Gå til innhold

Tråd for Tsjekkia-interesserte

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer ED/EA i Tsjekkia etter snart 6 IVF ved CFC. Hvorfor Tsjekkia når det er så mange som har så gode erfaringer med St. Petersburg, Riga, Athen, Spania...med gode resultater?

Tsjekkia er lite brukt av nordmenn. Trolig bare fordi det ikke er så kjent, for Tjekkia er mye brukt av andre europeiske land og USA, og med gode resultater. CFC har samarbeid med Unica i Brno. En annen klinikk som anbefales er den i Zlin. Begge klinikker har universitetsutdannede donorer og gode priser og meget god tilgang til nordisk-utseende donorer. Single norske må signere et partnerskjema. Pleier å ordne seg.

Håper på litt kontakt med andre som vurderer eller kjenner til Tsjekkia her. Vi snakkes!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143776677-tr%C3%A5d-for-tsjekkia-interesserte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kontakt med 3 klinikker i Tsjekkia i august. Gynekologen min sier at prof. Maly ved Unica er en veldig kjent gynekolog i hele Europa. Jeg sendte hele min historie og han vurderte hva jeg burde gjøre videre. Fikk et langt og begrunnet svar fra han. Men det er ikke bare å få signert noen papirer for oss enslige. Har hørt at det skal gå an på en av klinikkene, men har ikke funnet ut hvilken. De ved Unica skjønte at jeg var singel, og dette er svaret jeg fikk da jeg spurte om det var noen krav i forhold til hvem som kan bekrefte signaturen på disse papirene. Dette fikk jeg til svar fra Unica:

If you have a partner, we will ask you to fill in a form that you both agree with the IVF treatment with donated oocytes and donor sperm as the future parents of your baby.

If you are a single woman, the law in the Czech Republic requires one condition:

a signature of a man authenticated by notary in Norway - the man must agree with the treatment as your partner and the future father of your baby.

Therefore, the same form has to be signed but also approved by a notary(lawyer).

Så jeg tviler på at man får en advokat/notar til å gå med på dokumentforfalskning. En av klinikkene ville at man skulle være der nede under hele forløpet-21 dager, for de ville ha kontroll selv med medisinering, ultralyder o.l. Så den slo jeg kjapt fra meg. Husker ikke hvilken det var, men har sikkert mailen enda. Hadde kanskje valgt Unica hvis det ikke var for disse dokumentene som må bekreftes. I tillegg er det billigere i Hellas hvis man går for backup-programmet.

Her er linker til klinikkene jeg har vært i kontakt med (er det mulig å få dem klikkbare her?):

Zlin: http://www.crmzlin.cz/en/page/100.introductory-page/

Brno: http://www.unica.cz/en/index.php

Førstnevnte fant jeg etter å ha lest andy69 sine tråder. Den andre fikk jeg altså anbefalt fra Jan ved CFC, som jo vet jeg er single. Håpefull, jeg har også fått tilsvarende svar fra klinikkene pr mail. Men muntelig er visst holdningen litt annerledes og Zlin gikk så langt som å si at de ikke sjekket en eneste opplysning. Ei heller notarens underskrift. Men det er klart; det føles jo ikke ok å bryte loven. Ja backup-programmet ved Serum er billigere men foreløpig kjenner jeg at jeg ønsker å bruke egen donor. Det kan jo endre seg i løpet av prosessen...mye tenking og modning her :-) En ulempe med Zlin og Brno er at det er litt reisevei med tog fra Praha.

Setter veldig pris på respons på tråden her :-)

Hei Måne66!

Jeg har prøvd å holde meg unna forumet, men dette innlegge må jeg svare på.

Jeg er 13 uker gravid etter ED i Zlin. Papiret skrev en venn av meg under og gynekologen min stempet det. Leverte det i Zlin, ikke noe mer mikk makk.

Jeg var i Zlin i en uke, men hadde ikke behøvd å være der mer enn i 3 dager. Zlin er en liten og koselig by og jeg anbefaler å bo på hotel Ondras.

Klinikken i Zlin er veldig profesjonell, ren og moderne! Flinke folk. Jeg satte inn to blastocyster, er gravid men 1 og ble gravid på første forsøk.

