Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Min mann er forstoppet, skikkelig. Hadde et innlegg ang det for noen dager siden... Ble sendt med ambulanse pga sterke magesmerter osv. Diagnose; forstoppelse. I går fikk han oljeklyx på sykehuset før de sendte ham ut igjen. Idag har han vært hos fastlegen som sa at han skulle ta movicol, lactulose samt miniklyx om han ønsket det. Nå har han tatt alle de overnevnte tingene, men han har fremdeles vondt. Er helt utslitt. Tok nettopp miniklyx for 2.gang, men det kom nesten ikke noe... Han prøver å være i bevegelse, men er helt utslitt etter å ha gått til postkassa (100m).... Så da lurer jeg på om noen her har noen gode råd??
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 huff, nei da vet jeg ikke! drikk rikelig med vann, å spis mye fiberrik mat! ønsk han god bedring da!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Ta høyere dose med lactulose samt yoghurt med linfrø i. Hjelper ikke dette bør han få legen til å hvenvise til videre undersøkelser.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Lag et godt gammeldags klyster. Det burde hjelpe på å få med proppen ut. Eller så kan dere prøve fysiologisk saltvann. """Bland 1 teskje vanlig salt med 1 liter lunkent vann til alt saltet er løst opp. Drikk så minst en halvliter av dette "på styrten". Vannet har samme saltkonsentrasjon som kroppen, derfor vil det verken tas opp av kroppen eller trekke væske ut av kroppen. Som regel begynner utskyllingseffekten etter ca 30 min, men er det veldig tett kan det nok ta litt lenger tid. Sett av noen timer med kort vei til badet. """"
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Takk for tips. Han klarer ikke drikke så mye tror jeg, han spyr bare (så forstoppet og stort ubehag har han), men jeg skal gi han tipset for han er ganske så desperat her... Men når burde ting begynne å funke egentlig??? Han gjør jo det han får beskjed om av legene, men har alikevel så veldig vondt og det tar jo evig lang tid før det er noen bedring. Litt er det jo, ettersom han nå ikke gråter av smerte, men det er fremdeles et enormt ubehag... hi
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Det er ikke sikkert at de midlene han har fått av legen virker. Er det en skikkelig propp, må det noen ganger harde virkemidler til. Et skikkelig klyster burde kunne nå langt nok opp, men det er jo ikke så behagelig da.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Han fikk skikkelig oljeklyster på sykehuset igår, og da kom det endel. Men han har altså fremdeles vondt/stort ubehag.... hi
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Det han lurer på er vel egentlig hvor lenge han må regne med å ha disse smertene?? Hadde jo håpet at de skulle roe seg LITT mer, men det ser ikke ut til å gjøre det med det første. Noen med peiling på dette<?! hi
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 Til han får ut det som skal ut regner jeg med. Renset Parafin som kjøpes på apoteket kan jo være noe. Eller høyere dose av det han har prøvd. Eller MasseC- vitaminer, det har jo en "løs mage" effekt. Eller kontakte legen igjen og få flere råd om det finnes. For fremtiden er det lurt å drikke masse væske, spise fiberrikt og bæsje minst en gang om dagen. Sitte ekstra lenge på do, det funker det.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #10 Skrevet 11. november 2011 Joda, har gjort alt det forebyggende, men hadde en litt spesiell periode med sønnen vår innlagt ol som sannsynligvis har gjort sitt. Han har prøvd parafin, men vil bare spy av den. Spyr egentlig av alt. Har store smerter nå og skal nok ned på legevakta for å få noe sterke smertestillende, evt få komme på sykehuset igjen...:/ hi Forrige innlegget fra meg er forøvrig her; http://www.barnimagen.com/forum/thread/143765579
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #11 Skrevet 11. november 2011 Ring hjemmesykepleien og spør om de kan komme og sette et oljelyster med rectumsonde. Ikke noe vits med ojekluster hvis det bare settes helt nede i tarmen. Dere må ikke prøve å sette inn sonde selv, da dere da risikerer å perforere tarmen.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #12 Skrevet 11. november 2011 Men vi har ikke no slik hjemme? Kun mini-varianten. Det er smertene hans som er verst. Det tar seg bare opp nå utover kvelden, han brekker seg av de og ruller rundt her i smerte. Er fortvilende å se på. Var i kontakt med legevakta for 50min siden. Legen ville han skulle se det an en time før han skulle ta kontakt igjen. Min mann blir bare verre og må nok inn for å få noe annen smertestillende enn paracet. hi
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #13 Skrevet 11. november 2011 Leste den andre tråden din og HJELPE MEG for noen uker dere har hatt! Håper ting blir ordnet kjapt og at livet roer seg for dere! Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #14 Skrevet 11. november 2011 Takk for det... Er helt utrolig ja. Vi er ellers aldri syke, så dette er uvant og vanskelig. Vi håpet jo at ting ville ordne seg seg etter sykehusinnleggelsen, men nå er det like ille som den dagen han ble sendt inn med ambulanse igjen. ...men nå "vet" de jo tydeligvis at det er forstoppelse, så da er det jo ikke så mye annet de kan gjøre enn å gi ham smertestillende. hi
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #16 Skrevet 11. november 2011 Herregud, stakkars mann!! Ring legen og be han komme tvert!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #17 Skrevet 12. november 2011 Mannen var hos legevakta igårkveld og fikk ny morfinsprøyte. Legen mener jo at dette ikke er forstoppelse, men at det er gallestein/nyrestein. Han maser på sykehuset for å få dette, men de svarer med at de har sendt min mann ett brev med time på poliklinikken (om 4 uker??). Nå er min mann igjen hjemme og i relativt god form. Så er det bare å vente og se om det baller på seg utover slik det har gjort hver dag den siste uka... Jeg er sliten, men nå kommer det litt familie hit for å avlaste litt hvertfall. hi
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #18 Skrevet 12. november 2011 Stakkars! Godt at han vil bli utredet for nyrestein da, håper det går fort. Hvis han ender med operasjon blir det jo enda mer som faller på deg, så sørg for å få litt hvile du også!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #19 Skrevet 12. november 2011 Er det gallestein vil Voltaren hjelpe mye bedre enn paracet. Det er så typisk legene å ikke undersøke ordentlig, men bare konstatere sånn eller sånn.. Hva med en tarmskylling? Virkelig få fart på tingene hvis det da er forstoppelse?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #20 Skrevet 12. november 2011 Kreft? Sånn begynte det med broren min. Men han hadde dårlig matlyst og følte seg oppblåst i magen. Håper det IKKE er det.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #21 Skrevet 12. november 2011 Huff, stakkars dere. Bra han blir utredet nå. Trodde kanskje de hadde utelokket gallestein eller nyrestein jeg, siden de sendte han fra sykehuset med beskjed om forstoppelse. For når jeg leste dette tenkte jeg med en gang galle eller nyrestein. Moren min hadde det ganske likt, og han har jo alle typiske tegnene på det. Så det syns jeg var dårlig, veldig typisk at det er bare morfin som tar smertene på gallestein også. moren min skal ha gallesteinoperasjon til uka, så da er det slutt på slike anfall. Takk og lov Masse god bedring! Og bra dere får hjelp også til barn og hjem.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #22 Skrevet 12. november 2011 Smertestillende (spesielt de sterke) virker forstoppende. Morfinen mannen din har fått har nok virket på tarmperistaltikken (bevegelsene som fører avføringen nedover). Det er kanskje bedre å holde ut uten smertestillende og heller prøve andre metoder for å holde smertene unna. For eksempel varmeflaske og varm dusj. Det som hjelper mot menssmerter virker mot forstoppelse også (unntatt sjokolade). Mao, det er jævlig uansett hva du gjør, men kan lindres litt. Ellers kan avføringsmiddel som laxoberal og dulcolax/toilax hjelpe. De er reseptfrie.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #23 Skrevet 12. november 2011 Har mannen din fått tatt et røngtenbilde som bekrefter at han er forstoppet, eller er det bare gjettning fra legenes side? Som over her skrevet fungerer morfinpreparater stoppende på magen, slik at det forverrer situasjonen hvis det faktisk er forstoppelse. Men hvis dette er feks nyre eller gallestien, skal han selvfølgelig ha slik smertestillende, siden dette er ekstremt smertefullt. Sønnen min fikk nyresteinsanfall da han var 15, og han holdt på å besvime av smertene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå