Gå til innhold

Hysterisk ved febermåling!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med dette?

Jenta mi på straks 11 mnd, har de siste gangene vi har målt temp blitt nærmest hysterisk! =(

Dette har aldri vært noe problem før, men de to siste gangen(ca 2 mnd siden og idag) har hun sagt veldig tydelig ifra at hun ikke synes noe om det.

Hun roer seg fort når målingen er ferdig, så det er helt tydelig det er selve målingen som er problemet. Måler i endetarmen. Bruker barnetermometer, og er forsiktig.

Skrevet

Hvilken krem bruker du på tuppen? Vet ikke, men vi bruker iallefall unødvendig MYE vaselin på tuppen og smører i tillegg litt rundt endetarmen før målingen.

Vet ikke så mye om dette, men kanskje dere også kan prøve å bytte stilling når dere måler, at hun f. eks kan ligge på siden. Og kanskje i stuen i stedet for på badet. Bare sånn for å bytte litt på omgivelsene rundt målingen.

Skrevet

Jeg kjøpte akkurat en sånn termometer som måler i øret. Ser for meg en kamp dersom vi skulle målt i rompa (er nesten umulig å få ham til å ligge still). Kanskje litt mere upresis, men da ser jeg for meg at man kan måle mens de sover.

Skrevet

Her er lillegutt illsint og skriker som en gal når vi kommer med termometer. Han står i bue opp fra stellebordet! Men vi må nesten bare måle, så vi prøver forskjellige stillinger, og pappa prøver å roe ned og synge litt. Vi smører godt med olje eller vaselin, men det er jo i bunn og grunn ikke noe behagelig, det husker jeg selv fra jeg var liten. Trøster meg med at verden tross alt har kommet et godt stykke lenger fra kvikksølvtermometeret, nå er alt over på noen få sekunder.

Skrevet

Vel, jeg har sluttet å måle temperaturen hvis de nekter. Da tar jeg hånden på panna, og sier: feber! Når jeg kommer på legevakten, og de måler tempen i øret, og sier feberfri, så svarer jeg at : det må da være et upålitelig resultat! (Øretermometer er svært varierende!) Så måler de igjen, og jo - barnet har selvfølgelig feber.

Hvis jeg MÅ ha en temperatur, så tar jeg selvfølgelig det. Men det er ikke så ofte at babyen er SÅ syk at vi MÅ...

Og synes du jeg er HELT på jordet - så er jeg sykepleier, og har en smule erfaring med syke folk. Men prøver å ikke plage de små hvis jeg ikke må.

Skrevet

Kan anbefale IR-måling. Det er nok mindre pålitelig en måling i baken, men mye mer pålitelig enn å måle i øret til et lite barn. Vi måler på tinningen. Aldri noe stress å få målt.

Skrevet

Vi har termometer med fleksibel ende. Kanskje det er bedre?

Skrevet

Dette ble kanskje litt flåsete sagt, men med barn nr 2 måtte vi redusere på tp-målingene til bare når det var veldig nødvendig. Fordi hun protesterte så voldsomt. Tidligere målte jeg litt sånn når jeg hadde lyst...:-)

Skrevet

Har dere prøvd forskjellige stillinger. Eller vrir hun seg unna uansett? Det skal ihvertfall være mer behagelig når de ligger på siden da det er litt vanskeligere å knipe igjen. Men blir de helt vill og hysterisk, så er det jo klart at det nytter ikke uansett.

Hvordan funker det hvis de får en flaske eller noe godt å spise på mens de blir målt?

Skrevet

Vi har også kjøpt termometer som måler ved tinningen og som ikke en gang trenger være inntil barnet. Veldig fornøyd :-) (og kan brukes til voksne også- og visstnok til å måle temratur i badevannet).

Skrevet

Følte det kom litt feil ut det jeg sa.. Vi måler selvsagt også bare når det er strengt nødvendig, men da lillegutt fikk 4. barnesykdom og hadde 40 i feber måtte vi nesten måle og se at den gikk nedover. Det er ingen av oss som synes det er noe gøy å måtte utsette han for det, men det er likevel bedre enn å bare "se hvordan det går" eller gi paracet på måfå :)

Har vurdert øretermometer, men jeg også har hørt og lest at de er upålitelige.

Skrevet

Jeg pleier å legge barnet på fanget med stumpen opp. Så får de en kjeks eller noen nonstop mens jeg måler. Dette fungerer mye bere en når de ligger på rygg..... I alle fall for oss! :-)

Skrevet

Hei =)

Fint med mange svar, tusen takk!

Vi har sikkert prøvd all mulige stillinger.. Noen ganger går det greit, andre ganger er det alt annet enn greit.

Har kjøpt termometer for å måle ved tinningen, og da var det inget stress å måle =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...