Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #1 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg vil bare fortelle min historie her.... Jeg tok tidligere i høst en morkakeprøve for å avdekke om fosteret hadde en alvorlig, arvelig genfeil. Gleden var stor da jeg fikk telefon 2 dager etter prøven var tatt om at fosteret var friskt. Noen dager senere fikk jeg telefon om at kromosomtestene også var fine. De resterende svarene ville komme i et brev et par uker senere. Tre uker gikk, og jeg fikk en sms med beskjed om å kontakte genetikeren snarest. Jeg heiv meg over telefonen, og hun kunne fortelle at i brevet de hadde mottatt sto det at fosteret hadde den genfeilen vi ønsket at det ble sjekket for. Hun beklaget så mye at vi ikke hadde fått beskjed tidligere, men ble samtidig usikker siden jeg hadde fått muntlig beskjed om det motsatte av han som hadde analysert prøven. Vi fant ut at en av beskjedene vi hadde fått måtte være feilaktige. Normalt sett sier man at man skal stole på det skriftlige fordi det visstnok er best kvalitetssjekket. Veien til kjelleren var kort for meg.... Genetikeren vår snakket mye med han som hadde analysert prøvene. Han påsto at han hadde gitt meg muntlig beskjed om at det var funnet genfeil, og han mente attpåtil at jeg allerede hadde avbrutt. Det var helt klart noe som var gått galt et sted. Så til slutt etter noen grusomme timer (men heldigvis samme dag) ble jeg oppringt av han på Ullevål som hadde analysert prøven, og han la seg langflat og beklaget. Til alt hell viste det seg at det var feil på den skriftlige tilbakemeldingen. Han hadde sett på feil journalnotat når svaret ble skrevet. Babyen i magen var frisk likevel. Fantastiske nyheter, og jeg var så lettet at jeg klarte ikke å bli sint. Men for en tabbe å gjøre. Hva om jeg ikke hadde fått noe muntlig svar, kun skriftlig, og handlet ut ifra at det var riktige opplysninger? Jeg klarer nesten ikke å tenke ut den tanken.... Nå prøver vi å venne oss til tanken om at vi får en frisk liten jente til våren, men jeg kjenner jeg fikk en kraftig støkk av denne opplevelsen. Jeg tør enda ikke helt å forholde meg til at ting skal gå bra, for når slike ting kan skje, kan jo hva som helst annet også skje... Men sjansene er gode for at vi denne gangen får et friskt barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143766715-de-klarte-%C3%A5-gi-feil-svar/
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #2 Del Skrevet 10. november 2011 Hei, det var en fryktelig tabbe du ble utsatt for - heldigvis endte det godt likevel! Jeg vet ikke om du har tenkt å bare la det gå forbi eller ikke, men jeg synes du burde fortfatte et brev med en klage. Ikke for å henge den eller de som gjorde tabben, for ting kan skje i en stresset hverdag - men for å få en støkk i de som arbeider med disse tingene, slik at færrest mulig andre må oppleve det samme. De må ta en sjekk på om melderutinene er optimale siden dette kunne skje. Det er jo normalt å forholde seg til det skrevne resultatet, så det var ekstra ille at det var der feilen lå - derfor tenker jeg at de trenger en sjekk av rutinene sine. Men godt at du fikk god behandling og beklagelser fra de ansvarlige. Ønsker deg all lykke fremover med et friskt og flott barn i vente :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143766715-de-klarte-%C3%A5-gi-feil-svar/#findComment-143770812
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #3 Del Skrevet 11. november 2011 Jeg synes også du skal klage. Av én grunn: for at de skal skjerpe rutinene sine for at ikke dette skjer en gang til. Tenk om noen avbryter et svangerskap når barnet egentlig er friskt, bare fordi de ikke har ordentlige rutiner på plass? Jeg er glad for at dette endte godt for dere. Men som du sier, tenk om dere hadde stolt på det skriftlige og handlet deretter? Dette er helt klart en skandale, og jeg håper at de har lært av dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143766715-de-klarte-%C3%A5-gi-feil-svar/#findComment-143774706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå