Gå til innhold

Andre som opplever mye "tull" ved flaska?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tvillingjenter som er snart 3mnd nå, og gir de kun mme på flaske. Har gjort det mer eller mindre siden de ble født, amming ble det aldri noe orden på.

Noen (få) ganger går det greit å mate de, men som regel skal minst en av dem skrike, kave, vri seg og sprutgulpe i løpet av matingen. Dette gjør at jeg stort sett gruer meg til hver eneste mating, det skal vel ikke være sånn??

Er det andre som opplever noe liknende?

Har snakket med barnelege, og prøvd alt som ble anbefalt, øke hullstørrelse i smokk, mate etter selvreguleringsprinsipp ( noe som jo ikke alltid lar seg gjøre med tvillinger, begge er "nødt" til å spise når den ene melder fra om sult for at dagen ikke skal bli alltfor oppstykket og travel), har prøvd ulike merker mme, lar de rape flere ganger iløpet av måltidet, mater de maks 20-30 min pr måltid, så de ikke bare ligger og suger i seg mye luft... Ja, har prøvd mye forskjellig.

Og det er verst på kvelden, da virker jentene ekstra irriterte og trøtte naturlig nok. De sover ellers mye, ca 12 timer pr natt og 3-4 timer tilsammen iløpet av dagen.

Det er også sånn at det er vanskelig for andre enn meg og mannen min å mate de, så hvis venner/familie skal hjelpe til og mate den ene tvillingen blir det enda mere "tull". Får ofte høre da at " de virker jo ikke sultne" men til slutt ender det jo med at de får spist 100-200 ml likevel.

Har noen gode råd? Gleder meg virkelig til flaskematingen er overstått...

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Nå er min baby bare 5 uker så ikke kommet til det stadiet enda. Men jeg husker at med min første så ble det mye tull ved flasken da hun var 3 mnd, og vi var litt fortvilet. prøvde alle råd uten at det hjalp. Men etter et par uker så bare gav det seg sånn plutselig. Kjenner flere som har opplevd det, kanskje det er en slags 3-måneders fase?

Hei!

Jeg syns også det virker som det skjedde en endring da jentene ble ca 3 måneder.

Siden sist ble det egentlg bare verre og verre, spesielt med minstejenta, hun nektet fullstendig å ta flaska til enkelte måltider. Så var ganske fortvilet og kontaktet jeg helsestasjon, der fikk vi henvisning til lege, men ventetid 2 uker. Ringte da barnepoliklinikk på sykehuset og fikk komme med en gang. Der fikk noen sykepleiere se hvordan matingen foregikk og de prøvde litt også, så etter litt prøving og feiling over flere måltiderviste det seg at hullet i smokken var for stort!

Føler meg jo litt dum som ikke har "skjønt" det, hadde jo smokk med mindre hull før, men da spiste de så lite, så ga stadig større hull, som så ut til å fungere bedre inntil nå. Men heldigvis tross alt at løsningen var så enkel, nå går spisingen stort sett bra, selv om de spiser mindre enn før så er de fornøyde og rolige. De bruker forresten dr Brown smokk-størrelse 4 for 9mnd+ nå!!

Glad det løste seg! Men syns ikke det er lett å finne info om problemer med flaskemating. Når man ammer er det jo masse hjelp og oppfordringer å få på barsel, ammehjelp pr telefon, ammepoliklinikk og masse brosjyrer og hefter, mens med flaske virker det som om at det bare skal være å putte flaskesmokk i munnen på babyen, så går det liksom av seg selv, noe jeg overhodet ikke har syns det har gjort....

Jeg er også ganske sikker på at jeg har oversett sugebehovet til jentene til tider og trodd de var sultne, så de fikk flaske. Ikke rart det ble gulping.

Uff..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...