Gå til innhold

grøt, melk, vann og sånn..... :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hs nevnte på forrige kontroll at babyer på rundt 6 mnd trenger/skal ha 600 ml melk daglig. Da skulle man regne med grøten. Men hvordan regner man med grøten? Er det slik at om du lager grøt av 2 dl vann, så skal det regnes som 200 ml melk? Sikkert slik jeg burde vite, men ble usikker her nå :)

Lurte også på en annen ting som hs sa. Det var at vann som skal brukes som drikkevann kan tas rett fra springen, mens vann som skal blandes ut i noe (altså grøt, mme) skulle kokes. Hvorfor er det slik? Når man kan drikke vann fra springen, så burde det jo gå ann å varme vannet istedenfor å måtte koke det..? Egentlig veldig uviktig spm, det er jo null stress å koke vannet. Men jeg blir nysgjerrig jeg ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Man medregner kun grøten, dersom grøten blandes ut med melk. Dersom du lager grøt på vann, så er det jo ingen ekstra næring i vannet, og da må babyen drikke 600 ml mme i tillegg til grøten ;)

Her er svar fra seniorinspektør i Mattilsynet ang bruk av varmt springvann til babyer:

"Jeg har fått oversendt et spørsmål om bruk av varmt springvann til babyer.

Jeg har ikke sett noe spesiell anbefaling overfor babyer. Men små barn vil jo generelt være mer utsatt enn voksne pga at det trengs mindre mengde av uønskede komponenter til en liten kropp.

Min skepsis går for øvrig på det samme som du nevner, nemlig kjemiske uønskede stoffer som kopper, nikkel og lignende. Om dette lekker ut avhenger av ledningsnettets beskaffenhet og vannkvaliteten. Dersom vannet er surt (lav pH) og kalkfattig vil det tære mer på installasjoner (for eksempel kopperrør) enn hvis vannet er alkalisk (høy pH) og høyere kalkinnhold.

Generelt anbefales heller ikke å drikke kaldt henstandsvann av samme årsak som ovenfor. Alle bør egentlig tappe ut vann som har stått over natta i husets rørsystem for bl.a. å sikre seg mot utlekking fra for eksempel kobberrør. Man vil også få friskere vann, spesielt der ”hovedledningen” kanskje går rett utenfor huset. Og kaffe og te vil også smake bedre.

Som du derfor forstår anbefaler man da heller ikke rutinemessig å bruke varmt vann fra ledningsnettet til mat ettersom varmt henstandsvann tærer mer enn kaldt vann. Jeg anbefaler i stedet å anvende en vannkoker med stål innsats. Dette går raskt og er helt pålitelig. Da får du jo samtidig kokt vannet, noe som jo gir ekstra sikkerhet hvis ledningsvannet også skulle kunne inneholde, uønskede bakterier, virus eller parasitter."

:)

Skrevet

Dette er jo veldig individuelt da, noen barn spiser mye andre mindre men kanskje oftere. Man finner fort ut hva barnet orker etterhvert uansett. Hadde ikke hengt meg opp i dette hvis barnet ditt er frisk og har lagt på seg greit til hver kontroll.

Tenker heller at det er 600 ml med væske som er tingen. Når babyer er 6 mnd er det helt greit å gi dem vann fra springen, vi drikker jo den selv og da har jo også de fleste barn fått i seg mye av frukt og grønt etc. som stort sett bare blir skylt i vann. Hvorfor helsesøster sa at vann som skulle brukes i grøt skulle koses vet jeg ikke, men grøten skal jo uansett være lunka så da koker man jo vannet uansett.

Det er så masse regler når det kommer til dette at man kan fort bli gal - eneste jeg har fått høre oppigjennom (har 2 barn) er at honning, fisk og jordbær skal de ikke få før de er 1 år! Honning kan ha parasitter som er skadelig, fisk og jordbær kan fremkalle allergier.

Husk at den første melken i puppen er tørsteslukkende og den siste melken i puppen er mettende...så hvis du gir grøt først, så kan de få pupp/ vann etterpå for å stille tørsten :)

Dette går seg fort til, plutselig spiser de den maten du spiser :) For det går så fort!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg lurer på det samme. Det er jo melk i grøt selv om en lager den på vann. Da har jo produsenten tilsatt melk for oss. Så da mener jo jeg det må telle i regnestykket.

En skal jo aldri bruke varmt vann fra springen til å lage mat, hverken til liten eller stor. Jeg lar alltid vannet renne lenge før jeg gir det til barnet mitt, er ikke det greit? Koker vannet til grøt, og blander med kaldt vann fra springen for rett temperatur.

Og må innrømme at jeg nå blander kaldt vann fra springen, med kokt vann til å lage mme. Serverer straks den er ferdig. Koker ikke og avkjøler lengere.

Skrevet

Jeg har blanda kokt vann med kaldt vann fra springen, derfor jeg lurte på hvorfor hun sa at vann til grøt måtte være kokt...

Angående allergier så er forresten anbefalingen nå at varer med allergener introduseres så tidlig som mulig mens barnet fortsatt ammes dersom ikke barnet kommer fra en familie med matallergi (står i mat for spedbarn fra helsedirektoratet). Dette fordi morsmelken beskytter mot allergi. Står også at en ikke skal gi honning, kumelk og matvarer med mye nitrat (spinat, rødbeter og et par andre som ikke er spesielt vanlige).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...