BABY-JENTE Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Hei! Er det noen av dere med erfaring eller kunnskap som kan svare meg på dette.Jeg jobber på sykehjem som hjelpepleier. Hadde tidligere 100%, men gikk på skole 1 år og måtte derfor si opp jobben (søkte om permisjon, men fikk avslag!). Gikk over til 17% helg mens jeg gikk på skolen. Denne høsten begynte jeg å jobbe for fullt igjen, tok masse vakter og ble lovet full stilling ved to anlendinger. Begge gangene ble stillingene gitt til noen andre som var billigere enn meg (spare penger!). Etter siste gangen fikk jeg noen prosenter som "trøst", og sitter derfor nå med 50% fast. Jeg har igjen blitt lovet full stilling, dersom en spesiell person gjør som han har tenkt, og slutter i stillingen sin. Men nå er jeg jo gravid, og er: 1. Redd for å si noe, for at sjefen igjen skal finne på en unnskyldning til å ikke gi meg den eventuelle ledige stillingen og også la være å gi meg vakter slik at jeg sitter der som en idiot uten tilstrekkelig inntekt. 2. Redd for at hvis jeg lar være å si noe, slik at jeg eventuelt kan ha fagforeningen i bakhånd, rett og slett for å skremme henne fra å bryte avtalen (diskriminering overfor gravide) Nå er det slik at vi har ingen skriftlig avtale på dette, dette var en muntlig avtale som ble gjort på hennes kontor. Og hva hvis jeg av en eller annen grunn ikke får full stilling, enten fordi stillingen ikke blir ledig, eller fordi hun slipper unna med å gi stillingen til noen billigere mennesker og holde meg på pinebenken? Hvis jeg skulle bli sykemeldt pga bekken eller rygg, har jeg da kun rett på sykelønn av de 50%? Det skal sies at jeg har fått mye skryt fra sjefen, og jeg står på hardt og gjør en kjempe god jobb, pluss at jeg trives godt på jobben og kommer godt overens med alle kollegaene mine. Jeg trenger råd!!
beate_86 Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Hei.Jeg er i samme situasjon som deg. Kun ansatt i 50 % stilling, men jobber som regel 100 % hver måned. Etter hva jeg har forstått har du krav på en gjennomsnittslønn ut fra hva du har tjent de siste fire ukene, ved variabel lønn går de lenger tilbake. Dette står hvertfall i arbeidsmiljøloven og det står på nav sine sider. Man skal få dette av arbeidsgiver (de første 16 dagene av sykemeldingen. OBS OBS! Dette har jeg aldri fått, jobber på sykehus) og av nav (fra dag 17 av sykemeldingen). Det samme gjelder når du går ut i svangerskapspermisjon. Da skal de regne ut en gjennomsnittslønn. For de som jobber 100 % og har fastlønn får den samme lønnen. Håper dette hjalp litt
npr Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Jeg har hørt at ved variabel lønn så får du gjennomsnittet av de beste 6 av de siste 10 måneder før fødsel. Om du stort sett har jobbet fullt får du altså permisjonspenger som tilsvarer dette, selv om du bare har 50% fast. Det samme gjelder sykepenger dersom du skulle bli syk under svangerskapet. Jeg ville ha sagt det til sjefen min jeg, og forsikre henne samtidig om at du likevel er interessert i å øke stillingsandelen din. Dersom hun senere gir stillingen til noen andre ville jeg defininitivt hørt med fagforeningen din om prosessen har vært "stueren" eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå