Gå til innhold

Kan gravide spise sånn påleggslaks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det noe vi ikke kan spise for det er vel røkt laks det kanskje...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan gravide spise røkt laks. Og påleggslaks er helt trygt. Det man skal være forsiktig med er gravet laks som ikke er helt fersk.

Så bare spis med god samvittighet!!

Gjest Hippo ღ
Skrevet

Vi kan spise røkt laks, så lenge den ikke har vært åpnet lenge :)

Fra matportalen.no:

Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).

Skrevet

Takk for svar! Da skal jeg kjøpe det,fikk plutselig så lyst på det her ;)

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Ups,skjedde visst noe her,så mange svar da gitt :o

Skrevet

Det viser vel bare hvor utrolig takknemlig du er da...hehehehe...

Skrevet

Tydelig lyst på påleggslaks hehe....

Skrevet

så jeg kan spise røkelaks altså ? :DD har hatt lyst på det hele svangerskapet og trodd det ikke var bra..

Skrevet

jeg spurte min jordmor om dette sist jeg var der og hun sa jeg ikke skulle spise det !! heller ikke salami. eller annet kjøtt,fisk som ikke er kokt eller stekt onkelig !

Skrevet

Min lege sa også at røkt laks er en av de vanligste kildene til Listeria bakterien.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig rart ut at en jordmor og en lege går ut og sier at man ikke skal spise røkelaks. Dette er jo i konflikt med hva både Helsedirektoratet anbefaler for gravide og hva Matportalen informerer om.

Jeg har snakket med flere kollegaer av meg som både er gynekologer og jordmødre, og ingen av dem vil si at man skal holde seg unna røkelaks så lenge den er "fersk" (dvs. tidlig ift. holdbarhetsdato). Man kan sågar spise fersk laks med god samvittighet.

Det er også direkte feil at røkelaks er hovedkilde til listeria. For hovedkilden er upastauriserte melkeprodukter.

Synes det er et overdrevet hysteri rundt dette med listeria. Er utrolig få som blir smittet av dette i Norge. Man kan bruke litt sunn fornuft!

Er ikke alle leger som er oppegående på emnet tydeligvis. Husk at leger ikke nødvendigvis er eksperter på alt. Det vet jeg alt om ;o)

Jeg spiser i allefall røkelaks, gravet laks, sushi (ikke tunfisk), pasteuriserte mykoster og spekemat med knallgod samvittighet. Passer på at alle råvarene er "ferske", og spiser selvsagt med måte.

Skrevet

Sist jeg var gravid var jeg overhysterisk når det gjaldt mat. Det var utrolig slitsomt, og det eneste jeg spiste på brødskiva til slutt var jordbærsyltetøy. Jeg orker ikke dette tullet en gang til, så jeg har spist påleggslaks :) Godt var det også! :) Og pakken blir ikke gammel her i huset.. hehe

Skrevet

Jeg er vel en av disse som er supernøye på hva jeg putter i munnen når jeg er gravid. Tenker som så; kan jeg klare meg uten røkelaks i 9 mnd? Ja,det kan jeg. Ville jeg bebreide meg selv om jeg blir smittet med listeria eller toxo og vet at jeg har spist div på fy-lista? Hadde ikke tigitt meg selv. Så for meg er det ikke et spørsmål en gang. Og er det mat jeg er usikker på, så dropper jeg det.

Skrevet

Forholder meg til hva helsedirektoratet og matportalen anbefaler. Å ende opp med å spise kun syltetøy på skiven er iallefall ikke bra for barnet. Vi trenger en god del mer nærimgsinnhold enn syltetøy kan gi oss.... Vil tro at både sushi og røkelaks er kjempesundt for barnet:) Med svangerskapsdiabetes er syltetøy, brunost og en del andre vanlige pålegg en fy fy ting for mitt barn.

Skrevet

Ifølge min jordmor så kan vi me god samvittighet spise røykalaks. Å alt av spekemat, HVIS vi putter d i fryseren først :o) Toksoplasmose-bakterien tåler ikke kaldt vær eller kulde. Så fryser vi pølsepåleggene åver natta, så er d helt trygt å spise d også :-)

Toksoplasmose-bakterien er så lite utbredd her i landet at de får ikke til å forske på det en gang. jordmoren mei har hatt d yrket i 30 år, å ALDRI vært borti at noen har blitt smittet av d.

Bruk sunn fornuft damer, å ikke vær hysteriske, så går alt bra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...