Gå til innhold

Hcg stigning normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde litt brun utflod for en ukes tid siden. Tok en hcg som viste 3071 (var da 5+0) i går tok jeg ny måling og den var 32000 (var da 5+6) Hørtes ikke det mye ut? Var bekymret for MA, men kan vel ikke være det når stigningen er såpass stor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo! Nei dette tror jeg ikke er dårlig idet hele tatt. Skal inn selv for en blodprøve nr to for å se en økning. Jeg hadde en sporblødning i slutten av uke fire uten smerte eller noe og som var kun det. Men siden jeg har blitt gravid uten mens i mellom så tror jeg de skal sjekke for sikkerhets skyld.

Du kan si det skumle med MA er at det har egentlig ikke så mye med hcg stigning å gjøre da jeg har lest om flere som har førsten funnet ut av aborten etter ultralyd siden kroppen fortsatt tror den er gravid og fortsetter produksjonen.

Men din stigning var jo veldig høy og fin så jeg tror at dette går kjempe bra!

Er du veldig bekymret så ta en ultralyd men dette går bra tenker jeg!

Håper det er en fin stigning hos meg også;)

Skrevet

Håper stigningen din er normal:-) men legen min mente at dersom utviklingen hadde stoppet opp/ ikke var normal så vill hcg stigningen flate ut/ stoppe opp. Ellers har det jo ingen hensikt å måle hcg? For da sier det jo ingenting om utviklingen, og vil bare gi en falsk trygghet? Jeg skal på UL på fredag så da håper jeg å se et bankende hjerte:-) skal du ha UL?

Skrevet

Igrunn enig men det er faktisk noen leger som er imot måling av hcg nettopp pga det du sier med falsk trygghet. Men jeg er også enig i at om det skulle være noe galt så hadde den ikke økt så mye så jeg tror at du har et frisk nurk i magen:) huff håper jeg også har det! Vi bestemte oss i helgen at vi faktisk såfremt ingenting var galt eller virket galt, skal vente til ordinær ultralyd. Jeg blir så stresset av all ultralyd stresset. Jeg syntes det egentlig er litt stress med denne målingen også.

Skrevet

Ja er egentlig enig med deg, det er virkelig et stressmoment med målinger og ultralyd, og mitt utgangspunkt for dette svangerskapet var at jeg ikke skulle ha tidlig ul. Men mtp at jeg hadde litt spotting så orker jeg ikke tanken på å ikke vite. Hadde en MA i uke 11 i juni, og orker ikke tanken på at kroppen skal bedra meg en gang til, det er en fæl følelse å gå rundt å tro en er gravid når det viser seg at fosteret er dødt:-\ Hadde jeg bare visst at kroppen min støtte det ut dersom det var noe galt så hadde jeg ikke behøvd ul:-) Krysser alt jeg har for at hcg målingen din er i orden! Når skal du måle? Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Hei TurboJenny87! Eg trur at alt er i orden med deg. Det er jo normalt å spotta litt, spesielt tidlig har eg forstått. OG stigningen var kjempefin. Når det e rsagt så meienr eg at hcg-måling gjer falsk trygghet. Eg mista i ma i sommar då eg var i veke 9,5. Blei oppdaga på ultralyd utan noko som helst spotting eller noko. Utviklinga hadde stoppa opp alt i overgangen til veke 6, veit ikkje kva hcgen var i uke 5/6, men truleg ikkje meir enn 20-30 000 sidan det er normalt. var berre et foster. Men ved utskrapinga var den 72000 og stigande... Seier ikkje dette for å skremma. for det e ringen ting som tyder på at du har mista. Når ein blør er det jo gjerne heller byrjande sa og ved sa så daler hcgen. Men det e rtrasig at allmennlegane ikkje veit meir om hcg ved ma. Etter min ultralyd i veke 9 sa gyn at babyen med 80 prosent sjanse var død. Men legane sa likevel på fastlegekontoret at pga hcg var den 80 % sikkert levande. Eg kunne ønska dei ikkje hadde sagt det. Det gav meg nokon utruleg vanseklege dagar i påvente av ny ultralyd. Kunne øsnka alle gravide visste dette om hcg, at legane gav riktig info.

Skrevet

Uff trist å høre om MA'en din Lilla80, det er en fæl opplevelse som jeg ikke unnner noen:-/ Har lest litt på nettet og ser det er flere som har stigning til tross av MA, men de fleste har ikke normal stigning. Og som du seier at du hadde 72000 i uke 9 så er jo heller ikke det en normal stigning fra 20-30000 i uke 5-6? Men det er så trist når fagfolk har så sprikende meninger, det er jo kun de vi har å støtte oss til (utenom internett da:-p ) Kan ikke forestille meg hvos fælt det var for deg å gå i uvisshet:-(

Skrevet

Tusen takk for medfølelsen :) Eg trur som sagt at det går bra med deg. Eg aner ikkje kva hcgen var i veke 5/6- tippa berr evillt. Den var gjerne berre 1000 og, Hcfen dobblar seg kvaranna dag til den kjem opp i tall rundt veke 7-8 dobblar den seg ikkje legner, men har en lavare stigning. Dette kan du lesa om ved å googla det. Står veldig greit på nettet. Etter veke 10 synker den til 20 000 og der blir den liggande.

72000 tilsvarer 8-10 veker svangerskap, så stigningen var veldig normal derom alt hadde vor eok med babyen. Poenget mitt var at eg hadde ein kjempeflott og "normal" stigning i heile 4 veker uten at det var liv. Og at det viser at legane feilinformerer om hcg.

Eg ville ha tatt ein ultralyd om eg va deg, berre for å bli trygg. Men tenker at du ikkje har nokon grunn til å vera utrygg. Stor klem

Skrevet

Jeg er etter min beregning 6+4 på vei og skal inn til måling kr 2 idag. MA er faktisk min værste skrekk:( Det var det med snuppa også. Og nå har jeg blitt gravid rett etter sa uten mens i mellom og tenker på alt som kan gå galt! Tenk om jeg MÅ gå gjennom en MA også bare p.ga sa'en sist. Huff ikke lett dette her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...