Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Jeg klør og klør. Har prøvd absolutt alt tenkelig. Tatt blodprøver for å sjekke, men ingen kommer ut positive. Hvordan går jeg frem for å finne ut av hva jeg er allergisk mot? Hudlegen sier det ikke er noe jeg spiser, men jeg er ikke helt enig.. Noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Det er veldig vanlig å få elveblest etter stress. Mange jeg kjenner får elveblest ved stress eller angst.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Allergier, intoleranser, auto-immune reaksjoner osv kan være fryktelig vanskelig å få diagnostisert... tar du antihistaminer? Hjelper ikke det? Det er maaange som tar zyrtec o.l. uten å helt vite HVA de reagerer på, men medisinen hjelper..
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Elveblest er jo kun en samlebetegnelse på utslett som klør. Det er litt lite info for å kunne gjette hva det kommer av. Kan være alt fra mat og drikke til vaskemiddel, sengemidd eller andre mikrober, eller noe annet du har fått i deg eller fått på huden. Prøv å tenke på hvor på kroppen du får utslett, og om det er de samme stedene hele tiden eller om de skifter, er det noe nytt osm er introdusert i livet ditt (har du skiftet såpe eller prøvd en ny type mat eller kosttilskudd f.eks), har du gjort noe/vært noe sted du ikke har vært før osv osv. Må bare prøve elimineringsmetoden hvis ingen prøver viser at du har allergier. Prøv å bytte ut såper og vaskemiddel med Neutral e.l. , og prøv å luke ut en matvare hver uke for å se om det blir noen endring.. Sånne ting. Det er det jeg kan tenke på sånn på toppen av hodet. Håper du finner ut av det!
MrsMilla Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Hudleger sier at det kan komme utslett uten grunn. Tror jeg ikke på - har motsatt erfaring selv. Jeg får elveblest av spesielle matvarer som jeg er allergisk mot. Datteren min også. Ser at det er veldig typisk et eller annet e-stoff som gjør dette, men veldig vanskelig å vite hvilke innimellom, ellers får jeg elveblest av egg, rødvin og å oppholde meg over en time i rom som er infisterte med mugg. Hva som gir deg elveblest er umulig å si for meg. Start med å gå til legen og få prikktest for å se om det er noen åpenbare allergener, ville så tatt turen til en anerkjent naturmedisiner for å la de ta hårprøve av deg. Start med å skrive ned i en bok når du reagerer, og alt du spiser til ulike klokkeslett - da ser du snart et mønster.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Tusen takk for svar dere! Jeg kan jo utdype litt; Jeg har gått på allergitabletter hver dag i over et halvt år. Det er kun på føttene jeg har fått utslett og kløe, om jeg ikke tar allergitablett så begynner kløen på kvelden, ikke ellers. Er jeg trøtt og sliten føler jeg det klør mer enn eller. Er ikke stresset eller sliter med angst. Hudlegen risset huden min flere steder på kroppen og utifra reaksjonen da mente han at det var en allergi på noe fysisk. Har byttet vaskemiddel, klær (prøvd f.eks ullsokker en periode, andre sko, ikke sko osv), vi har flyttet i mellomtida så inneklimaet spiller ikke inn. Og med tablettene har jeg klart å holde det sånn tålig i sjakk, men den siste uka har det spredd seg til lårene og jeg har masse masse utslett der som klør uansett om jeg tar allergitablett eller ikke. Har ikke spist noe annet enn vanlig, heller ikke andre klær el. Så jeg kan ikke skjønne at det er fysisk og ikke noe jeg spiser?? Tusen takk for alle svar!!! HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Uff, jeg vet virkelig hve elveblest er Hadde kronisk elveblest i ca 18 mnd! Og det på HELE kroppen. Helt jævlig. Og jeg hovnet opp på hender,føtter,lepper og ører. Ble som en puddong i korppen,pluss alt utslettet og køen. Ble alltid ærre på ettermiddagen/ kvelden. Tok antihistaminer daglig frå komme gjennom det, værst var det da tunga hovnet opp, ganske skummelt, men det hjelper heldigvis med en tablett da;) Har ikke hatt det å på 7 år:) Legene fant ingenting, Men gikk til en kineosolog og han hjalp meg. Hadde intoleranse mot parfyme av alle lag også vaskemiddel. Samt endel e stoffer og elkeprodukter OG røde matvarer! Husk at røde matvarer innehoder kasse histaminer! Det vil si bla tomat,jordbær paprika osv. Elveblesten er jo at kroppen er fyllt av histaminer, derfor antihistaminer som allergitbletter om medisin. Og STRESS trigger elveblesten. Kunneikke engang tøvsuge før det blusset opp. Hjalp å dusje i varmt eller kaldt vann. Stå ute om vinteren meget lettkledd hjalp også. Og du kan kjøpe hvitevask på apoteket om du smører på kroppen. Prøv noe alternativt for dette er IKKE legenes felt. God bedring og åper du kommer deg ut av det snart
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 Ofte skyldes det noe man spiser, noe man har på kroppen eller stress.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #10 Skrevet 12. november 2011 Hatt elveblest siden jeg var tenåring jeg, og nå er jeg 37... Har tatt utvidet allergitest hos hudlege, da "prikker" de hele ryggen med forskjellig ting og lar det sitte på i 24-48 timer før de leser av resultatet. Eneste jeg slo ut på var ull, og det visste jeg jo at jeg ikke tålte. Det hudlegen kunne fortelle var at mange kremer inneholder fårefett som bindemiddel, de skulle jeg også holde meg unna. Ellers får jeg elveblest av temperaturforandringer, og særlig om jeg blir varm. Så om jeg trener blir hele overkroppen full av elveblest, om jeg tar en varm dusj blir jeg full, soler meg, osv. osv. Dette med å reagere på temperaturer er visst ikke så uvanlig, det er det fler som gjør. Pappaen min er helt lik, han har elveblest nedover bena hver gang han har tatt en dusj... Jeg har blitt litt bedre med årene, var mindre plaget enn ellers i svangerskapene og har blitt litt bedre for hvert svangerskap. Tar allergimedisiner hver dag da, og har på en måte bare lært å leve med kløen. Akkurat som noen må leve med øresus, kroniske smerter osv, lever jeg med kløen.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Takk for gode svar! Jeg er redd jeg må leve med kløen. Den hemmer meg virkelig i hverdagen, blir irritabel og sliten av å ha det sånn. Det går litt opp og ned, men den er der hver eneste dag. Huff, jeg skulle virkelig gi mye for å finne ut HVA det kommer av. Føler hverken legen eller hudlegen kommer noe lengre eller har noe mer å tilby. Noen konkrete tips til hvem jeg kan kontakte? HI
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #12 Skrevet 13. november 2011 http://www.arendalhelsesenter.no/helsesenteret.htm
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 Du kan jo prøve deg på et av de private sykehusene? Min sønn fikk det av astmamedisiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå