Minilille Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Har en som fylt 4 i april, altså 4,5 år nå. Vi begynte å la han være litt ute alene/med nabobarna i sommer. Vi bor veldig barnevennlig, med lekeplass som vi kan se fra altanen. Han har heller aldri gått noe annet sted enn rundt husene.. men nå har det begynt å bli mørkt så tidlig.. Det kom noen å spurte etter han i går(den yngste er 1 år eldre), men jeg sa at han ikke får være ute uten voksne når det har blitt mørkt.. Er jo ikke redd for trafikk eller noe slikt. Det kjennes bare ikke rett.. Syns det er "skummelt" nok at han er ute alene på form selv om han har vist at han mestrer det veldig fint.. Er jeg litt småhysterisk?
camillah 2 små Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Vi lar tulla på snart 4,5 år slippe ut litt alene i nærområdet, men det har blitt mindre av det nå når det er mørkt, her også. Vi har vel halv seks som en innetid. Vi vil jo ha tid til kveldsmat, barne-TV og kveldsstell og lesestund, også!
sykt stolt Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Han får lov til å være ute i hagen alene, men ikke mer enn det. Vi bor i en mørk og nokså trafikkert gate, så det er ikke aktuelt for oss .-)
togutter-08og10 Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Ville ikke hatt en fireåring ute alene i mørket nei. Men når det er lyst og dere bor så barnevennlig til som dere gjør så er det greit syns jeg.
2SmåTroll Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Har en treåring som vi slipper ut alene her vi bor. Men ikke ut alene i mørket.
2SmåTroll Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 glemte å skrive at når eldste var 5 år, så var hun alene ute i mørket.
Venja Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Bor også barnevennlig til og 4 1/2 åringen får være litt alene ute. Ikke lenge om gangen, men det er mest fordi lillebror på 3 også vil ut og han får ikke være alene ute. Nå som det er mørkt får han ikke gå ut alene. Har heller ikke ytret noe ønske om det.
Yoggy ; ) Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Tjaaa...han kan vara ute runt huset kortare perioder med reflexvästen på å sammen med storebror..nesten ingen trafik här vi bor da )
Minilille Skrevet 16. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2011 Takk for svar. Siden det ikke er biler i gata (og han kan jo bruke reflexvest) er det slik sett trygt, det føles bare så mye mindre oversiktlig. Ellers er de jo mye ute i bhg, og da er det jo litt godt å være sammen en liten stund før legging. Får bli flinkere å ta en tur ut med de, er jo spennende med lommelykttur:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 29. november 2011 #10 Skrevet 29. november 2011 Oy, hehe, er vel hyperhysterisk jeg da? Jeg føler meg IKKE klar på å sende gutten vår på litt over 4 år ut alene, selvom vi bor i ett barnevennlig boligfelt med lekeplass rett ved... Er det normalt å sende dem ut alene så tidlig?
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Vi bor i et lite felt og her slipper jeg ut lillebror alene med reflexvest etter bhg nå. Han får ikke være ute helt alene, men han er ute med storesøster som er 6 1/2 år. De er som regel rett utfor huset eller på lekeplassen som er godt opplyst og som jeg ser herfra. Han ble forresten 4 år i august.
mamma fra sandnes Skrevet 6. desember 2011 #12 Skrevet 6. desember 2011 Syns alle her virker som litt små hysteriske små barns mødre..Hu eldsta mi har vært ute aleina fra hu va 3 og nr 2 i fra hu va 2 år..Men bare hvis søstreå e ute me hu..De e nå 5,5 og 3,5 og leke ute så snart de har sjansen enten det e lyst eller mørkt..De må ver inne senest 6 og går som regel bare i hagen itte barnehagen..men i helgene bort til nabogutten og leker der ute..Min mamma sa at jeg gikk langt ned over veien når jeg var like gammel og besøkte venner..og at dagens mødre er hysteriske..
♥Spirevipp♥ Skrevet 12. desember 2011 #13 Skrevet 12. desember 2011 Vi bor slik at vi kan slippe han ut i hagen og ha kontroll på han fra stuevindu og verandaen. Nå som det er blitt så mørkt ute er vi ekstra forsiktige selvfølgelig, men han MÅ da ha på seg refleksvest og ha med seg lommelykt. Da ser også vi hvor han er. Hvis han går forbi huset hvor vi ikke ser han går vi ut og sier han ikke følger reglene og må komme inn. Dette er veldig printet inn hos han, og har aldri opplevd at han har stukket av.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Eldstejenta er 4,5 år og var mye ute alene i sommer. Vi bor rett ved en lekeplass, lite trafikk og mange andre barn, hun stikker ikke av og vi sjekka med jevne mellomrom om alt sto bra til Hun syns det er godt å leke alene ute av og til. Elsker sommeren og vil helst være ute hele tida Vinteren og mørketida er annerledes, da vil hun helst være inne og sammen med oss.
Mandalas Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Her har hun fått være ute alene lenge! Delvis da hun var rundt 3,5 år. Da bodde den beste vennen hennes på 6 år noen hus bortafor vårt, og de gikk fritt frem og tilbake. Samt var iblant utenfor husene også. Begge var veldig ansvarsfulle og gjorde aldri noe tull. Da hun var fire år flytta vi til et litt mindre barnevennlig område, men hun har fått være ute fra første stund her også. Nå er hun snart seks år. Jeg merker at jeg er en forsiktig mamma selvom hun var tidlig ute alene. Jeg kikker ofte etter hvor hun er, og følger godt med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå