Vicky 83 Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Hvordan er/var språket til barnet ditt da han/hun var 18 mnd? Gutten min har få ord enda. Han sier ja/da (betyr ja begge deler) og nam. Også sier han mamma og pappa, eller ihvertfall noe som ligner. Han sier ma ma ma ma eller pa pa pa pa når han er sint, sur eller oppgitt;-) Bruker ikke ordene mamma og pappa til andre ting. Tror han har prøvd seg på å si us (pus). Det virker som at han forstår mye.
*LillaMeg* Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 MIn er 18mnd nå, og han sier ikke så mye. Eller, han babler som en foss, og vi kan ha en slags samtale. Han sier mamma\pappa, sprettz, nam, rydde, takk, nynnnynn(ett ord vi ikke skjønner hva skal være, men han sier det masse til alt mulig), tittteii, bø.. Han skjønner mye, og kommer med en setning nå og da, men sier aldri den setningen igjen.. Så vet ikke om det teller da. Noen snakker som en foss, mens andre snakker ikke så mye, er vel like normalt begge deler.
TPK Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 min er 19 mnd, og har begynt å snakke MYE mer etter han begynte i bhg i august. Nå har han ganske mange ord, men få som er feilfritt uttalt da. Mangler alltid en stavelse eller to :-) (elefant blir f.eks fant, skive blir ive, musikk blir ikk, osv) Men han gør seg ganske godt forstått og kan sette sammen både 2 og 3 ord. Forstår også veldig mye og følger enkle beskjeder (f.eks "kan du kaste denne i bosset?")
Streisand Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 sønnen min på 17 måneder sier mamma, pappa, hadet og der. Også lager han "billyd".
06.06.10 Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Min jente er 17 mnd, men hun har vist stor interesse for språk/ord. Hun sier alt vi sier (hermer) og bruker nye ord hver dag. Hun sa mamma og pappa første gang når hun var 4 mnd til vår store forundring. Men hun har vært litt seinere med å gå ol., hadde ikke like mye interesse for det. Min venninne har en gutt som er akkurat ett år eldre enn min jente og han snakker nesten ikke. Så det er veldig stor forskjell på barn. Den ene nevøen min snakket nesten ikke før han var tre, men en annen nevø sa også mamma og pappa når han var 4 mnd.... Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor det er så store forskjeller, men det er veldig morsomt å høre hvor forskjellige barna er.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 min eldste var ikke så veldig rask og hadde nesten ingen ord ved 18 mnd..begynte ikke å komme før nærmere to år. Jenta mi på snart 13 mnd viser mye større forståelse, og forstår utrolig mye av de vi sier. Hun sier mamma, pappa, nei , ja, pusi, mjau, der, og så bruker hun mye MM(som ja) mens hun nikker:P
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 glemte å si at hun sier namnamnam når hun skal spise:)
respektatauten Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 mi jente har alltid vært interessert i språk og hadde rundt 100 ord hun brukte om hverandre på riktige steder da hun var på kontroll ved 16. mnd.. nå er hun 22mnd og praten går i ett, fra hun slår opp øynene om morgenen til hun legger seg om kvelden, og ofte også i søvne! hun er veldig interessert i læring og språk og suger til seg nye ord som hun bruker riktig etter å ha hørt de et par ganger.. hun er også overraskende god på den gramatiske delen og bruker flertall og bøying av verb riktig, samme med "fin-finere-finest" stor større størst osv.. stiller spørsmål og kan svare med lange setninger, hun bruker også språket for å få frem humor og ironi.. barnehagen mener hun ligger et år forran sin alder.. og jeg er veldig stolt av henne! lillemann blir nok ikke slik, han er mer bedaglig av seg og stresser ikke med noe
stearin Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 Min datter sier bare noen få ord, men ser at hun lærer daglig. Hun prøver virkelig å si noen ord, og jeg roser henne når hun prøver. Neste dag når vi går forbi den igjen (f.eks. lyset i trappa) så peker hun på den og sier "hæh", som betyr at hun vil vite hva det er eller noe slikt. Da sier jeg f.eks. "det der er et lys", og hun prøver da å si ordet lys, som ofte lyder ca. slik: "ys". Hun begynte i barnehage når hun var 16 mnd (akkurat 18 mnd nå), og har ikke sett voldsom fremgang. Går jevnt og trutt egentlig, men forskjellen på da og nå er at jeg ser at hun virkelig prøver seg på noen ord. Regner med at det går en stund før hun plutselig kommer seg over kneika og slår til med mange ord, evt. to, tre ord etterhverandre:-) Jeg er tospråklig, og min datter går i en norsk barnehage (alt går på norsk), mens jeg snakker et annet språk til henne hjemme. Prøver å lære henne begge språk så hun står like sterkt i morsmålet og bokmål, så jeg sier alltid f.eks. det med lys på "mitt" språk også. Tror hun forstår morsmålet bedre (forstår så godt som alt jeg ber henne å gjøre) enn norsk. Tror også kanskje at tospråklige barn er litt senere i språkutvikling i og med at de ofte må lære seg begge språk samtidig? Vet ikke stort om det annet enn at det er en fordel i ettertid da:-)
sillyfilly og Olivia Skrevet 12. november 2011 #10 Skrevet 12. november 2011 Min datter har begynt å prate ganske bra når hun var ånn ca 20 måneder. I dag kom første "nesten setning". Det var to ord satt sammen. Det kommer nok plutselig skal du se.
06.06.10 Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 Det var ei her som sa at ungen hennes kunne ca 100 ord på 16 måneder kontrollen, jeg hadde ikke tenkt på å telle de ordene jenta mi bruker, men nå har jeg gjort det:) Det er jo litt morsomt å skrive ned hvilke ord barna bruker og hvor mange...så får vel skrive det ned i boka hennes.
miepia30 Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Gutten vår er 22 mnd og har en drøss med ord og hermer etter alle nye ord vi sier. Men kutter stavelser på lange ord. Den siste mnd har han begynt å sette sammen to og to ord, type mamma spise pappa dusje osv. Har venninner med jenter som setter sammen 3 ord og snakker kjempebra. Det er forskjell på folk altså, og jentene er vel ofte tidligere ute språkmessig. Bekymrer meg ikke, alle lærer jo å snakke etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå