Gå til innhold

Babysvømming. Hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 9 uker og skal snart begynne med babysvømming. Lurte da på noe så teit som hva gjør en for å få med seg babyen inn til bassenget? Hva gjør dere etterpå? Dusjer dere babyen? Og hvor gjør dere av han når dere dusjer selv? Hilsen uerfaren babysvømmer:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Du kommer inn i det etterhvert :)

Dere går via en garderobe og ut til bassenget. Jeg pleier å ta på meg bikini under klærne før vi drar hjemmefra, slik at jeg er så klar som mulig. Muffin får sitt faste måltid (middag kl 15) før vi drar, og jeg prøver alt jeg kan å få ham til å sove en dupp før vi drar, slik at han trives bedre i vannet.

Når vi kommer frem, så skifter jeg på Muffin i garderoben slik at han får på badebleia (badebleia er det omtrent null absorpsjon i, så ikke ta på denne før dere reiser hjemmefra, og når dere skal hjem må babyen få på vanlig bleie). Ha praktiske klær til dere begge, som er lette å dra av og på.

Du dusjer deg selv og babyen før dere går inn i bassenget, for å bli kvitt diverse basselusker. Samme når dere er ferdige med å bade; da tar du av babyen bleia og bikinien/badedrakta av deg selv og dusjer vekk klorvannet. De med litt større babyer som trives på magen legger fra seg barna mens de selv dusjer. Ellers hadde jeg fjernet tøy/bleie før jeg dusja da det blir klumsete å gjøre det mens dere dusjer :)

Jeg satt lenge med håndkle rundt meg og Muffin på fanget når han ble tørket/kledd på da han ofte er grinete og trøtt etter bading (dette gjelder mange av babyene på vår svømming, hvertfall). Noen få er stille og harmoniske nok til at de kan svøpes inn i badehåndklær og vente på gulvet, mens mor kler på seg.

Masse lykke til, det er litt stress de første gangene, men så kommer dere inn i det :D

Skrevet

Et tips som jeg fikk og som jeg gjerne deler:

Ta med stellematta! :) så kan barnet ligge å se på deg mens du dusjer etter svømminga

Og ta med 2 håndduker, da den første blir fort våt og da blir barnet kald.

Lykke til :)

Skrevet

Når vi har gått på svømming, har jeg også hatt lette klær på ungen. Lenge brukt ulike typer dresser, alt etter været, for enkelhetens skyld. Her i huset har babysvømmingen vært pappas gode, mens jeg har sittet på sidelinja. Litt misunnelig, men har unnet dem denne tiden.

Uansett......om jeg har vært med, har jeg ofte skiftet på babyen mens pappan har dusjet og kledd seg. Om han har vært alene med henne, har han tatt henne inn i garderoben, der først lå hun etterhvert krøp hun rundt med de andre babyene mens han skiftet. I dusjen er det sånne matter hvor babyene kan legges på. Det er også vanlig at foreldrene dusjer litt lunkent vann på mattene så det ikke blir iskaldt.

Tar på badebleier og antisklisokker.

Etterpå litt av det samme egentlig. Da hun var liten, ammet jeg henne alltid etterpå, etterhvert kunne hun få flaske. Alltid sulten etter badingen.

Når pappan dusjer selv, har hun ligget på gulvet mens fedrene hjelper hverandre litt om det er en krakilsk liten en :-)

Er som Madolyn skriver litt stress og trangt og varmt de første gangene, men så går det seg til. Det er KJEMPEmoro å se gleden datteren vår har i vannet, så det er verdt det! Gled deg!

Skrevet

Der vi går er det mange som har med bilstolen inn og lar ungen sitte i den mens en dusjer og kler på seg. Lurt å ha håndklær i bunnen så den ikke blir våt

Skrevet

Skulle akkurat til å si det. Bilstol. Funker som bare det. :)

Skrevet

Vi hadde vår siste babysvømmin nå på mandag.. desverre. for vesla storkoste seg veldig i bassenget..

Vi fikk ved første svømmetime beskjed om ikke å dusje de små før vi gikk ut i bassenget pga at de blir fort kalde da man går ut av garderoben.. og hvis man skal bruke et hånkle etter at de har dusjet og før de skal i bassenget så blir jo det vått og kaldt.. så det kan da ikke brukes etter svømming da det allerede e vått..

Etter svømming så dusjet vi de små først og pakket de inn i hånkle og la det på matter ( som de har i damegarderobene) imens vi selv dusjer.. Bilstolene har vi også med i garderoben, så etter at de har blitt tørket og kledd på så har de sittet der.. men nå er frøkna her over 7 mnd så hun ligger på gulvet og leker med kameraten som er med på samme svømmetime. :)

Skrevet

Her har vi hatt mulighet til å dra på babysvømming begge to. Pappaen har mini i sin garderobe (da mannegarderoben er mindre full og mindre bråk). Han har da skiftet til badebukse på forhånd og dusjer seg om mini når hun har fått på seg badebleie. Etter badinga har jeg ammet på bassengkanten (med mini inntullet i hånkle) mens pappaen vasker av seg klor. Så tar han med seg mini i garderoben, dusjer henne og kler på mens jeg kan dusje og kle på meg selv. Da det er mange pappaer som ikke har babyene sine i garderoben har det visst ikke vært noe problem for mannen min å be om hjelp. I mammagarderoben er det ofte jeg som hjelper de andre med å holde/passe babyer da jeg ikke har med min egen :-)

Gode råd over: ta med to hånklær til mini, ta gjerne med stellematten og forsøk å gi barnet mat før og etter svømmingen (de blir kjempesultne og det blir mange "skrikeunger" i garderoben etterpå hvis man venter for lenge med maten...). Husk også å ikke dusje i for varmt vann da babyer kan bli brent allerede ved 40 grader (Dette er min stoooore skrekk og jeg maser om dette til mannen min hver gang hun skal bade og på svømmingen).

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Hihi; ser for meg alle de små, søte babyene som ligger på rad og rekke som små burritos i håndklærne sine mens mødrene dusjer <3

Min babysvømminggruppe er tydeligvis litt spesiell, da kun 2 av 8 babyer IKKE hylskrek om de ble lagt ned for seg selv i håndkle i over 10 sekunder ;) Men vi har en veldig trang og veldig varm garderobe, så de ble sikkert påvirket av alle de stressede mødrene som snublet rundt i hverandre...

Nå som babyene har blitt 6-8 mnd gamle, så har det blitt veldig mye lettere, da mange flere av dem syns det er helt okay å kave rundt på magen/krabbe rundt mens mødrene kler på seg <3

Skrevet

Tusen takk for gode forklaringer og tips! Gutten liker å ligge innepakket i håndkleet hjemme så får håpe det samme skjer når han kommer dit :)

Gleder meg virkelig, men er også litt nervøs:)

Skrevet

Der jeg er er det stellebord i garderoben og lekegrinder i dusj rommet.

Vi dusjer ikke babyene og fikk kjøpe noen lekre frote truser som de skulle bruke. Jeg har med 4 stk håndkler. 1 til å tulle rundt mini, et lite til å legge på stellebordet, 1 til å tørke mini med. Og et til meg selv. Det skjer alltid at hun tisser, så lurt å ha med ekstra. Men føler meg sikret når jeg har så mange. Som regel bruker jeg alle.

Ellers anbefaller jeg rangle og smokk det kan være lurt å ha noe å avlede oppmerksomheten med. Det er hylekor uten like i garderoben. Babyene er slitne og begynner en begynner fler. Det er mange sympati gråtere.

Jeg dusjer meg og mini (selv om vi egentlig skal helle vann over mini), men hun er sliten (vi er nå på videregående kurs), så det går fort unna. Ofte at vi bader når vi kommer hjem og har fått sove litt.

Skrevet

Der vi går har vi fått beskjed om å ikke bruke badebleie på de små, visstnok fordi de ikke holder inne avføringa allikevel, det tar bare lenger tid før det syns, og de vil heller at vi skal ta opp ungene med en gang de skiter.

