Gå til innhold

Hvordan rekker dere alt????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på ca 3 måneder. Hun er sosial, blid og ganske "normal" i forhold til søvn ol. Likevel synes jeg at jeg rekker så lite hver dag! Mini våkner mellom 7-9 for dagen- får mat, bleie og er våken litt før hun vil sove litt igjen. Mens hun sover første daglur pleier jeg å ta en rask dusj, ta oppvasken og kanskje sette på en vask eller to. Når hun våkner er det mat og ny bleie + litt lek før vi går tur og på butikken. Så er det å lage middag og så er dagen over (sånn omtrent). Skjønner ikke hvordan dere holder hjemmet prikkfritt, trener, alltid ser få "freshe" ut, blogger osv. Tar gjerne i mot tips altså :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der har jeg også lurt på! Aner ikke hva som bor i de "superfolka" som klarer alt.

Her gikk dagene kun i bleieskift, en trilletur, litt(!) soving og resten av dagen gikk med til amming. Jeg ble småhysterisk hvis noen ringte og sa de kom innom om 5 minutter.. Her har det slett ikke vært ryddig og i orden det siste året. Har så smått begynt å bedre seg nå, syns jeg :-)

Skrevet

Hei:) vet ikke helt hvem du henvender deg til og sammenligner deg med? Men tror de fleste har det som deg, man rekker ikke all verden på en dag i barsel!:) jeg orker i hvert fall ikke ha mer enn en avtale eller greie jeg skal per dag og absolutt ikke hver dag. :)

Skrevet

Jeg har en på 4 år og en på 7mnd. Det gjelder faktisk å ta seg tid. Jeg trener 3-4 dager i uken. 2 dager på dagtid og 2 dager på kveldstid. Sove kan de gjøre i barnepassen på helsestudio. Trening med tiden man bruker å komme seg frem og tilbake er max 2 timer. Dropp f.eks. Turen den dagen du vil trene. Med første barnet har man en tendens til å måtte følge sine faste rutiner til enhver tid. Hverken du eller barnet tar skade av at ikke rutinene følges hver dag;) lykke til!

Skrevet

Må også få med at huset absolutt ikke er ryddig til enhver tid! Men jeg syntes det er viktig å få til trening med tanke på min egen selvfølelse!

Skrevet

Mitt beste tips er å skaffe vaskehjelp, he, he. :-)

Jeg har to stykker og det er nok å gjøre. Men merker vi må planlegge bedre nå enn da vi bare hadde én.

Jeg har som regel én aktivitet jeg klarer å gjennomføre hver dag utenom de faste tingene som må gjøres, mer er det ikke tid til. Storebror leveres jo 9.30 i barnehagen og hentes 15.30 og når han er hjemme kan jeg bare glemme å få gjort noe som helst annet.

Dusjing om morgenen ble det slutt på da nr 2 kom, for jeg er alene med barna om morgenen. Så nå dusjer jeg før jeg legger meg. Og så storhandler vi én dag i uka. Middagen forbereder jeg ofte før storebror kommer hjem, dvs kutter opp og legger i kjeler. Så det bare er å skru på plata når middagen skal lages, dette er spesielt nødvendig de dagene mannen min kommer seint. Mannen liker å trene, men det blir da alltid på kveldstid når ungene er i seng, jeg trener ikke.

Jeg prioriterer søvn ganske høyt, så det kommer som regel først, ellers fungerer jeg ikke. Har derfor lite faste avtaler og tar det meste på sparket avhengig av dagsform. Alt i alt synes jeg ikke jeg har det travelt, men jeg har heller ikke lagt lista veldig høyt for hva jeg skal rekke. Vet at alt vil blir mye bedre så snart vesla runder året, så jeg legger alle storplaner på is til da.

Skrevet

Hvem er "dere"? Jeg rakk aldri alt da jeg var hjemme, men det var da ikke noe mål heller. ALLE har det rotete og er slitne, selv om det ikke virker sånn. Det kan du være 100 % sikker på.

Så lenge vi er fornøyde med hvordan vi har det, er alt bra. Det bryr meg langt oppi der sola ikke skinner hvordan de perfekte bloggerne tilsynelatende har det. ;-)

Skrevet

Et tips jeg leste her var å gjøre litt små husarbeid når babyen eer våken, det har jeg begynt med. Han ligger på lekematta eller følger med fra vippestolen. Han får mer enn nok kos, lek og pupp ellers, så har ikke dårlig samvittighet for det. Da kan man bruke tiden på noe man synes er hyggelig/sove når babyen sover:-). Men langt på vei strøkent her heller. Dusjer også når babyen r våken, har han med meg på badet. Har gitt opp å være "supermom", tror vi begge har det bedre når jeg er litt mer relaxed;-).

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Slik var det her også du, helt til gutten oppdaget gleden ved å sove to lange dupper på dagen, da var han nesten 8,5 mnd.

Nå har han 1 times dupp ved 11 tiden, og en 2 timers dupp rundt 14-15 tiden, siden han sov maks 30 minutter før dette gjennombruddet, har jeg lært meg å være super rask med ting som må gjøres. I dag rakk jeg å hente ved, sette inn ren oppvask og sette møkkete inn i maskinen igjen, ta to klesvaker og henge de opp den første duppen, den andre gikk med til å støvsuge, tørke støv, vaske gulv og pusse vindur, + en rask dusj..

Det blir nok lettere etter hvert skal du se, tar bare noe tid å komme inn i det hele.

Skrevet

Har lurt veldig på det samme:) Leste et par blogger idag og tenkte "hvordan har hun tid til alt dette??". Her synes jeg tiden flyr med amming, leking, bleieskift, kosing, rugging av vogn/tur så bebis får sove og alle mine små ærend. Ofte har jeg avtaler med andre hjemmeværende venninner- disse legger jeg til når bebis skal sove den lange dagøkten sin ute. Men å blogge eller trene? Det klarer jeg ikke å få til. Men så har jeg en datter som er redd for andre og som ikke klarer å sove så godt inne på dagen, så da utgår barnepassen på treningssenteret;)

Etterhvert når pappa kan legge bebis alene uten pupp begynner jeg å trene igjen på kvelden- for DET savner jeg veldig.

Skrevet

Jeg har satt av en time to kvelder i uken fast til å vaske det som virkelig trengs (bad, stuegulv, kjøkken osv). Resten av uken blir det bare litt smårydding her og der, klesvask, bretting av tøy osv - og dette gjøres enten sammen med vesla, eller når hun sover på dagtid, eller så gjøres det etter hun har lagt seg for kvelden. Trives veldig godt med å gjøre slike ting om kvelden, gjør gjerne klart ting til neste dag osv, slik at jeg kan bruke mest mulig tid sammen med snuppa mi.

Prøver å gjøre litt husarbeid mens vesla er våken også, slik at hun skal bli vant til å sysselsette seg selv litt (dersom hun er i humør til det vel å merke). Når jeg støvsuger så sitter hun i bæreselen, storkoser seg når hun får være med. Henger jeg opp klesvask så sitter hun ved siden av meg og leker/ krabber rundt på oppdagelsesferd.

Er hun ekstra klengete/ har en dårlig dag, så utsetter jeg rett og slett alt som heter husarbeid. Dersom vesla ikke koser seg, så blir det bare stress og uhyggelig for oss begge - så da bruker jeg tiden på henne isteden.

Når det gjelder trening så går jeg en lang tur i raskt tempo med barnevogn hver dag - da får vesla frisk luft, og jeg får dagelig trim. Funker fint.

Skrevet

Jeg rekker ikke en dritt... Gjør litt husarbeid når han er våken, han hjelper til så godt han kan ;) Når han sover leser jeg. Det ser ikke ut her men jeg gidder ikke stresse med det. Når jeg skal vaske skikkelig drar far og sønn bort, det skjer ca 1 gang i mnd. Jeg har begynt å jobbe litt og får gjort litt mer da faktisk... Er liksom igang. Jeg er blitt forferdelig tiltaksløs av å gå hjemme ;)

Skrevet

Vaskehjelp hadde vært noe ;-)

Lillensupp sov på barnepassen på Elixia før, men nå sovner hun ikke før den stenger og liker ikke å være der våken (og da liker ikke mor å trene heller). De siste gangene jeg forsøkte, ble jeg henta etter ca 20 minutter... Får trent ca 2 ganger i uka da- en barseltrening hvor snuppa er med (med litt varierende treningsutbytte) og en gang i helga hvor lillesnupp er hjemme med mannen min. Skulle så gjerne fått en økt eller to til, men nøyer meg med dette foreløpig. Går jo ca 1,5 time med vogna hver dag så det blir i hvert fall litt mosjon om ikke annet.

Er ening i at det nok handler om prioritering, og her er det tydeligvis leiligheten som prioriteres ned- ser ikke ut! Kjenner til "stresset" hvis noen kommer uanmeldt ja ;-) Men støvsuger feks når hun er våken jeg også- virker som hun liker det egentlig- også her sitter hun da i sela. Men det skjer ikke akkurat hver dag for å si det sånn.

Hvem jeg sikter til med "dere" er vel de som er flinke til å fortelle alt de får gjort og som får meg til å føle meg litt udugelig. Menmen jeg har en superduper baby som får masse mammatid, så får jeg bli flink til alt det andre en annen gang.

Skrevet

Jeg rekker ikke alt, men man får mer kontroll på hverdagen etterhvert. Har mer kontroll og er mer effektiv nå etter at jeg fikk to, enn når jeg hadde en.

Men bruker kveldene mye til å gjøre unna ting. Tar husarbeidet og evt. trening på kveldene. Men da må jeg innpasse meg med at det ikke blir mye avslapping.

Bloggerne viser jo bare et bruddstykke av virkeligheten. Selv om det ser ryddig ut på et par bilder, så kan det jo se helt forjævlig ut i et annet rom.

Ingen som vil blogge om det negative.

Også har jeg lært meg å leve med litt rot og støv. Syns ikke det gjør noe akkurat. Har engangsmopper som jeg sveiper fort over gulvet med hvis det har blitt synlig skittent.

Da barna mine var så små som 3 mnd lot jeg dem sitte i vippestolen mens jeg laget middag, satte på en vaskemaskin eller dusjet.

Men som sagt, har blitt mye flinkere til å bruke den bittelille fritida jeg har fornuftig, og bruker jeg den ikke fornuftig så blir det litt rotete. Men pyttsann!

Da jenta mi var 3 mnd hadde jeg ikke tid til noe som helst, da hun gråt masse og trengte mye nærhet. Det fløt over, mens nå syns jeg faktisk vi klarer å holde ganske grei orden hjemme. Men joda, jeg stresser mer over ting enn før. Ting som skulle vært gjort, som jeg har glemt. Prøver å skrive opp alt på mobiltelefonen også har jeg lapp og penn på nattbordet i tilfelle jeg plutselig kommer på noe som skulle vært gjort. Når jeg skriver ting ned, så finner jeg roen fortere.

Størstejenta har nettopp blitt to år og minstemann er 10 mnd. Noen dager ser det overflødig ut, mens andre dager ser det bedre ut.

Når mannen har fri tar han med seg ungene ut, mens jeg gjør litt husarbeid imens. Dessuten er han veldig flink til å gjøre husarbeid selv. Han lager det meste av middagen.

Venninne mi blogger forresten. Alle bildene hun legger ut ser så perfekte ut. Alt ser idyllisk ut. Barna er kledd i fine klær og de matcher nærmest interiøret.

Men når jeg kommer på besøk flyter rotet der også. Det er smuler på gulvet, kjøkkenbenken er fylt med kopper og kar og barna er skitten i tøyet. Altså helt normalt med andre ord ;) Hun passer bare på å ta bilder den lille stunden hun har klart å holde det ryddig ;)

Skrevet

Jeg får tid til mye, jeg;) Har 3 småtasser på 4 mnd, 2 år og 4 år. De t største er stortsett i barnehagen, men selv når de er hjemme synes jeg at jeg rekker mye. Når jeg våkner står jeg opp og tar en dusj. Noen ganger er de store jentene oppe, og da har jeg døren til badet åpen og så springer de inn og ut som de vil. Noen ganger er minsten våken og da ligger hun på gulvet på matten sin og spreller naken og lufter stumpen.

Mens de store spiser frokost, setter jeg på en klesvask og henger opp den som er i maskinen. Baby er med på matten sin inn på vaskerommet. Så spiser jeg frokost, sammen med jentene for de somler fælt;) Vi rydder av bordet og så er det tid for tannpuss. Setter baby i setet og etter at vi har pusset tenner, tørker jeg raskt over vasken på badet. Ser om toalettet trenger en vask.

Mens småfrøknene kler på seg, rydder jeg litt i gangen og så går vi ut i bilen. På den måten er kjøkkenet ryddet, badet vasket over og gangen ryddet før vi har forlatt huset:)

Etter barnehagelevering varierer det veldig hva jeg gjør.. Noen dager bare slapper jeg av eller treffer venner i permisjon. Vi handler en gang i uken, så der sparer jeg mye tid;)

Trening skjer etter leggetid, det som ikke er trilling, da... Huset er faktisk ganske strøkent selv med 3 barn, og det er ikke så mye jobb når man bare gjør det jevnlig.

Det kommer med trening og rutiner. Jeg hadde mye med kaos rundt meg når vi bare var 3 i familien enn med 5, men det er forid jeg har sett hvor bra det fungerer å gjøre litt hele tiden, og fordi jeg hadde omkommet hvis alle skulle rotet og ingen ryddet hele dagen!! Du kommer nok inn i et system etter hvert... Lykke til med resten av babytiden, og husk du er ikke hjemme for å være hushjelp heller!!

Skrevet

Det handler nok mye om prioriteringer ja, men også hva den lille (og mamman) trives med.

Jeg har veldig lett for å kjede meg- og heldigvis ser det ut til at snuppa har det likedan, så vi har 2-3 avtaler hver dag jeg ikke jobber. Er på klatring 1 dag i uka, er i stallen hver dag, rir og har noen møter og ridetimer. Er på kafe noen dager- alt dette med lille snups.

Noen av aktivitetene er vi 2-3 mammaer som deler på å passe, ellers sitter hun på ryggen eller i vogna eller leker seg på bakken. Hun ser ut til å stor kose seg og er en blid og fornøyd jente (kan være mindre fornøyd når jeg er på møter og det varer litt lenge).

Når jeg jobber er jeg ute med hesten før jobb.

På ettermiddag/kveldstid føler jeg det er mest viktig å tilbringe tid med mann og snuppa så da prøver jeg å holde meg hjemme.

Huset skal jeg ikke påstå at ser strøkent ut, men vi holder det ok ved å rydde og ordne litt hver dag. Jeg orker ikke å stresse for mye med det og venner vet hvordan jeg har det hjemme så de har jeg ingenting imot å få på besøk. :)

Skrevet

Jeg synes jeg har bedre tid nå med 3 barn enn da jeg bare hadde ett. Det handler om at alt går på rutine. Det meste skjer til samme tid hver dag så når de to eldste er ute av huset i bhg og skole har jeg et hav av tid føler jeg. Nå skal det sies at minsten er flink til å sove og jeg gjør det meste av husarbeid når hun er våken.

De dagene det er noe som plager henne merker jeg fort at ting går litt i stå. Hun må bysses i søvn så om hun har mageknip kan halve dagen gå med til det.

Skrevet

Jeg signerer Trilletralle og Knotten over meg her, og får faktisk gjort mye mer per dag nå som vi har to små barn enn da vi bare hadde ett. Tror jeg er mer effektiv nå, og bedre til å utnytte tiden og anledningen når den byr seg til å få gjort unna ting i huset.

De første månedene, da lillesøster var liten baby og største var 2 år, følte jeg at jeg hadde oaser av tid, og fikk gjort masse iløpet av dagen. Mens nå som minsta har blitt 1 år og er mye mer aktiv og utforskende (høyt og lavt hele tida) er det vanskeligere å få gjort husarbeid når vi er her alene, men jeg gjør litt småting her og der og får likevel gjort en del. Trening tar jeg enten på ettermiddag eller kveld, det beste er en kjapp joggetur etter middag mens mannen passer barna :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Haha, slutt å lese blogger og å tro på "perfekte" liv på facebook ;D

Her rakk jeg ingen verdens ting frem til babyen var 3-4 mnd, annet enn å amme, grine og lage sittemerker i sofaen ;) Dyvåte ammeinnlegg på flere hundre gram, ble en mester på å sette i kontaktlinser med èn hånd.. Nei aldri mer... :P

Nå som gutten er 7 mnd og endelig liker å kjære bil, aksepterer å sove alene i senga og å trilles litt i trillevogna, samt sover bedre og er blidere, så er vi som regel ute på noe hver dag :) Så nå får jeg unna rydding, klesvask og oppvask, samt at gutten får frisk luft og nye inntrykk hver dag :) Utrulig takknemlig for hver eneste dag vi kommer oss ut av huset, om det så "bare" er til matbutikken <3

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Du må huske at man er totalt prisgitt babyens temperament ;) Mange har sovebabyer som finner søvnen selv, og sover natta gjennom fra de kommer hjem fra sykehuset, og som sover opp i mot 16-18 timer i krybba/senga/vogna per døgn. Og DA skulle det bare mangle at huset skinte og at mor fikk trent ;D

Andre har babyer som trenger mye nærhet og trøst, og som kun klarer å sove inntil/oppå en varm kropp, og som ligger på 9-11 timer søvn per døgn (*Muffin vinker*). Da er det mer overlevelse som gjelder ;) hehe

Skrevet

Det er overraskende mange som har hushjelp faktisk, og jeg trur man kan rekke endel både blogging, baking, oppussing og håndarbeid hvis man ikke setter seg foran pc eller tv når ungene har sovnet.(Jeg er ikke en av de som har selvdisiplin til det bare så det er sagt, og har heller ikke en unge som sover stein når han er lagt så det er håpløst å begynne på noe) Når det gjelder trening så pleide mannen min og jeg (mens det fortsatt var lyst på kveldene) å dra ut sammen. En trillet barnevogn mens den andre løp en litt lenger runde. Og så møttes vi på veien tilbake. Neste gang byttet vi på å trille. Og jeg fant en venninne i barselgruppa som likte å bære, så vi gikk skogturer på dagtid-god trening det og.

Jeg pleide å dra litt ugrass i hagen mens lillemann sov i bilen (hvis han sovnet på vei hjem).

Den virkelige utfordringen tenker jeg kommer når pappaen er ferdig i permisjon og vi begger jobber!

Skrevet

Det spørs jo litt hva du bruker tiden på da. Jeg mener at et barn, enten det er 3 mnd gammel eller 7 år, ikke har behov for at foreldrene underholder det til enhver tid. Jeg har derfor null problemer med å la babyen ligge på gulvet og leke for seg selv mens jeg setter på en vask, skifter sengetøy eller vasker gulvet. Evt tar jeg ham med meg i vippestol, men vanligvis koser han seg på stuegulvet med leker. Ellers så sover jo babyer en del. Min yngste er nå 8 mnd og sover litt mindre enn han gjorde ved 3 mnd da, men han sover likevel en dupp på 1 time og en på 2 timer, og da får man jo tid til en del. Jeg synes jeg har tid til masse, både husarbeid og egetid (jeg sitter jo her nå, hehe), men jeg skjønner jo at ikke alle føler det samme og kanskje spesielt hvis de helst vil, eller tror de må, underholde babyen hele tiden han er våken. Huset trenger dessuten ikke være prikkfritt til enhver tid, det er det ikke hos oss heller selv om jeg har tid til alt husarbeid på dagtid. Forøvrig trener jeg heller ikke, men jeg har tid til blogging og et par egenaktiviteter på dagen likevel. Tror mye handler om prioriteringer egentlig, Man får aldri tid til alt, så da velger man vekk noe og fokuserer på andre ting.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Klippet inn fra februarmamma:

"Det er overraskende mange som har hushjelp faktisk, og jeg trur man kan rekke endel både blogging, baking, oppussing og håndarbeid hvis man ikke setter seg foran pc eller tv når ungene har sovnet.(Jeg er ikke en av de som har selvdisiplin til det bare så det er sagt, og har heller ikke en unge som sover stein når han er lagt så det er håpløst å begynne på noe)"

Haha, kjenner meg såå igjen :D Frem til for en måned siden hadde jeg en 30 minutters dagdupper baby, og når han da PLUTSELIG en dag hadde sovet i halvannen time så ble jeg sånn "åå nå hadde jeg jo rukket det, og det og det"... Og så har man bare sitti og kosa seg på pc'en <3 haha...

Men nå er Muffin litt mer selvstendig på dagtid etter at han begynte å rulle ved 6.5 mnd alder, så når han er våken så fremmer jeg hans selvstendighet ved å la ham ligge en del alene å leke (funker som regel opp til 20-30 minutter når han er nyvåken med tørr bleie), og da rydder jeg mye og får unna klesvask osv :) Er en skikkelig systematiker som hater rot, så det tar som regel ikke lange tida før det er shina opp. Og så blir det jo mindre rot av èn baby og èn mann enn av f eks 3 barn og 2 hunder!!

Men når Muffin sover - da koooser mamsen seg med pc, bok eller bare litt smårydding/babymatlaging :)

Skrevet

Min lille er like gammel som Vilruge sin og jeg rekker "alt". Dvs jeg rekker å kose masse med lille, være på masse aktiviteter, ha venner på besøk, blogge osv. Den deiligste tiden i livet mitt!

Hemmeligheten: jeg har en mann som ikke forventer at jeg skal gjøre alt husarbeidet! Så jeg tar ikke oppvasken, vasker ikke klær, går ikke i butikken og lager ihvertfall ikke middag midt på dagen. Det var jo ikke slik at disse oppgavene ble gjordt midt på dagen da vi begge jobbet heller.

Jeg tror det viktigste er å rekke "alt" du har lyst til! Og kanskje tror du mannen din har større forventninger til hva du skal gjøre enn det har egentlig har.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...