Gå til innhold

Leggerutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tass på snart 5 mnd..Sover mye på dagtid, så følgelig veldig våken om kvelden. Prøver å stelle og legge poden ca i ni-tiden, men da er han jo bare lys våken og ligger å "prater", ganske høylytt, i 2-3 timer. Ikke mye kveld for mor nei.. Begynner å bli litt lei og lurer på vordan jeg kan snu døgnet hans? Han sover gjerne fra 23.30-00.00 til ca 10-tiden med et par matinger i mellom.... Da liker mor også å sove litt ekstra når sjangsen byr seg.. Men vi kan jo ikke holde på slik heller! Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å sett vekkeklokke på 08:00 om morgenen, å vekke han da.. å ikke la han sove etter kl 18:00 på kvelden, hvis han blir veldig trett, så prøv å ta tidligere kveld.. sånn i 19-20 tia ? :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

La ham sove litt mindre på dagtid ;) Og som skm90 sier; vekk ham tidligere på morgenen, så vil han nok ta kvelden før.

Og se om han kan ha 3-4 våkentimer før han legger seg på kvelden, så går det nok bedre <3 Her har Muffin ca 3 timer våkentid, og det funker for oss. Han sover alltid svært uregelmessige lurer da, men prøver jo å få ettermiddagsduppen til å ende så nært opp mot kl 16-17 som mulig (han sover som regel 3 dupper på ca 1 time ila dagen, deilig!!).

Bruk gjerne en time på leggeritualet, slik at han kjenner det igjen. Her starter vi med dimming av lys og kveldsgrøt kl 18, og Muffin gnir seg i øynene med èn gang, trur det er fordi han gjenkjenner alt som skal skje da. Vi har den samme trøtte greia hver eneste kveld med grøt kl 18, pysj og stell kl 1830 og melk kl 19, og legging er en fryd <3

Men vet om nok av babyer som ikke har noen effekt av rutiner altså, så sier ikke at det garantert vil hjelpe ;) Tidligere vekking, og ingen soving etter f eks kl 16 og legging kl 20 er nok det som kan gjøre susen.

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal prøve dette. Tassen har gjerne en tendens til å sovne i mellom 18 og 19 tiden, men kortvarig. Så det er nok derfor han ikke vil sove når jeg legger han!. Skal foressten begynne med grøt nå så det kan jo hende det kanskje hjelper..??HÅpe håpe :) TUsen takk for råd. Rart hvor fort jeg har glemt hvordan dette er med babyer. Har to til, men husker ikke hvordan vi gjorde det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...