Gå til innhold

Utslitt av amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt frustrert! Har en gutt på snart 7mnd. Han er en stor gutt som krever mye mat. Han får 3 måltider med grøt/middag/frukt nå.. Men allikevel spiser han masse om natten. Ammer også en god del på dagtid. Jeg har blitt så sår.. Ammingen er rene torturen! Han biter endel etter han fikk tenner, og suger så hardt nå! Føler jeg bare burde være glad for at jeg har mye melk og kan amme.. Men jeg er så slite av den ammingen nå! Har så lyst til å slutte! Men siden han har vært plaget med eksem tørr jeg ikke.. Noen som har noen gode tips/erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen tips, men jeg kan jo si at det er ikke bevist at amming etter 6 mndr har noen effekt. Er ikke noen forskjell på dem som er ammet til 6 mndr og dem som har blitt lenger.. da ble det testet med allergier osv..

Du skal jo ikke slite deg ut på det heller..

Lykke til

Skrevet

Jeg tenker at hvis du har lyst til å slutte, så slutt! :) syns du skal være stolt over de 7 mnd du allerede har ammet. En kjempejobb! :)

Skrevet

Jeg synes ikke du skal slite deg enda mer ut på amminga. Hvis du synes det er tortur så slutter du, enkelt og greit. Det er mange som legger et veldig stort press på seg selv ift amming og sliter seg helt ut. Jeg synes du skal være fornøyd med å ha ammet ham så bra i 7 måneder. Han kan drikke vann til måltidene og så kan han jo få mme på flaske eller tutekopp. Og kanskje han er klar for nattavvending snart?

Gutten min hadde også eksem da han var liten, men den vokste han av seg. Og han fikk bare mme. :-)

Skrevet

Ang biting så anbefaler jeg http://ammehjelpen.no/artikkel/21/Biting

Sjekk også at han har riktig sugetak. En del barn får dårlig teknikk etterhvert, de finner ut at det kommer melk uansett hvordan de dier, og vektoppgangen er som regel grei uansett siden de får andre ting. Gap høyt og sikt mot nesen med knoppen, akkurat som for spedbarn.

Amming har masse gode effekter også for barn over 6 mnd, selv om akkurat det med astma og atopisk eksem er usikkert.

Skrevet

Kjenner meg igjen i at det kan bli mindre koselig å amme etterhvert, de krever mere og selv om det er umulig for de å bite og suge samtidig, så er de sylskarpe tennene oppe et problem, de liksom gnager og ligger imot, antar at babyen presser med de isteden for gommen. Det stemmer nok som Lillenims sier at du ikke kjenner de når sugetaket er riktig, men det er lettere sagt enn gjort å lære sugetak til en som finner puppen selv og åler seg rundt på fanget mens han kosespiser.I ditt fall er det vel mest naturlig å nattavvenne først og så vurdere om du vil trappe ner mere? Tar din flaske? Isåfall har du et reellt valg. (Min er helt uintressert i mme uansett serveringsmåte og har vært det siden 4 mnd).

Min spiste også mye om natta helt til nå. Jeg var nødt å venne ham av med det (og å sovne med puppen) nå som jeg jobber fullt.

Da min ble 7,5-8 mnd endret seg spisemønsteret plutselig og han spiste omtrent dobbelt så mye av fast føde på dagtid. Allikevel våknet han om natta og ville ha pupp. Jeg trur det var av vane og pga nærhetsbehov, men ser ikke bort fra at han trenger noe påfyll tidlig morgn. Venner ham av med det slik; Vi samsover etter at jeg begynte i jobb. Ammer rett før vi legger oss, legger oss og han vill ha pupp og gråter endel. Jeg tilbyr ham bare vann og smokk (noe han ikke vil ha først). Når han etter 20-30 min skjønner at det ikke blir pupp, roer han seg. Drikker litt vann og leker med smokken til han sovner. Hele tiden er jeg helt inntil ham og han sovner halvt oppå meg. Når/hvis han våkner før kl er 5 er det samme regla, men han gir seg veldig fort.

Han har sovet mye lenger etter at jeg gjorde meg litt mere kostbar.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her ammet jeg hver 1.-2. time frem til gutten var 3 mnd, og hver 3.- 4. time frem til han var 6 mnd. Da sluttet jeg tvert, etter å ha blitt sykemeldt med moderat fødselsdepresjon, totalt utslitt av søvnmangel og av å ikke slippe andre til. Dersom babyen din tar flaske, så kan jo far avlaste deg på nettene hvertfall i helgene (eller når han ellers har fri).

For meg åpenbarte en ny verden seg; jeg kan dra og besøke venninner en hel kveld, mens pappaen tar seg av veslegutt. Jeg kan, som faren sier, i prinsipp reise avgårde i 2 døgn eller mer, og gutten lider ingen nød :) Ikke at jeg gjør det, men jeg trur det er særdeles viktig å slippe far til, la ham mate babyen og ta seg masse av ham. Slik blir du trygg på at babyen har det minst like bra hos sin far.

Her fikk gutten bedre netter da jeg slutta med nattamming og vi gav ham utvannet mme på flaske i stedet - var ikke like poppis å våkne da ;) Han våkner fremdeles for mat 1-2 ggr per natt, men han er jo bare så vidt 7 mnd gammel, og nå kan "hvem som helst" mate ham <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...