Gå til innhold

Fødsel etter grad 3 ruptur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med det? Jeg skal snart på sykehuset for samtale om vaginal fødsel vs keisersnitt. Har fått signaler på at det er mye opp til hva jeg ønsker selv, men er usikker på hva jeg ønsker selv. Fikk delvis avrevet lukkemuskel sist og er redd for varige skader. Har lite plager nå, men risiko for ny ruptur er jo større pga arrvev, jeg har også hørt at det er vanskeligere å reparere evt skade fordi det er vanskeligere å sy i arrvev. Samtidig synes jeg at fødselen, frem til rupturen var en flott opplevelse og vil gjerne være sammen med babyen min hele tiden så fort hun er født. Er det noen som har født vaginalt igjen - hvordan gikk det? Hva blir dere andre anbefalt av leger/jordmødre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 2 venninner som fikk 3 grads rupturer som fødte vaginalt igjen uten en eneste rift. Det er vel slikt at hvis du ikke har plager så kan du føde vaginalt igjen, hvis du har plager med lukkemuskelen så anbefales KS. Lykke til!

Skrevet

Siden sykehuset ikke kan garantere meg en ny runde med problemer, og at underlivet er noe vi skal ha etterpå og inn i alderdommen også, så velger jeg KS. Ikke det enkleste valget, men føler det kan være det beste for meg. Jeg har hele veien følt bare støtte i forhold til mitt valg fra både sykehus og jordmor.

Skrevet

Det kommer også veldig an på hvordan grad du hadde. Jeg hadde grad 3a, og har bestemt meg for å føde vaginalt denne gangen også. Det har vært helt opp til meg å velge selv. Hadde jeg hatt grad 3b eller c, tror jeg kanskje jeg hadde valgt keisersnitt. Når man har hatt rift før, er det jo større sjanse for at det skjer igjen, og det er vanskeligere å fikse på gammelt arrvev. Så blir veldig spennende å se hvordan det går denne gangen. Lykke til med avgjørelsen, den er ikke lett. Det viktigste er å finne noe som du føler deg komfertabel med, det er det eneste riktige:)

Skrevet

Fikk grad 3a i første fødsel, som var tang-og vakuumfødsel.

Ble på samtale før nr 2 råda til å føde vaginalt, og gjorde det både da og med nr 3. Begge disse ble styrtfødsler, noe som gikk helt fint.

Sydde 1 pyntesting ved hver av disse fødslene.

Var veldig spent foran 2.fødsel, for har mye arrvev og var redd for at det kom til å sprekke opp igjen. Det skjedde altså ikke.

Underlivet fungerer som før, har ikke hatt antydning til urinlekkasje eller ubehag annet enn at jeg har måttet slutte med stringtruser.... føler det gnager så ubehagelig.....

Men det er jo en bagatell....

KS er ingen lettvint løsning, men tror nok som en over her at jeg hadde valgt det hvis jeg hadde fått ruptur b eller c første gang.....

Skrevet

Jeg hadde samtale med overlege på Haukeland hvor en gikk gjennom journalen min fra tidligere fødsel. Gikk gjennom fødselsforløpet og kom fram til sannsynlig årsak for ruptur. Hos meg var det 5-6 faktorer i fødselen som man vet øker risikoen for totalruptur. Alle faktorene bortsett fra stort barn, kunne man gjøre noe med i neste fødsel. Løsningen for meg ble dermed å overvåke barnets størrelse, men to uker før termin ble det bestemt keisersnitt grunnet størrelse på barnet. Nå skal vi ha barn nr tre, og keisersnitt er bestemt da det viser seg at jeg får store barn.

Vil anbefale deg visst du er i tvil å ha en slik samtale med en overlege. Det er enklere å ta en avgjørelse når man har gått gjennom forløpet sist.

Skrevet

hej

er litt nysgerrig her jeg venter nr 3 jeg fikk tatt første barn med tang og revnede helt til anus,jeg revnede også innvendig og merker arvevet med henderne.

jeg fikk revet op en ringmuskel i anus hvilket har gitt meg problemer i ettertid.

min fødsel nr 2 gikk uten problemer og måtte ikke sys i det hele tatt.

men jeg lurer på hvad er forskjellen på ruptur av 3 grad a, b og c og hvilken hadde jeg

Skrevet

Hei :)

Jeg fikk 3b sist og jeg ønsker ikke ks nå, men skal heller ha ks fremfor igangsetting da.

Kan du ikke prate med jm før du skal inn og høre hva hun mener og så hører du hva legen mener når du er inne? Det viktigste er vel at du er komfortabel med planen.

Lykke til med fødselen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...