Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med toving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke peiling på strikking i det heletatt!! Men ivrig som jeg er skal jeg selvfølgelig strikke julegaver :) Jeg har kjøpt garntype som her artic 100 % ren ny ull. Kan dette toves??

Trodde all ull kunne toves, men så ble jeg litt usikker her.

Fortsetter under...

Skrevet

Tusen tusen takk for raskt svar! Da er det bare å sette igang :)

Skrevet

et godt tips når du kjøper garn er å titte på vaskeanvisningen på "magebeltet". Hvis det står at du må handvaske (ofte bilde av en hånd i ei balje), så tover det. Hvis det er "superwash-ull" tover det ikke. Det er riktignok ikke all ull som tover like godt. Det kommer litt an på hvor tett du strikker og hvordan du tover det også. Jo løsere du strikker, jo mer tover det. Det kan være lurt å tove det to runder i maskin på lavere temperatur (30 eller 40 grader) i stedet for én gang på 60 grader. (Hvis det først er tovet, så er det vanskelig å strekke det ut igjen. Jeg har riktignok hørt at man kan bruke en god slump balsam og gni inn i områder som har tovet for hardt, for å lettere forme det. Jeg har ikke prøvd det. Regner med at man må skylle det når man er ferdig med å strekke/forme). Det er uansett lurt å forme det litt mens det er vått. Det er MORO å tove!! :))) Hvis du googler litt, så finner du mange gode tips og råd. Jeg fant akkurat en oppskrift på et sitteunderlag som strikkes på rundpinner (bare rette masker rundt og rundt), som jeg skal prøve meg på. Det er så enkelt at ALLE kan få det til :)) Jeg har også oppskrift på noen fine vinposer som er tova. Bare si ifra om du vil ha kopier, så kan vi ordne det. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...