Gå til innhold

høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Oppdaget helt tilfeldig at jeg har ganske forhøyet blodtrykk i disse dagene. Mamma har svingende blodtrykk og hennes apparat har gått i stykker så vi kjøpte nytt, og målte for moro skyld. Så får jeg verdier alt fra 95 til 105 i undertrykket, mens overtrykket var på høyeste 150. Jeg har aldri hatt høyt blodtrykk, ikke da jeg var gravid og ikke i "vanlig "tilstand, så dette er helt nytt. Merker ikke noe spesielt på kroppen heller, litt hodepine, men akkurat det har jeg hatt i mange år, så det er nok ikke relatert .

Det høye blodtrykket målte vi med sånn håndleddsapparat, skal sjekke på jobben med vanlig manuelt, men hvis det stemmer, hva gjør jeg da ? Er nå 8+5, leste det jeg fant om svangerskapsforgiftning, men det er jo for tidlig , det dukker ikke opp før uke 20. Jeg har hatt lang fri i det siste, mamma har overtatt mesteparten av husarbeid , så jeg tar det virkelig med ro , og har hvert fall ingen grunn til å stresse.

Hva synes dere ? Hvis BT er virkelig høyt, burde jeg kontakte lege eller ? Kan det være farlig for barnet, evt på hvilken måte ?

Har ennå ikke hatt noen svangerskapskontroller, vært kun hos gynekolog, og alt ser bra ut med spira .

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143767570-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Denise over:)

Viktig å få sjekket opp.

Sv.forgiftning er svæært sjelden å få så tidlig men det er mulig.

Jeg hadde forhøyet blodtrykk mellom uke 12-14 ca... Nå har det stabilisert seg. Mitt var på 165/85 på det høyeste så er overtrykket mitt som var altfor høyt.

Det beste du gjør med høyt blodtrykk er :

-Drikk vann

-Bruk Omega3

-Vær i aktivitet(lett aktivitet 30 min om dagen er gull)

-Kutt ut salt i maten

Det funket for meg, nå er BT nede i 130/70 :)

Lykke til:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...