Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Hva var deres symptomer? Var det vanskelig å amme? Tok de to sugetak for så å gråte pgav smerten i halsen feks? Hvor mye gulper de og hvordan er gulpet? osv..
Studentmamma88 Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Symptomer: Spisevegring, puppenekt, flaskenekt, hylskriking flere timer etter måltidene, umulig å legge pga. intense magesmerter (særlig på flatt underlag) og svelget mye gulp. Fikk aldri til å sove på rygg pga. de intense smertene, måtte ligge på siden i 30 graders opphøyning. Først var det hylskriking etter amming,så begynte hun å krangle på puppen ved at hun hele tiden slapp sugetak for å skrike, til slutt ville hun ikke på puppen i det hele tatt. Hun tolket puppen med smerte,og begynte til slutt å skrike bare jeg tok henne i armene mine. Da tolket hun meg med smerte, sluttet da å amme... Hun gulper kun når hun har spist mye, noe hun så og si hun aldri gjør. Men hun svelger unna gulp hele tiden, hun får hikkelignende lyd kombinert med at hun svelger. Men det er ganske vanlig at barn med reflux gulper mye.
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 11. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2011 ååh huff da Har alle de symptomene , skriker kanskje ikke i timesvis da men, pluss mye gulping Pluss dårlig sugetak virker det som for han glepper hele tiden og får luft inn.. Men var på helsestasjonen i dag og barnelege var der og såg på. hun kikka bare ned i munnen og halsen og sa at et var ikke noe som skulle tilsi at det var munnen eller svelget.. Og han legger på seg normalt(hun var veldig til å spørre om vekta), Men selvfølgelig legger han på seg normalt når jeg sitter hele dagen å prøver å få i han nok for å være sikker.... Går ikke an å holde på sånn i evigheter heller ?
Studentmamma88 Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Det skulle ta oss 4.5 mnd å få denne diagnosen. 4.5 måneder med totalt utmattelse og slit. Mitt beste råd er å gi den maten babyen din ønsker, å IKKE press for mye. Da kan babyen din få spisevegring, og det kan jeg love deg at er frustrerende!!! Om babyen din da går ned i vekt, vil de undersøke barnet ditt på sykehus om den kan reflux. Veldig tungvint metode, men det skulle altså ta 4.5 måneder for å få en undersøkelse på 5 minutter hos oss! Dette kun fordi hun hadde gått litt ned i vekt. Vi ga opp det spisestyret, og ga henne kun det hun ønsket. Alle de andre symptomene kan forklares med kolikk, atferd osv. Pass likevel på å få i væske (vann) og at den har regelmessig tissbleier. Den klumpen i hodet (frontanelle eller hva det heter) blir nedsunken om barnet står i fare for dehydrering. Du må prøve å opphøye hodeenden i sengen med ca. 30 grader, det er faktsik en egen medisin i seg selv for de med refluks. Du må bare oppsøke fastlegen, og forklare problemet. Legg på litt ekstra, som at du vurderer å slutte å amme osv. Lykke til:)
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 11. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2011 Ok, grunnen til at han ikke har gått ned i vekt er jo fordi jeg har iherdig stått på for å få i han mat øgnet rundt, for å være sikker... Så da vil de ikke sjekke da om han ikke går ned? Ja nå gir jeg han når han vil ha, ofte og ikke så mye om gangen.. Går det an å gi han vann allerede altså? Når han skriker veldig så blir det jo litt nedsynket i fontanellen, men når han ikke gjør det er den normal, det er vel greit eller? Jeg har faktisk vurdert å slutte å amme opp til flere ganger, så legger ikke på en gang om jeg sier det.. Tror jeg sa det og. Men fant ut at han kaver like mye og glepper like mye og skriker like mye med flaska, så da får jeg vel bare amme. Han har allerede fått spisevegring flere ganger, men begynner å bli bedre nå når jeg har lagt han til før han våkner helt.. Skal legge han me opphøyd seng, og oppsøke fastlegen om det blir verre igjen Hører av og til den der bobble lyden som man får i halsen når man har halsbrann hos han. Takk for svar:)
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Min har også alle disse symptomene, var hos fastlegen idag, og hun henviste meg til ullevål med en gang. Om det er reflux, så har de også sprutgulp, det er det som kjennetegner reflux. Få deg en time hos fastlegen og be om henvisning til ditt sykehus! Sender deg en klem, vet hvordan du har det! Lykke til!
Honningmelon Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Må legge til at de ikke MÅ ha sprutgulp for at det skal være refluks. Det er noe som heter "stille refluks", og da har de ikke sprutgulp.
Studentmamma88 Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Ja vi sto også iherdig på hele døgnet får å få i henne nok mat, men det var først når vektkurven sank at de faktisk gjorde noe. De mente det var kolikk,luft osv. Du må jo for all tilby barnet ditt mat ofte og når han viser tegn til sult, men bruk ikke hele dagen på det. Ungen kan ha vondt, og kan bli veldig lei av alt det styret. Det er viktig å respektere babyens avisning til mat. Til slutt kan han nekte å ta pupp, og i verste fall forbinde deg med tvang og smerte. Så gi pupp når du tror han er sulten, og gi dere mens "leken er god". Min tøtta skrek i over en uke bare jeg tok henne på fanget fordi hun forbandt meg med smerte, og det var ikke noe god følelse. Nå vet ikke jeg hvor gammel barnet ditt er, men det går fint ann å koke noen desiliter vann og ha i kjøleskapet. Så gir du med medisinsprøyte, flaske eller med skje når du er bekymret for væskeinntaket. Det er mest for å roe seg selv ned:) Når den frontanella-greia har vedvarende nedsynk (altså noen dager) så må du følge nøye med. Det er kanskje litt forskjellig, men vår erfaring er at den synker med rundt 1 - 1.5 cm ved tegn på dehydrering. I tillegg følger vi nøye med tissbleiene, og søvnmønsteret hennes. Hun har en tendens bli veldig slapp og sover mye når hun har lite væske i kroppen. Men ring fastlegen du, så får du sjekket dette opp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå