Gå til innhold

Hvordan rekker dere alt????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av min egen tråd og dere har jeg til nå i dag rukket en hel

del :-)

Lillesnupp sover fra 30 min til 2 timer på den første duppen, så det er litt vanskelig å planlegge hvor god tid jeg har fra dag til dag. Må inrømme at jeg ofte tenker "nå våkner hun jo snart likevel, ikke vits i å begynne på noe nytt"... I dag har jeg imidlertid husket noe jeg så på Oprah (:-)) for lenge siden om rydding og husvask. Jeg er nok en sånn som vil gjøre ting "skikkelig" når jeg først gjør det- rekker jeg ikke det lar jeg heller være. Denne ryddedama på Oprah sa at man har sjelden 6 timer i fred for å rydde og gjøre reint, og at man heller må benytte seg av de kvarter-periodene man har og at man får gjort utrolig mye på flere korte økter også. Det stemmer jo. Så nå har jeg fått dusja og vaska opp (som vanlig) i tillegg til å ha fått rydda en hel del og vaska over do, vask og speil på badet- kjempefornøyd!

Det er nok mer meg enn mannen min som forventer husarbeid og middagslaging (jeg er jo hjemme og vil at han skal bruke tid med lillesnupp når han kommer hjem fra jobb), og jeg gjør jo mange andre ting... er stort sett ute av huset fra 11/12- 15/16. Men note to self altså: 1) det er ikke så veldig nøye akkurat nå (babytida kommer aldri tilbake)

2) man kan få gjort utrolig mye på 5-15 minutter

er for øvrig ening i at tv og pc ofte tar mye tid!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, Vilruge, det der er sant altså. Jeg vet jeg rekker å støvsuge hele underetasjen og vaske badet + rydde på kjøkkenet i løpet av en halvtime hvis jeg kan jobbe effektivt. Er derimot lillegutt våken så tar det hele dagen... Det som skjedde når jeg var hjemme var at jeg ble ambisiøs på kjøkkenet og skulle lage middager fra bunn av som både minsten og vi kunne spise av. Med det resultat at det var kaos på køkkenet, maten ble kald og ikke spesielt god (krydret), og leker og kjøkkenredskaper lå strødd over hele gulvet i et forsøk på å holde lillemann opptat imens.

Men hvis man tar seg i kragen og planlegger noe så kan en faktisk rekke et strøk maling på det der loppisfunnet også. (Men dørstokkmila blir lang fordi man har glemt å kjøpe maling). Det handler nok om å ha overskudd, men får man ikke sove nok på natta så er man nødt å prioritere det på dagen. Men den ene gangen man får det til så er det om å gjøre å skryte av det på facebook etterpå! Da kan man fremstå som DEN husmora!

Skrevet

Noen rekker kanskje "alt", men man trenger ikke å ha det som noe mål, hvis man ikke gidder! ;-)

Verken jeg eller mini'n her orker mer enn 1 avtale om dagen, så vi prøver å spre besøk/avtaler litt utover uka. Min gutt er også 3 mnd. og sover fortsatt en hel del. Også på dagtid. Så da får jeg gjort mine ting. Også trent. (Trener hjemme.) Og blogget, oppdatert meg på FB og lest nettaviser! :-)

Middag er ikke min oppgave, men samboers, mens jeg tar noen maskiner med klesvask og bretter tøy. Husarbeid er vel det som blir mest nedprioritert her. Støvsuger jevnlig, siden vi har både katter og hund. Men badet er f.eks. ikke gullende rent til enhver tid. Ikke kjøkkenet heller. Det får holde med 1 gang i uka.

Og er mini våken følger han gjerne med, fastspent i stolen sin. Mens jeg støvsuger, dusjer, trener eller gjør andre ting følger han med meg fra rom til rom. Jeg gjør ikke nødvendigvis alle mine ting mens han sover.

Men dagene går sabla fort, det må jeg også medgi! :-S

Skrevet

Det er veldig sant det der, og sikkert mye av grunnen til at jeg får gjort alt på dagtid. (Og bare så det er sagt så er det ikke forventet av mannen min, men for alles del er det mye hyggeligere når husarbeidet blir gjort på dagtid og vi kan ha kveldene og helgene som ren kosetid). Man trenger ikke ta hele husvasken på en gang. Jeg kan godt shine vasken på badet kjapt en morgen eller bare vaske stue- og kjøkkengulvet, og det er utrolig hvor mye man får ryddet på stua på bare fem minutter. Så det er absoluitt veldig smart å fordele ryddingen litt utover og ta korte intervaller. Det er utrolig hva man får gjort på kort tid.

Skrevet

Jeg rekker absolutt alt jeg skal, jeg får gjort helt ekstremt mye og er skikkelig stolt av meg selv!

Grunnen til det er at jeg har veldig, veldig lave forventninger til meg selv:) Jeg gir meg selv en god klapp på skulderen de dagene jeg feks har rukket å sette på en maskin med klesvask:)

Før var jeg veldig opptatt av å være supermamma, selv om jeg ikke innså det selv. Alle andre fikk til mer enn meg, var bedre enn meg. Leiligheten måtte være plettfri, middagen skulle stå klar når mannen kom hjem (han ba aldri om det), gjester fikk servert hjemmebakst osv. Men så gikk jeg på en smell og måtte revurdere hva jeg egentlig skulle kreve av meg selv.

Her går dagene med til å leke, kose, dra på babysang, turer med barselgruppa. Vi handler en gang i uka, så lager jeg middag når mannen kommer hjem, for da trenger jeg en pause. Vi rydder litt sammen om kvelden og så deler vi resten i helga. Jeg bryr meg ikke om at det ikke ser ut her, at skittentøyskurven har vokst seg ut av skapet og sånne ting. Folk får tro og mene akkurat det de vil om det. Permisjonen går så fort, jenta mi vokser og vokser, jeg vil nyte tiden med henne. Ikke presse meg selv mot sammenbrudd slik jeg gjorde før.

Skrevet

Glemte å si at jeg får trent litt på mor og barn-trening, ellers går vi masse turer. Det holder for meg. Jeg har ettervekst ca ned til ørene og hadde tenkt å nappe øyenbrynene for to uker siden, kom jeg på nå. Jaja, snart er det jobb med dressjakke og høye hæler, så da nyter jeg vel egentlig litt å kunne se ut som en slask akkurat nå:)

Skrevet

Jeg er nok som de fleste andre. Rekker ikke stort jeg heller;-) Har en på 3. mnd og en på 1,5 år.

Men når jeg venter besøk så rydder jeg og vasker huset og lager mat, da ser det skikkelig fint ut, men slik er det jo ikke hver dag.

Jeg får trent hver eneste dag, siden jeg trener på Elixia som har barnepass. Og så har jeg sykkel på rulle i garasjen.

Når jeg steller meg så ligger vesla og ser på meg.

Jeg bryr meg ikke så mye om jeg får gjort lite på hverdagene. Jeg nyter permisjonen og det å leke med vesla

Skrevet

He he:) Var litt kaosstemining her de første mnd også:) Jenta mi blir 9 mnd om 6 dager og jeg rekker absolutt ikke alt jeg heller men det har blitt bedre! Har innført en del rutiner på ting. F.eks sitter jenta mi i vogna å ser på at jeg stryker. Gjerne i forbindelse med at hun skal sove første duppen. Ellers begynte jeg å trene hjemme på matta da hun var ca 3 mnd. Hadde heldigvis matte, pilatesball, manualer og vekstang fra før. Og ikke minst en tålmodig baby som ofte ble brukt som vekt ved knebøy;) Er også supert å kombinere gåtur med trening. Anbefaler denne bloggen: http://cathrineslilleboble.blogg.no/velser_med_babybarn.html

Har senka kravene betraktelig- lek er f.eks ikke rot synes jeg så de for bare ligge om det kommer besøk. Og freshet og egenpleie er en kjapp dusj og kanskje litt sminke. Kommer ikke på sist jeg klippet meg.

Skrevet

Må bare kommentere et par sitater:

"Babyer sover for det meste"- Nei, dessverre så gjør ikke alle babyer det. Jenta vår sov maks 1-1.5 time på dagtid og hun måtte bli bært på hele tiden.

Og angående det å underholde barna hele tiden:Nei, de trenger ikke underholdes hele tiden, men noen barn krever sitt. Frem til 8 mnd alder krevde gutten vår ingenting av underholdning fra oss voksne. Men etter det så begynte han å få vilje. Han sutret så det skjærte seg i tinningen hvis jeg ikke underholdte han, så jeg får gjort lite med han i huset. Han tåler ikke at jeg ser bort og jeg klarer ikke å konsentrere meg om noe når han sutrer så det føles som en bor som går igjennom hjerneskallen. Han sov mye som baby heldigvis, så jeg fikk gjort mer da:)

Ellers så handler det om rutine, planlegging, god organisering og prioritering. Er det ikke sånn at man får til å gjøre det man virkelig brenner for eller har mest lyst til? De aller fleste liker å slappe av foran tv'n eller foran pc'n, så da gjør man det det LETT. Mens trening og husarbeid er ikke alltid like motiverende, derfor kan det ofte bli nedprioritert.

Planlegger man det meste og organiserer skuffer og skap slik at ALT får sin faste plass så går ting mye lettere. Det går kjapt å rydde og det går kjapt å finne det man skal ha.

Rutinen kommer etterhvert som man blir vant med den nye tilværelsen.

Og tilslutt: Hva er viktigst for deg? Rydding? Babytiden? Trening?

Altså du kan rydde og shine huset til du havner på gammelheimen, men småbarnstiden får du aldri igjen. Hva med å heller nyte og være tilstedet i øyeblikket? Nyte barna...

Et barn bryr seg fint lite om et strøkent hus, for barna er det viktigst med foreldre som er tilstedet og ikke stresser med alt som skulle vært gjort..

Men jeg skjønner jo, jeg blir selv fort stresset når det er rotete rundt meg.

Nå hørtes jeg veldig moralistisk ut, men som sagt, jeg har selv stresset fælt med dette selv. Jeg holdt på å gå på veggen. Så jeg måtte tenke: Hva vil jeg huske best fra småbarnstiden? Et ryddig hus, eller barnas herlige latter når vi leker sammen? Det føles kanskje som om det er lenge til barna blir store, men jeg er bombesikker på at mange vil tenke tilbake og tenke: hvorfor brydde jeg meg så mye om et strøkent hus og ikke mer om å bare bruke tiden med barna?

Og så lenge det ikke er fare for liv eller helse, så kan egentlig alt vente :D Alt ordner seg tilslutt.

og en siste: Angående trening vs. husarbeid: Å komme i form å få en stram kropp må man bruke litt tid på, å vaske og rydde huset kan man gjøre på 2 dager om man er effektiv. Derfor velger jeg trening fremfor husarbeid om det lar seg gjøre. Når sommeren kommer og man skal hoppe i bikinien så vil det irritere meg mer at jeg ikke brukte vinteren og våren på å trene, istedet for å rydde :o)

Jepp, takk for meg og godnatt :)

Skrevet

Rekker overhodet ikke alt.... Men jeg prøver å være litt effektiv på morgenen.

Når vi er på badet på morgenen å steller oss setter jeg på en maskin med klær, tørker over vasken og doen om det er nødvendig. Rydder litt. Snuppa ligger på badegulvet å leker.

Når hun har fått grøt og er trøtt igjen legges hun igjen og kan sove alt fra 45 min til 3 timer. Når jeg da går på kjøkkenet setter jeg ut av oppvaskemaskinen som jeg satt på kvelden før. Rydder om det er nødvendig også lager jeg frokost og kaffe og setter meg ned å nyter å ha tiden for meg selv. Setter meg foran dataen og nyter stillheta. Denne tida på morgenen syntes jeg er såååå deilig. Eneste tia på døgnet jeg har for meg selv.

Har en sambo som heller ikke krever at huset skal være prikkfritt... Eneste han vil at jeg skal ha klar til han kommer fra jobb er middagen, så den prøver jeg å ha klar. Men heller ikke alltid det går.

Prøver å storhandle hver mandag. Sambo tar en handletur på torsdags kveld. Rydding tar vi ilag.

Men rekker jeg ikk helgevasken er ikke det noe katastrofe....foretrekker heller sosialt samvær:)

Skrevet

Da lillemor var bittelitenmor og avhengig av kroppskontakt hele døgnet rundt for ikke å hyle, så var det bæresjalet som var redningen min og som gjorde at vi overlevde dagen uten så mye hyling, stress og mas. Oppi der var hun alltid våken og fornøyd eller sov som en stein, uansett om jeg vasket eller støvsuget eller hentet storesøster i barnehagen. Hadde jeg ikke hatt bæresjalet hadde nok hverdagen sett ganske så annerledes ut ja!

Nå som hun er 1 år og krever mer aktivisering er vi som regel ute på noe på formiddagen hver dag- enten på babysang, åpen barnehage, besøk eller lekeplassen. Henter og leverer eldste i barnehagen hver dag, og bare det tar fort et par timer av dagen også. Den ene gangen hun sover på dagen har jeg "lunsjpause", dvs jeg spiser lunsj, slapper av og gjør bare småting i huset evt. Vi har jo krav på lunsjpause vi som jobber hjemme også hehe;) Middagen lager jeg når mannen har kommet hjem, synes det er deilig med en barnefri stund for meg selv på kjøkkenet mens mannen passer barna;)

Resten av husarbeidet gjør jeg litt her og der iløpet av dagen, også tar vi en felles storrengjøring en ettermiddag i uka, eller på dagtid i helga. Kveldene er hellige, dvs 100 % fristund for oss foreldrene! Da er det bare eventuell oppvask eller klesvask som tas, men that´s it! Jeg er så sliten på kvelden at jeg nærmest kollapser i sofaen, og da er det veeeldig tungt å komme seg opp igjen;)

Kunne jo brukt timene på kvelden til mye fornuftig sikkert, malt noen av møbelprosjektene jeg har på gang, sortert og ordnet bilder i album osv, men jeg orker bare ikke begynne med slike ting når ungene er i seng og roen endelig har senket seg :P Så ja, TV og PC stjeler så absolutt tid, myye tid her også gitt! Men hva gjør vel det egentlig? hehe. Plettfritt og støvfritt hjem er ikke målet, og timene på kvelden er så dyrebare og deilige å bare slappe av med stoor S;)

Skrevet

Smårydding er alfa og omega her. Har også tatt streng dressur på sambo som nå faktisk bretter tepper, legger på plass puter og tørker bordoverflater.

I tillegg legger jeg bort lekene til småen når han har lagt seg siden Pusifer syns de minste lekene er innmari fine. Pingu var ihvertfall mistenkelig langt unna lekematta en dag. Pusen som ellers respekterer alle babyen ting.

Ellers jo, smårydder mens han er våken, tar oppvasken eller klesvasken mens jeg forklarer alt for lille minimann som lytter med stor interesse.

Men det handler jo ikke om at alle andre skal være så himla komfertable hele tiden, det handler om deg og babyen. Jeg vasker og rydder som jeg gjør fordi jeg trives sånn. I tillegg er det jo greit med litt stell på hjemmet når han etterhvert kravler omkring.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene her.

Men bare for å si det sånn, jeg er IKKE hjemme for å rydde og vaske og lage mat.

Jo, jeg gjør noe selvfølgelig. Men ofte tar vi et par timer en kveld i uka hvor vi sammen rydder og sveiper over gulvene. Mannen vasker badet, det er hans faste oppgave (kommer egentlig fra da jeg var gravid og brakk meg av hver minste ting -feks hår i vasken;) )

Mitt beste tips er å gjøre noe når babyen er våken. Så kan du slenge deg på sofaen med beina høyt når hun sover.

hvis jeg har lyst å dra til byen, treffe venner som også er hjemme med baby osv, så gjør jeg det. Da lar jeg huset flyte. I dag har jeg kost meg i byen og på kafe flere timer (har ei som elsker å sove i vogna).

Vi har tre barn.

Skrevet

Ha ha ha, rekke no? De første 4 mnd rakk jeg så vidt å sette på en vaskemaskin eller ta ut av oppvaskmaskin...;) Eneste jeg MÅTTE få gjort var å koke flasker... Men min tuppe sov ikke på dagen lengre enn 10-20 min helle da så;) Lagde ikke middag heller på de mnd, ble mye fjordland og brødmat som vi spiste på skift, hun hadde gjerne uroperiode fra ca 16-23.30... skrik å skrål;))

Har blitt bedre nå som hun er 7 mnd, da hun er helt oppslukt av støvsugeren:) Nå skal det også sies at jeg "rir ikke samme dag som jeg saler" da, så har aldri vært noen raser på husarbeid;)-Kjedelig! He he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...