Når vi kommer inn i garderoben tar jeg av yttertøyet på gutten og legger ham på stelleunderlaget med et håndkle på, eller eventuelt i bagen til vogna om den er med (bilstol er uaktuelt å la ham sitte i siden han ikke liker den når den ikke er i bevegelse...). Om han ikke nettopp har spist har han fått litt mat før han legges ned (jeg har ikke villet gi ham mat _rett_ før vi går uti så gulpen kan komme før vi er i vannet). Mens han ligger der går jeg og tar meg en dusj (påbudt med full dusj rett før bading) og tar på badetøy. Deretter tar jeg på ham frottétruse og ullbody. (I vannet hos oss er det 32 grader og da er det visst lurt med ullbody så slipper de å fryse). Da er vi klare for å gå inn i svømmehallen :)

Etter badinga tuller jeg ham inn i et håndkle på bassengkanten og tar ham med i badstua i 1-2 minutter (3 for de store :) (det var lurt for å få svettet ut kloren i følge instruktøren) og så skyller vi i dusjen. Siden han er så sliten etter det der venter jeg med å vaske meg skikkelig til senere på kvelden så slipper han å ligge å hylskrike mens jeg dusjer...

Etter det blir det en del skriking mens vi tørker litt (sulten og trøtt), gir litt mat, tar på litt tøy (mett, men fortsatt trøtt), men jeg har innsett at jeg bare må akseptere litt skriking siden det er umulig å få på ham klær etterpå mens han sover om jeg hadde bysset ham i søvn i garderoben... Her blir det litt pest eller kolera, så håper det går seg til litt etterhvert.

Gutten min er forresten 10,5 uker, han hadde sin første babysvømmingstime da han var 9,5 uker, så da er han omtrent like stor som din.

Som instruktøren vår sa: "det blir litt skriking, men det går over etterhvert". Jeg tror du kan regne med at det blir litt skriking både i garderoben og i vannet, men jeg satser på at det går over :)

Lykke til!

Skrevet

Dette har jeg også tenkt på, ser for meg at det blir hyling uten like med min lille, hehe, hun har nettopp begynt å like å bade så har tenkt på babysvømming men er fortsatt litt usikker på om jeg skal orke alt "styret", men det er verdt det altså? Hadde vært lettere om man hadde hatt noen med seg i samme garderobe til å hjelpe, kanskje en venninne men da har vel hun egen baby å ta seg av!

Er litt i tenkeboksen enda, hvor tidlig begynte dere og er det noengang forsent? Er det lurt å starte veldig tidlig, tulla her er jo allerede 3 mnd. Er alle fornøyde med selve babysvømmingen? :) Høres så kaldt ut at vannet er bare 34 grader! (det er så mange grader her jeg bor iallefall).

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Vi begynte på babysvømming når Muffin var 4 mnd, og de fleste andre babyene var rundt 3-5 mnd gamle. Det er kjempekoselig syns jeg; ser at Muffin elsker vannet nå! Bader ofte med ham i badekaret hjemme, og da kan jeg la ham flyte på rygg (jeg holder ham under rygg/nakke) med ørene under vannet mens han bare titter seg rundt og er rolig; dette kan jeg nok takke babysvømmingen litt for :)

Jeg syns det er veldig koselig med babysvømming; de første par gangene er litt stress, men dere kommer inn i det og lager systemer som funker for dere :) Jeg tullet håndkle rundt meg selv etter dusjen etter babysvømminga og tørket og kledde på Muffin mens han satt på fanget mitt, da skrek han ikke så mye ;) Vi fikk etterhvert et stellebord inn i den trange garderoben vår og det hjalp mye; babyene aksepterer mer å ligge der og bli stelt enn på gulvet :)

34 grader er kjempedeilig vann ;D Det har vi også, og vi har det varmeste bassenget av de 4 babysvømmingene som finnes i området ;)

Skrevet

Et lite tips: dusjing kan være den koseligste delen av babysvømminga. Min lille elsket å bli dusjet etterpå. Da koste vi oss skikkelig. Hun synes det var kjempedeilig å få vann på ryggen og på magen, og spennende å få litt over hodet. Man kan jo ikke ha dårlig tid som småbarnsmor... Det er mye bedre å ta seg den tiden det tar, og ha en ekstra kosestund. ;-) Jeg fikk ikke alltid dusjet meg selv så nøye med såpe å sjampo, men det var verdt det.

Skrevet

Vi begynte ved 4 mnd alder. Det er litt gråting ved påkledning for mange, men det går fort over. Det er fordi de er slitne, trøtte og sultne. Det går vedlig bra å være alene. Og vi mødrene hjelper hverandre om det er noen som hyler veldig.

Jenta mi storkoser seg, her er vannet ca 32-34 grader. Mer enn varmt nok. Vi har begynt på videregående kurs fordi vi likte det så godt.

Du bør starte før 6 mnd på grunn av lukkemuskelen ved dykking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...