Litenjanuarbaby2012 Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Jeg tok endelig mot til meg for å ringe legen om å snakke om videre jobbing fremover mot permisjonen. Jeg er nå i uke 30, og jobber 100% på en småbarnsavdeling, men jeg begynner å kjenne at det begynner å bli tungt og med en del vondter som har kommet i tillegg så tar det på. Men hos legen var det ingen hjelp å få, må vente i 1 1/2 uke på time. Litt små frustrert... Måtte bare få det ut:)
novembergutten:) Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Da ville jeg sagt at du skal ha time hos annen lege!! Du kan ikke vente halvannen uke med mange andre plager.. Da må du få en annen som vikar for den ene gangen, så du får deg en sykemelding.. Masse lykke til!! Ps: vet hvordan det er!!
strikkedilla Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Du kan jo kontakte jordmora du bruker (?). Hun kan hjelpe deg med å søke om svangerskapspenger. Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge for at du skal kunne være i jobb så mye som mulig og så lenge som mulig. Kanskje kan du klare å jobbe 100% dersom du får noen andre arbeidsoppgaver eller slipper noen av de oppgavene du har i dag. Når ikke arbeidsgiver klarer å tilrettelegge har du krav på svangerskapspenger for den delen av jobben som du da må være borte. F.eks. Du kan jobbe 75% og få svangerskapspenger i 25%. Praktisk sett fungerer dette på omtrent samme måte som når du er sykemeldt, men du slipper å bli sykemeldt! Og da slipper du å bruke av sykemeldingsperioden din nå før fødsel. Dersom du skulle være uheldig å få f.eks. en skade unger fødselen som gjør at du må sykemeldes er det dumt å ha brukt mange uker allerede! (det går bare an å være sykemeldt i 1 år før man blir ført over på uføretrygd og det betyr mange ferre rettigheter enn man har som sykemeldt!) Svangerskapspenger er relativt nytt, så det er endel leger som ikke veit så mye om det, men mitt inntrykk er at jordmødrene er godt inne på dette. Du kan også lese om svangerskapspenger på sidene til NAV. Lykke til!
Litenjanuarbaby2012 Skrevet 9. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2011 Takk for svar! Jeg snakket med jordmoren min i stad, og hun ba meg om å ta det med ro. Vil jo ikke ha noe tidlig fødsel eller... Snakket litt med sjefen min i stad, men det var ikke så lett nei. Hun pleier å være veldig forstålig, og hun vet at jeg har gjort en del for jobben, og ikke har jeg vært noe borte så langt i svangerskapet. Men nå er nabo pedlederen sykmeldt for ente gang (hun er også gravid men i uke 23) og det er færre ansatte på jobb så hun var ikke akkurat glad for at jeg kom å sa at jeg kom til å gå ned i prosent, og helst skulle hatt en dag hjemme. Hun ville liksom ikke høre i dag på det øret.... uff, hun ga med heller dårlig samvittighet, så nå føler jeg at jeg ikke kan være hjemme å hente krefter en dag, for både torsdag og fredag får vi besøk av studenter som skal ha forestilling for oss, og i tillegg er den ene assistenten min borte på fredag ( i tillegg til nabo pedleder) Kjenner at dette ikke er lett, jeg får alt for fort dårlig samvittighet
Nanna1976 Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Er jo nettopp slik stress du ikke har godt av, heller...Jeg ville ringt jordmoren igjen, jeg, og ikke legg to fingre imellom for å fortelle hvor sliten du er. Utrolig dumt av jobben din, for de risikerer jo at du isteden blir borte 100%. Uansett er det ikke ditt problem at sjefen din ikke har nok bemanning, det skal ikke gå ut over deg!!!(har personalansvar selv, og ville aldri oppført meg slik). Fortell jordmoren at de ikke får tilrettelagt noe på jobber for deg, så skal du se at du får svangerskapspenger fortere enn flint! Uansett, legg fra deg den dårlige samvittigheten, den er det egentlig sjefen din som burde ha. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå