Gå til innhold

Fri på planleggingsdag...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som lærer og har fri en dag i uken. Alle planleggingsdagene i år faller dessverre på alle mine fridager! :( Så sier sjefen at jeg må delta på 4 av 5 planleggingsdager. Men hallo, jeg har jo fri da!!! Kan han tvinge meg til å komme? I så fall må jeg vel få betalt for den dagen, eller...? Jeg har jo heller ikke barnevakt til mine barn, da barnehagen har planleggingsdag samme dag som skolene.

What to do???

Skrevet

om du eksempelvis har fri hver mandag, kan ikke sjefen din kreve at du kommer en mandag fordi det er planleggingsdag slik jeg forstår det.

Alternativt er dette ekstrajobb/overtid og må betales.

Skrevet

Det kommer an på kontrakten din. Mandag er en arbeidsdag, og det er innenfor normalarbeidstid for lærere, så jeg vil tro du har å møte opp. Du har krav på erstatningsfri eller utbetaling av ekstra lønn (ikke overtid, såfremt du ikke overstiger tilsvarende fulltid).

Skrevet

Her løses det ved avspasering, altså får du fri en annen dag isteden. Om du har noe ansvar på skolen kan du jo ikke være hjemme alle planleggingsdagene, men samtidig kan ingen kreve at du jobber uten lønn. Enten avspaserer du eller du får betalt for dagene.

Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan kreve at du stiller.

Du får betalt eller erstatningsfri.

Skrevet

Og det er helt sikkert?? Hvor står det noe om at jeg skal få avspasering en annen dag eller betalt? Kan garantere at rektor komme til å prøve og sno meg rundt lillefingeren. Har en tendens til å gjøre det... Og da er det greit å ha noe å "banke i bordet" med.

HI

Skrevet

En lærer i full stilling har arbeidsplanfestet tid på 1150 timer i året. Resten av årsverket kan man styre selv, enten ved hjemmearbeid eller å være på skolen.

Det står veldig klart i arbeidstidsavtalen (den sentrale, altså) at 37,5 av disse timene ligger på de 5 planleggingsdagene som kommer spredt utover året. Sjefen din har altså helt rett, og disse dagene skal legges ut på arbeidsplanen din. De ligger jo fast allerede fra starten av skoleåret, så du kommer nok ingen vei. Du har heller ikke rett på avspasering på andre dager, siden en 80% stilling betyr at du jobber 4 av disse 5 dagene. Det spiller altså ingen rolle hvilken ukedag de faller på og om du i utgangspunktet har undervisning denne dagen eller ikke.

Det at du ikke har barnevakt til dine barn er ditt problem. Det problemet har alle vi som er lærere, hver gang det er planleggingsdag. Og dette vet vi i starten av skoleåret, og må planlegge.

Skrevet

Arbeisgiver har dessverre rett. Vi lærere har spesielle arbeidskontrakter. Dette er den uken elevene ikke er til sted på skolen, men vi skal jobbe, dermed er det riktig at du må jobbe 4 av 5 dager. Var i samme situasjon i fjor, og du får ikke noe ekstra betalt.

Skrevet

Her har du fått et helt klart og korrekt svar fra 21:15. Siden du er ansatt i 80 % stilling, så skal du være med på 4/5 av planleggingsdagene, og det er synd, men ikke noe å gjøre med at p-dagene er lagt til din "fridag". Det er jo ikke en fridag i ordets rette forstand - det er din undervisningsfrie dag.

At vi som er lærere ikke har barnevakt ved felles p-dager i skole og barnehage, er ikke sjefens problem, det er ditt. Sorry.

Skrevet

Arbeidsgiver kan fint pålegge deg å være med den 5. dagen også!

Det kalles beordring og gir vanligvis krav på betaling. Dog ikke overtid all den tid du ikke kommer over 100% jobb uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...