Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Min lille er en stor gutt på 11kilo. Så stor har han blitt på mm. Nå begynner vi så smått med hjemmelagde måltider,foreløpig avokado,potet og kålrot. Jeg kjenner jeg er litt nervøs for at han skal blir stor når han nå får både mat og pupp. Noen som har noe erfaring med det? Syns han har begynt å sove så lite på dagen også.(i går kunne 2 ganger en halv time). Han våkner mye om nettene,men legges vanligvis rundt åtte og er oppe igjen åtte. I går la jeg han sju fordi han sov så lite på dagen.

Når legger dere deres barn? På dagtid og for kvelden er jeg intressert i deres erfaringer: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenten min e 6 1/2 mnd. Den siste måneden har leggetid vært mellom 18.15 og 19.00, alt etter når siste luren ble avsluttet og hvor trøtt hun er. Sover da til en gang mellom 06.15 og 08.00 med 1-2 nattmåltider. Som regel er det morgen rundt 07.15.

I det siste har det vært litt vanskelig å få henne til å sove igjen etter nattmåltid, men utover det sover hun bra på natten.

På dagtid får jeg henne sjelden til å sove særlig lenge. Er heldig om jeg får en lur som varer 45 - 60 min. De to andre duppene er typisk 25-35 min. Noen ganger må hun ha en ekstra lur, dersom hun har startet dagen tidlig og kun har fått til veldig korte dupper. Lar henne ikke sove etter 17.00, men som regel er siste dupp ferdig mellom kl 15 og kl 16 en gang.

Skulle selvfølgelig ønsket at hun kunne sovet litt lenger på hver dupp, men innser at sånn er hun bare :-) Og plutselig endrer det seg igjen - føler at hver gang man føler man har sånn ca rutinen inne, så endrer den seg igjen... ;-)

Når det gjelder maten har jeg dessverre ikke så mye erfaring å komme med. Har selv en stor jente på straks 10 kg, men hun har ikke fått fast føde lenge nok til å se hvilke utslag det gir. Men tenker at jeg må jo ha ganske feit morsmelk siden hun har lagt så mye på seg, og grønnsaker (som hun får til middag) er jo ikke veldig kaloririke. Og hun spiser jo mindre mm nå som hun får fast føde. Hvor mye mindre er jo vanskelig å si noe om, siden det er mm.

Skrevet

Takk for svar. Det er jo ikke så ulikt oss,det er fint å vite. Hadde fått litt rutine,og vips så snudde det; ) sånn varer det vel noen år: )

Skrevet

Jenta mi er litt over 6 mnd.

Hun legger seg vanligvis mellom 19-20.00. Et par ganger har hun sovet så lite på dagtid at jeg har lagt henne før. Hun har egentlig aldri spist om natten, men i det siste har hun begynt å våkne og fått en flaske melk rundt klokka 02.00

Hun våkner vanligvis mellom 07-07.30. Av og til sover hun en time til etter en flaske melk i senga.

Vanligvis legger hun seg igjen rundt klokka 09.30 og sover i ca to timer. Så er hun våken til rundt 14-14.30 og sover da i ca to timer.

Det er ikke så lenge siden hun gikk fra tre dupper om dagen til to, før sov hun kanskje 3 x 45 min. Enkelte dager (som i dag) skal hun plutselig ikke følge disse rutinene. I går la hun seg 18.30, våknet kl 06.00, la seg igjen klokka 07.30 og sov til 10.00. Så skulle hun absolutt ikke sove igjen før nærmere 14.30 og hun sover ennå...

Akkurat når jeg tror vi har kommet oss inn i en rutine......:)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Muffin ble 7 mnd gammel i dag. Han er vel 73 cm og 10,5 kg vil jeg tru.

Søvn ca kl 1920-0600; våkner 1-2 ganger for mat på natta (får da utvannet mme på flaske mens han sitter i vippestol) og bruker som regel 10-20 min på å sovne igjen

Frokost ca kl 08 - 1/3 brødskive u/skorpe m/makrell i tomat, leverpostei eller most banan + 120 ml vann tilsatt 3 måleskjeer mme

Sover alt fra 30 min til opp mot nesten 2 timer i 09-10-11-tiden

Lunsj ca kl 1130 - ca 150 g dampede grønnsaker + 120 ml vann m/3 måleskjeer mme

Sover ca 30-60 min i 12-13-14-tida en gang

Middag kl 15 - ca 3/4 middagsglass + 120 ml vann m/3 måleskjeer mme

Sover sånn ca 30-40 min i 16-tida (av og til blir han ikke trøtt nok for siste duppen og da hopper vi jo bare elegant over den)

Kveldsmat kl 18 - 1-1.5 porsjon grøt laget på vann

Kveldskos kl 19: 100-180 ml vanlig mme (korrekt antall måleskjeer)

Drikker ca 2 dl vann ila dagen; både til og utenom måltidene

Så prinsen min sover vel ca 12-13 timer per døgn, og spiser og drikker svært godt :) Han har aldri vært en føyelig skapning som kan programmeres inn i faste dupper for mors behag, men da blir jo dagene også litt mer fleksible og forskjellige :) Han er blid og fornøyd mesteparten av tiden <3

Her ammet jeg svært ofte frem til Muffin var 6 mnd, men da sluttet jeg. Som du sier; man aner ikke helt hvor mye babyen får i seg, og babyen er også særdeles avhengig av mor ved fullamming/svært ofte amming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...