Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Jeg har lite erfaring med å pynte pepperkaker med melis. Mamma pleide ikke å gjøre det i min oppvekst, og så langt har jeg heller ikke gjort det selv. Men når jeg kommer til andre som har gjort det synes jeg det både er dekorativt, samt at det smaker godt! Så spørsmålet mitt er om man kjøper sånn kremmerhus med bare et lite hull til å trykke melisen ut av, eller om man rett og slett bare lager kremmerhus selv av bakepapir el.? Og bruker dere bare vann og melis når man skal få melisen til å stivne slik som den gjør på sånne kaker?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Bruker eggehvite i melisen for at den ikke skal flyte utover. http://www.klikk.no/mat/spise/article528939.ece Bruker en gjennomsiktig plastpose(frysepose) som jeg klipper i bittelite hull i ene hjørnet på.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Bruker bare vann og melis. Og evt konditorfarge :-) Jeg bruker små brødposer. Klipper bare et lite hull i ene hjørnet. Fungerer fint det :-) Husk det skal lite vann til, den må ikke være for tynn da sklir den bare utover. Du blander det i en skål først og har det oppi posen etterpå :-)
Villa Perlesukker Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Du må lage royal icing for å få det fint. Oppskrift finner du på nett. Lage kremmerhus av bakepapir er litt kinkig men det går. Jeg anbefaler å kjøpe deg en sprøytepose med en tip som passer til det formålet du vil ha På bloggen min finner du en del tips angående pynting av pepperkaker. Laget noen forskjellige i fjor. http://www.villaperlesukker.no/category/pepperkaker/ Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 egg og melis kan bruke bare eggehviten og melis. det blir hardt, så du kan henge opp pepperkakehjerta uten at det smelta i varmen. jeg har kjøpt kremmerhus, det selges engangs på butikker. Det ligger der som du kan finne bakepapir og aluminiumsfolie. en liten gul avlang pakke.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 Jeg gjør som de andre her, blander melis og vann til passelig tykkelse i en kopp eller skål og har i en liten frysepose. Klipper et bittelite hull i ene hjørnet og har på pepperkakene. Om du vil ha ordentlig stiv melis, som på f.eks på kransekakene bruker du eggehvite og melis.
Gjest irismor Skrevet 9. november 2011 #7 Skrevet 9. november 2011 Du kan lage kremmerhus av bakepapir, men ikke klem for hardt. Eller så får du kjøpt billige kakesprøyter på nille, rema osv. Lager alltid melisglasur av melis, eggehvitter og et par dråper sitron.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #8 Skrevet 9. november 2011 Tusen takk for svar! :-) Tror jeg dropper det bakepapirkremmerhuset mitt, men bruker plastpose eller en "sprøyte" om jeg kommer over det. Og jeg tror jeg går for eggehvite og melis, og kanskj litt konditorfarge på noen:) Jenta vår blir 3 år i starten av desember, og vi har fått en bamseform fra Kanada som jeg har lyst til å bruke, og de bamsene kunne jo være morsomme å pynte med rosa glasur:) HI
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #9 Skrevet 9. november 2011 Oisann, dette var flotte pepperkaker! Jeg bokmerker deg Villa Perlesukker, du har en kjempeflott blogg
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #10 Skrevet 9. november 2011 Bruk eggehviter i stedet for vann. Da blir det stivt og fint I tillegg kan du ha oppi ei teskje eddik, for det holder glassuren hvitere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå