Gå til innhold

hvor lenge over termin går man???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan man gå over termin nå?? Skal på overtidstime i dag. Vurdering på sykehuset. Er 7 dager over termin i dag. Leeeeeeei :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke noen nye retningslinjer som alle norske sykehus skal følge nå som sier noe om at man ikke skal gå så lenge som 14 dager over termin lenger????

Er veldig usikker her, men mener det er blitt gjort noen grep på dette fra statens side eller noe =)

Skrevet

Det mener jeg også.. Jordmor sa 7 dager til meg. Men er jo 7 dager over i dag, og skal jo på vurdering. Så var det opp til legen å bestemme om jeg skal legges inn eller ikke. Jeg er så lei nå. Nå får de se å gjøre noe. Fikk stort barn sist (4265) så noe hensyn burde de ta nå. Jeg er ikke interessert i å gjenoppleve forrige fødsel som endte med full narkose og hastesnitt :( Nervøs og redd jeg..

Skrevet

Tror også det er kommet retningslinjer på max 14 dager, men noen steder praktiserer se mindre enn det. Så jeg tror det kommer litt an på hvilket sykehus man tilhører, men max 14 dager.

Skrevet

Her borte lar de dem gå max 11 dager. men syns det å er mye jeg.

Skrevet

Var til kontroll på sykehuset på fredag og fikk beskjed om at jeg fint kunne gå 14 dager over.... Det fordi babyen hadde det veldig bra i magen. Hadde godt med fostervann, god gjennomstrømming i navlestrengen og morkaka så bra ut. Babyen var 3570g ca og det var også fint...

Skal sies at jeg var der på termindatoen, så jeg er " bare" 5 dager over i dag.

Spurte litt om rutinene rundt overtid osv.., men da sa jordmor at de ville vente så lenge som mulig så lenge barnet hadde det bra. Det å igangsatte var en stor risiko osv....

Ingen trøst å være god rugemaskin når en går over tid...

Litt langt dette her gitt... Masse lykke til!

Skrevet

Kommet hjem nå etter overtidskontrollen :)

Babyen var nå 3540g og hadde det veldig bra i magen.

Ingen åpning her enda, og da heller ikke noe å tøye,men livmortappen var forkortet og myk så det var tegn på at ting var i gang.

Babyen lå også godt nedi bekkenet.

Hadde ikke så veldig heldig fødsel sist, da det endte med full narkose og k eisersnitt etter et døgn uten noe særlig form for fremgang.

De ville derfor helst at ting skjedde naturlig og av seg selv denne gang.

Fikk time på søndag kl. 11.00 til å sette inn ballongkateter om ikke noe er skjedd innen da. Og blir da lagt inn mandag morgen og ikke slippt ut igjen før bebisen er ute :)

Så får da bare smøre meg med tolmodighet og nøye meg med at bebisen har det bra og er gjennomsnitt stor. Selv om jeg var på grensen til å begynne å grine der nede.

:D

Skrevet

Da skjer det nok noe snart uansett! :) De nye nasjonale anbefalingene er uansett overtidsvurdering etter 7 dager og igangsetting senest etter 12 dager.

Skrevet

med nest minsten var jeg på overtidskontroll på kk bergen,,,var 16 dager over...ble sendt hjem...selv med 5 cm åpning...men nei du...legen sa att "naturen måtte gå sin gang" såg jordmora va skeptisk...men dette er typisk haukeland det....så det ble ei urolig natt med kynnere,neste dag fortsatte kynnerne...og syns utpå dagen de ble mer intense...men nei du...jeg tenkte att la gå...."naturen skal få gå sin gang den..." HA så stod å bada de minste så bare sa det ops...om trent og der kom pressriene...væææ kjente hode på ungen mellom beina omtrent,bor like ved legevakt og fikk ringt etter ambulanse,jordmor hoppa på bilen på veien,vannet gikk på båren... 3 minutt etterpå kom gutten i en fart på broen...4 minutter etter att jeg stod på badet og bada ungane...jordmor syns det var rett og slett uansvarligt av haukeland og send meg hjem...så gutten kom 17 dager over han..no med siste mann bad jordmor att de tok vannet ikke seinere enn 14 dager over...og det gjorde de...så siste mann kom 14 dager over....så blir spennende å se denne gang....

Skrevet

Jeg var på overtidsvurdering 8 dager over med mitt forrige barn. Babyen ble estimert til max 3400 gr. Fødte to dager senere - da etter at de hadde trigget fødsel med stripping og akupunktur + drypp. Jenta var 4 kg. Så en milimeter feil her og der i målinga utgjør rimelig stor forskjell på vekta.....

Jeg vil uansett denne gangen heller vente til fødselen starter av seg selv, for selv med små "inngrep" for å få fødselen i gang er jeg overbevist om at det var det som gjorde min første fødsel til en marerittopplevelse. Kroppen var rett og slett ikke klar...

Men så til svaret på spm ditt: jeg har også fått beskjed av sykehuset at nye nasjonale retningslinjer er maksimalt 12 dager over.

Lykke til!

Skrevet

Oi da, gikk jo rimelig fort med deg da!! :o

Etter at legen i går skulle sjekke åpning på mormunnen har jeg hatt rimelig vondt der. Spesiellt når ungen beveger seg eller at jeg får kynnere. Det "hugger" til nede ved mellom rumpa og forann for å si det sånn. Andre som har hatt det på samme måte? Gjør skikkelig vondt, og det kom etter at hun legen sjekket der inne. Hadde da ingen tegn til åpning,men var myk. Er det mormunnen som forbereder seg tro?

Skrevet

Jeg har slike smerter noen ganger ja, men jeg er ikke blitt sjekka på noen måte, så jeg aner ikke hvordan ting ligger an.. Vet bare at jeg har hatt tegningsblødning og regelmessige kynnere flere kvelder, hvilket kan tyde på at modningen er godt i gang =)

Har ikke hatt slike smerter før, som du snakker om.. bare denne gangen, men vil jo tro det er modnings smerter.....=)

Skrevet

Vondt er det i allefall :/ Hehe.. Klarer lissom ikke sitte i ro når det skjer. Skvetter til! Har også matt masse kynnere etter sjekken i går. Håper ting går av seg selv :)

Skrevet

Det er slik jeg også har de, de er såpass vonda at jeg skvetter opp...

Håper det går over i fødsel for deg nå da, du er jo langt over termin (langt nok) Masse lykke til de neste timene/dagene =) =)

Skrevet

Tusen takk :))

Når har du termin da? :)

Skrevet

Har 4 uker igjen til termin =)

Så det kan gå alt fra dager til noen uker før det skjer mer her (selv om mye er igang allerede)

Skrevet

Åååja =) Men får håpe du slipper å gå over da :) Hvilket sykehus skal du på da? Lykke til du også :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...