Gå til innhold

Bekkenløsning og krykker++ noen tips som kanskje kan funke for flere

Anbefalte innlegg

Bare er litt nysgjerrig. Dere som bruker krykker, er det etter eget ønske eller har dere "fått beskjed" om å bruke det?

Jeg skjønner veldig godt altså at man tyr til krykker når man knapt kommer seg ut døra altså- ingen angrep!!!

I både første og nåværende svangerskap går/gikk jeg til fysio/man.terapauter som er veldig motstandere av krykker og andre type hjelpemidler. Filosofien er "om du ikke klarer å gå 50 m så er kanskje 50 m for langt idag" tankegang. Og at krykker fører til andre plager pga feil belastning. Hvordan stiller deres behandlere seg til krykker og bekkenbelte osv.?

Jeg føler forøvrig jeg har hatt meget god hjelp av terapautene som er spesialister på bekken. Jeg har blitt oppfordret til den aktiviteten/hvilen jeg kan gjøre uten å trigge smertene. Fokusere på å gå naturlig. Strekke. F.eks sitte i skredderstilling som jeg før trodde var fy-fy for bekkenproblemer. Dessuten er det å få jobbet med meget smertefull muskulatur/triggerpunkter i sete, lår og rygg det som får meg igjennom uken. Vannterapi er også gull dersom man har mulighet. Lindrende bare med det varme vannet :-)

Fortsetter under...

På gode dager klarer jeg komme meg fra senga og ut på badet uten krykker, på dårlige må jeg bruke krykker for å komme meg bare noen skritt unna senga. Uten krykker ville jeg altså blitt mer eller mindre sengeliggende, og det tror jeg ikke er bra verken fysisk eller psykisk.

Fikk anbefal krykker av behandler, og er sjeleglad for at jeg har dem. Pga bekkenløsningen kan jeg ikke sitte i det hele tatt, hvis ikke hadde det kanskje vært bedre med rullestol for turer ut av huset, så jeg slapp belastingen det er å gå med krykker - kjenner det godt i nakke, skuldre og armer.

Prøvd bassengtrening, men det gjorde kjempevondt, så det var bare å slutte: Jeg har blitt gitt opp av alle de 4 behandlerene jeg har vært hos - uansett hva de gjør trigger det mer smerte, og da er behandlingen mot sin hensikt. Så jeg står vel igjen med å prøve å akseptere at det gjør vondt uansett hva jeg gjør, og at det ikke er så mye å få gjort med det de næremste 26 ukene. Annet enn å ta mest mulig hensyn selvfølgelig. Jeg håper inderlig at smertene gir seg litt når jeg har født. I mellom tiden gleder jeg meg over alt det som tross alt er fint med å være gravid. Gleder meg veldig til ultralyd, til å se magen vokse og til jeg kan begynne å kjenne liv der inne:-)

Kjære deg majom!

Det høres forferdelig tøft ut. Håper du holder humøret og motet oppe. Godt å glede seg til UL og kjenne liv!Det er jo noe fantastisk som venter i enden! Og så pleier jeg å trøste meg selv med at ja, det er smerter og ubehag- men de er ikke farlige, hverken for meg eller baby...

Kunne ønske jeg kunne sende deg min mauellterapaut som er utrolig dyktig og erfaren.

Jeg opplever ofte å bli værre etter behandling, for deretter å bli bedre, om du skjønner hva jeg mener. Har også problemer med å sitte, men jeg kan sitte noe. Må da sitte mykt og sitter f.eks på en ekstra pute i bilen. Skjønner godt at rullestol hadde vært tingen for deg om du kan sitte, har du prøvd med skråpute?

Er smertene kun direkte i symfyse og ligamenter? Må igjen bare trekke frem massasje(som er uvurdelig for meg) dersom du har muskelsmerter i rompe/lår. Det er også en muskel på innsiden av lårene som kan trekke/dra i symfysen. Det er meget smertefult å få denne muskelen massert, men for meg hjelper det veldig på symfysesmerter.

