Gå til innhold

Måltidsplan 6 mnd / tre måltider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan vi skal legge opp måltidsplanen her. Skal nå begynne med det tredje måltidet med fast føde, tror kanskje det blir grøt. Mini får kveldsgrøt og middagsmat nå. Kveldsgrøten er grei, men klarer ikke bestemme meg får når han bør få middagsmaten sin. Og når bør han få det tredje måltidet? Bør det være grøt, eller er det noe annet jeg heller bør servere? Han får pupp så ofte han har lyst og før fast føde. Lurer litt på å innføre faste måltider på puppen også, men han er så uforitsigbar på når han blir sulten. Noen tips/anbefalinger her?

Hvordan ser deres måltidsplan ut med tre måltider fast føde om dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

graut morgon, middag midt på dagen og graut til kvelden :) pupp når han ønske det :) Min gut blir 7 mnd denne mnd :)

Skrevet

Her ser det sånn ut:

Ammes i senga før vi står opp, mellom 7 og 8 en gang.

Frokost ca kl 10(leverer storebror i barnehagen først), får da grøt av 1 dl vann/mme, drikker vann til. Blander forresten fruktmos i grøten.

Middag ca kl 14, bare 2-3 ss foreløpig, drikker vann til

Kveldsmat ca kl 18, grøt av 1 dl vann/mme. Fruktmos i grøten nå også.

Jeg ammer 3-4 ganger gjennom dagen, men har litt lite melk, så gir litt mme om hun ikke virker fornøyd. Gir henne som oftest en flaske mme(ca 120-150 ml) før jeg legger meg, og ammer vanligvis 1-2 ganger gjennom natten.

Skrevet

Da sønnen min var 6 mnd spiste han:

09: enten 220 ml velling eller en skål grøt og litt mme

13: ca 150 g middagsmat og litt fruktmos, vann

17: grøt, litt fruktmos og litt mme

19.30: velling 220 ml

Vi begynte å gi brød til frokost da han var 7 mnd.

Skrevet

frokost grøt å litt fruktmos til lunsj, middag også kvelds grøt :) sånn gjør vi det..hun er 7 måneder:)

Skrevet

Straks 5mnd og spiser grøt til frokost.

Ikke behov for mer om dagen..

Skrevet

Min er også 6 mnd. Hun får ikke mm. Hun får brødskive til frokost, spiser alt fra 1/4 til 1/2 skive og får mme til. Vi begynte med det for 3 dager siden. Før det fikk hun grøt. Men hun sier ikke fra når hun er mett. Så jeg gikk vekk fra grøten for å få henne til å spise mindre. Det funket.

Hun har foreløbig fått litago prim eller leverpostei på skiva. Med et tynt lag smør under. Hun har ikke fått tenner enda, men det går veldig fint.

Så får hun melk eventuelt litt fruktmos til lunch. Middag med vann til og grøt med fruktmos og mme til kvelden.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Muffin blir 7 mnd i morgen <3

Opp kl 06 - da drikker han ca 150 ml MME

Frokost kl 08: 1/3 brødskive u/skorpe, m/makrell i tomat, leverpostei eller most banan. 120 ml vann tilsatt 3 måleskjeer MME

Lunsj kl 1130: ca 150 g dampkokte, moste grønnsaker (gulrøtter, brokkoli, blomkål, asparges osv). 120 ml vann tilsatt 3 måleskjeer MME

Middag kl 15: 1/2-1 middagsglass + evt 1/2 gl fruktpurè/sviskemos til dessert om han spiste lite middag. 120 ml vann tilsatt 3 måleskjeer MME

Kveldsmat kl 18: 1-1,5 porsjon kveldsgrøt laget på vann

Kveldskos kl 19: 100-180 ml MME

Natta kl 1930

Får 1-2 flaskemåltid per natt; 180 ml vann tilsatt 3 skjeer MME pr måltid.

Muffin har alltid spist mye, og veid mye (nå veier han vel 10.5 kg), og det er derfor jeg gir ham mindre næringstett MME og dropper olje i grønnsakene/smør på brødskivene.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her ble forresten Muffin skikkelig grøtlei et par uker etter at vi introduserte morgen + kveldsgrøt, selv om vi gav ulike typer grøt morgen og kveld :( Derfor vi starta opp så tidlig med brødskive, for å få i gullet nok jern.

Skrevet

Syns også det høres litt kjedelig å få grøt to ganger om dagen, derfor jeg lurer på å gi han noe annet. Og min veier absolutt mer enn nok han også! Men han blir helt håpløs om natta hvis han ikke får i seg nok mat på dagtid. Han sier heldigvis fra når han er mett da, så det er ikke sånn som ei over her skriver.

Skrevet

Vi har så vidt begynt å gi et tredje måltid i tillegg til kveldsgrøt og middag. Har ikke ennå helt funnet ut plasseringen av dette måltidet, foreløpig har det vært i 10-11-tiden, men lurer på å ta det ennå litt tidligere - som frokost. '

Foreløpig har vi gitt avocado med litt banan som dette tredje måltidet, litt fordi jeg som deg ikke ønsker en grøtlei baby. Hørte med HS ang dette i går, og hun mente det var helt ok. Men at vi kanskje kunne variere litt og gi grøt noen dager. Jeg tenker å bytte ut/bytte på med brød når hun blir rundt 7 mnd. Hun eelsker avocado med banan, så det måltidet går rett ned ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...