Klinikken i Brno er også veldig bra har jeg hørt, men de har lenger ventetid.

Jeg reiste til Wien, ikke Praha, da det er nærmere.

Klinikken får beste skussmål fra meg.

Lykke til med valget!

Annonse

Hei jenter

Jeg er en Zlin ED-tvillingmamma. Jeg har bare positivt å si om Zlin. I fjor august har vi bestemt oss for å ta kontakt for å få mer info og det er 1 år siden vi satte inn to blastocyster og i dag har vi to blåøyde utrolig velskapte tvillinger på 4,5 mnd. Vi tok bil med min mann fra Kil og det var både hyggelig og rolig tur, men klinikken tilbyr også skuss. Er det noen som ønsker mer detaljert info så bare å ta kontakt på PM (innom så ofte jeg kan, men ikke hver dag :)

Lykke til til dere alle

Klem

Hei dere!

Her må jeg også svare!

Min anbefaling er Reprofit klinikken i Brno. Ble gravid der på første forsøk med tvillinger. De er nå to år gamle :-)

Jeg prøvde før det to ganger Unica , begge gangene negativt..

Før det også flere ganger på Aleris med egne egg. Men var antagelig for gammel..

Hilsen

Takk for enda mer respons fra flere her! Skjønner jo at det er lett å være veldig positiv til den klinikken man er blitt gravid ved, vi er jo bare mennesker :-)

Dobbelglede?; har hørt at Reprofit har lang ventetid for tiden men ellers er den mye brukt av andre enn nordmenn har jeg sett på ulike forum.

Anonym; takk for tips!

Andu69, kan hende jeg kontakter deg på PM etterhvert, foreløpig avventer jeg 6. IVF (uttak i dag) før jeg gjør noe mer aktivt. Har vært litt i kontakt med deg før sommeren også, da jeg begynte å tenke på ED første gangen, men da var jeg anonym :-) Er jo en modningsprosess dette.

• 4 måneder senere...

Hei!

Hvis vi går for ED ( noe vi sannsynligvis gjør) så tror jeg vi velger Zlin. Har fått veldig bra tilbakemelding fra de. Men et par ting jeg ikke finner på deres nettsider som andre skriver om. Lurer på om dere kan hjelpe meg: Hvis det ikke blir graviditet på 1. eller 2. forsøk er det noe reduksjon i pris ved neste forsøk? Donerer samme person til flere? Hvor lenge har de eventuelle embryoer på frys? Ser også at de vil mottaker skal ta noe mer medisin enn det andre klinikker gjør, f.eks Diphereline 3mg (Enanton depot heter det vel i Norge) Hva er dette for noe?Noen som vet? smil.gifuser_offline.gifquote.gif

Hei!

Hvis vi går for ED ( noe vi sannsynligvis gjør) så tror jeg vi velger Zlin. Har fått veldig bra tilbakemelding fra de. Men et par ting jeg ikke finner på deres nettsider som andre skriver om. Lurer på om dere kan hjelpe meg: Hvis det ikke blir graviditet på 1. eller 2. forsøk er det noe reduksjon i pris ved neste forsøk? Donerer samme person til flere? Hvor lenge har de eventuelle embryoer på frys? Ser også at de vil mottaker skal ta noe mer medisin enn det andre klinikker gjør, f.eks Diphereline 3mg (Enanton depot heter det vel i Norge) Hva er dette for noe?Noen som vet? smil.gifuser_offline.gifquote.gif

Hei

Kan kun svare deg på Enanton. Det brukes til nedregulering på samme måte som f.eks Suprecur spray. Jeg tror ingen av de som jeg vet har vært på Serum har blitt nedregulert. Lykke til med forsøket!

Hei!

Hei

Kan kun svare deg på Enanton. Det brukes til nedregulering på samme måte som f.eks Suprecur spray. Jeg tror ingen av de som jeg vet har vært på Serum har blitt nedregulert. Lykke til med forsøket!

OK, Takk for svar og lykkeønskning! :-)

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg er fornøyd med oppfølging fra Unica. God støtte av koordinator, og legen hjalp oss med noen valg vi måtte ta. Reiste via Wien, men fant i ettertid ut at det hadde vært enklest å reise via Bratislava. Venter spent nå, termin i desember.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...