Jeg er et par uker lengre enn deg og er nok i mye bedre form med bekkenløsninga enn deg, men vet hvordan det tærer på både fysisk og psykisk.

Jeg har hatt problemer med bekkenet siden sist svangerskap men har et deformert bekken som er årsaken til det. De fleste blir bra etter fødsel, men bare vær forberedt på at det kan ta tid.

Dette ble langt, har visst mye på hjertet om dette...Sender deg uansett en god klem;-)

Ps. Hvis du er som meg, har du problemer med å ligge på rygg. Under UL kan det derfor være lurt å ligge med noe trykkavlastende under hoftene, samt dra knærne opp. Kan også hjelpe å "støtte"under rompeballene ved å ligge på dine egne flate hender.

• 2 måneder senere...

Bare er litt nysgjerrig. Dere som bruker krykker, er det etter eget ønske eller har dere "fått beskjed" om å bruke det?Jeg skjønner veldig godt altså at man tyr til krykker når man knapt kommer seg ut døra altså- ingen angrep!!!I både første og nåværende svangerskap går/gikk jeg til fysio/man.terapauter som er veldig motstandere av krykker og andre type hjelpemidler. Filosofien er "om du ikke klarer å gå 50 m så er kanskje 50 m for langt idag" tankegang. Og at krykker fører til andre plager pga feil belastning. Hvordan stiller deres behandlere seg til krykker og bekkenbelte osv.?Jeg føler forøvrig jeg har hatt meget god hjelp av terapautene som er spesialister på bekken. Jeg har blitt oppfordret til den aktiviteten/hvilen jeg kan gjøre uten å trigge smertene. Fokusere på å gå naturlig. Strekke. F.eks sitte i skredderstilling som jeg før trodde var fy-fy for bekkenproblemer. Dessuten er det å få jobbet med meget smertefull muskulatur/triggerpunkter i sete, lår og rygg det som får meg igjennom uken. Vannterapi er også gull dersom man har mulighet. Lindrende bare med det varme vannet :-)

Jeg har hatt kronisk bekkenleddsyndrom siden første graviditet for 10 år siden. Når man er gravid med bekkenløsning bør man føleg andre råd enn når man ikke er gravid. Man bør ikke provosere smerte, skaffe seg låsninger i bekkenet ved å ikke gå ut av bilen med samlede bein osv. Det er ok å bruke små skritt og krykker når man er gravid. det erbedre å tasse seg av gårde med krykker 100 meter en dag enn å bli liggende på sofan. når man derimor er ferdig med å være gravid må man fokusere på å lære seg å gå normalt igjen osv. da har man jo ikke lenger den hormonelle påvirkningen som gjør at bekkenet er "løst". www.lkb.no har mange tips. Lykke til :-)
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg bruker krykker dersom jeg skal gå litt, evnt stå, for det er verst. Jeg er ikke nødvendigvis avhengig av krykkene, men synes de avlaster veldig bra og gjør at jeg ikke får så vondt etterpå.

Forøvrig har jeg vært mindre plaget dette svangerskapet (så langt.. bank i bordet!! Er i straks i uke 26) enn sist. Det tror jeg kommer av at jeg har vært flink til å kjenne på kroppen når jeg skal slappe av, samt at jeg har fått mye bedre behandling. Går til behandling med akupunktur og massasje hos fysioterapaut en dag i uken, og bassengtrening en dag i uken! Anbefales!Sist ble jeg plassert på et treningsrom for å trene styrke to dager i uken, uten tøying eller annen behandling. Det endte med at jeg nesten ble sengeliggende.

• 2 måneder senere...

Annonse

Jeg har lånt meg krykker fra nordservice (etter henvisning fra NAV) idag. Jeg har ikke tenkt til å bruke dem fast.... men med bekkenlåsing på natta er det ganske frustrerende bare å komme seg til do! Når jeg er kald i kroppen svikter faktisk bena under meg og det blir kjempevondt. Når jeg spurte fysioterapauten min om hva jeg kunne gjøre med dette var svaret at det ikke var noe å gjøre med, men at jeg kunne eventuelt skaffe meg krykker for å slippe unna smertene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...