjøpes på apoteket og trengs ikke vaskes av før amming), canesten salve (for å utelukke sopp, det kan man nemmelig ikke alltid se), brystskjold ved amming, brystskjold for å hindre trykk på brystet, melkeoppsamler OSV! Brystskjold anbefales ikke pga dårlig tømming av brystet og det kan gi feil sugeteknikk hos babyen, men det er en befrielse når man er sår. Det som fungerte best for meg er å gå mest mulig uten bh (har sovet med en ammebh som er for stor med ammeinnlegg i, så slipper eg all melken over alt - samtidig som brystvortene ikke blir press på) og å bruke TID på å legge til skikkelig. Noe som skjerer seg ofte om natten siden eg er i koma og han nett så vidt gidder å gape opp - så blir eg sår igjen. Og at gutten ikke bruker puppen til smokk.. Men det er jo så ufattelig forskjellig hva som hjelper for folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå