BABY-JENTE Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 `Hei! Er det noen av dere med erfaring eller kunnskap som kan svare meg på dette.Jeg jobber på sykehjem som hjelpepleier. Hadde tidligere 100%, men gikk på skole 1 år og måtte derfor si opp jobben (søkte om permisjon, men fikk avslag!). Gikk over til 17% helg mens jeg gikk på skolen. Denne høsten begynte jeg å jobbe for fullt igjen, tok masse vakter og ble lovet full stilling ved to anlendinger. Begge gangene ble stillingene gitt til noen andre som var billigere enn meg (spare penger!). Etter siste gangen fikk jeg noen prosenter som "trøst", og sitter derfor nå med 50% fast. Jeg har igjen blitt lovet full stilling, dersom en spesiell person gjør som han har tenkt, og slutter i stillingen sin. Men nå er jeg jo gravid, og er: 1. Redd for å si noe, for at sjefen igjen skal finne på en unnskyldning til å ikke gi meg den eventuelle ledige stillingen og også la være å gi meg vakter slik at jeg sitter der som en idiot uten tilstrekkelig inntekt. 2. Redd for at hvis jeg lar være å si noe, slik at jeg eventuelt kan ha fagforeningen i bakhånd, rett og slett for å skremme henne fra å bryte avtalen (diskriminering overfor gravide) Nå er det slik at vi har ingen skriftlig avtale på dette, dette var en muntlig avtale som ble gjort på hennes kontor. Og hva hvis jeg av en eller annen grunn ikke får full stilling, enten fordi stillingen ikke blir ledig, eller fordi hun slipper unna med å gi stillingen til noen billigere mennesker og holde meg på pinebenken? Hvis jeg skulle bli sykemeldt pga bekken eller rygg, har jeg da kun rett på sykelønn av de 50%? Det skal sies at jeg har fått mye skryt fra sjefen, og jeg står på hardt og gjør en kjempe god jobb, pluss at jeg trives godt på jobben og kommer godt overens med alle kollegaene mine. Jeg trenger råd!!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Kan ikke veldig mye, men vet at hvis du jobber 50% og i tillegg tar ekstra vakter... og du blir sykmeldt, så skal du ha utbetalt det som tilsvarer den lønna du har hatt tilsammen... (ikke bare 50%) hvis du jobber ekstravakter over en periode. Det samme gjelder jo da permisjonspengene, de skal være et snitt (alltid det beste) av det du har tjent over de siste 10 mnd før permisjonsstart. Om du skal si at du er gravid nå eller ikke er et forferdelig vanskelig dilemma, jeg sleit med det selv når jeg skulle poppe nyheten på jobb, enda jeg har 100% fast stilling.... Håper du får full stilling igjen =) Lykke til....
BABY-JENTE Skrevet 9. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2011 Tusen takk for svar, solfrøken :-) Håper også jeg får full stilling. Det er søren meg ikke lett å få fast i helsevesenet. Dette er et privat sykehjem forresten.
strikkedilla Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Jeg er tillitsvalgt på et kommunalt sykehjem og har derfor litt kunnskap om dette. I utgangspunktet er en mundtlig avtale like binnende som en skriftlig avtale, men problemet er jo at dersom ingen andre var til stede kan jo sjefen bare benekte det som ble sagt! I kommunen er det sånn at alle faste stillinger skal lyses ut eksternt. Det betyr at hun ikke har lov til å love bort stillinger "under bordet". Det som jeg råder folk til i kommunen som ønsker større stilling er å skrive en generell søknad om økt stillingsstørrelse. Denne skal så sendes til personalavdelingen og kommunen er da pliktig å tilby disse stillinger før de evnt gis til andre! Det står om dette i hovedtariffavtalen og i arbeidsmiljøloven. Når det gjelder om du skal fortelle at du er gravid eller ikke så vil jeg anbefale deg å snakke med tillitsvalgte. Vedkommende har taushetsplikt for dette dersom du ønsker å holde det hemmelig litt til. Tillitsvalgte vil kunne hjelpe deg med råd om hva du skal gjøre videre. Det er forresten riktig som det ble skrevet over her at du skal ha utbetalt sykemeldingspenger utifra hva du faktisk har jobbet og fødselspengene regnes også slik. Sykemeldingspenger regnes som ordinær lønn når fødselspenger blir beregnet.
Lilleprins_6/2-12 Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 Jeg bare tenkte jeg skulle nevne angående når du bør si noe til sjefen om graviditeten, det er vist sagt at man er pliktig (lov-messig) å varsle senest tre måneder før man skal ut i permisjon. Dette for at sjefen skal ha tid på seg til å finne vikar til deg Nå skriver du ingenting om hvor langt du er på vei, men ut i fra at du skriver på 3-tri så anbefaler jeg at du forteller det så fort som mulig
BABY-JENTE Skrevet 9. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2011 Takk for gode svar! Jeg skriver her fordi jeg tenker dere er kommet så langt på vei at dere er mer orienterte om slike ting enn de er på 1.tri ;-) Jeg er kun 8 uker på vei :-) Jeg jobber ikke i kommunen desverre, dette er et privatdrevet sykehjem som opererer med egne tariffavtaler. Derfor så vet jeg ikke om den regelen om at jeg skal prioriteres først, dersom jeg har sendt en generell søknad om høyere stilling til personalansvarlig. Hvem er personalansvarlig forresten? Jeg sendte en søknad på den 1.stillingen som jeg ble lovet, men ikke fikk. Det var en jente fra Latvia som kun hadde bodd 3 mnd i Norge som fikk stillingen jeg ville ha. Jeg hadde opplæring på henne, og hun forstod veldig lite av det jeg sa desverre. Men dette er tema for en annen diskusjon ;-) Kanskje jeg skal sende en ny søknad til daglig leder og at jeg ønsker høyere stilling?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå