Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det de små kan begynne så smått med salt? Altså, jeg tilsetter ikke salt i maten, men ser jo at i noen matvarer (og også middagsglass!) er det tilsatt salt i større eller mindre mengder.

Lillegutt er nå 10 mnd og fikk smake tunfisk på boks for første gang. Det falt i smak! Det var først etter måltidet at jeg så det var tilsatt salt i oljen (1,5%). Bør jeg ikke gi han mer da? Heller jo av oljen før han får, men det blir jo uansett litt salt igjen i fisken.

Blir så usikker på dette saltstyret, er det sånn at de ikke tåler noe salt, eller at det er begrenset hvor mye de kan ha i seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal unngå å salte maten til ca 1 år. Nyrene er ikke ferdig utviklet, og klarer ikke å skille ut eventuelt overskudd. Jeg har lest man kan ha litt salt fra ca 10 mnd, dvs ikke tilsette selv, men at det er ok med små mengder mat som allerede er saltet. Dessuten kan man jo servere smaksporsjoner fra 4-6 mnd, og ifølge helsesøster var dette også mat med salt, Men da selvfølgelig bare SMÅ mengder.

Skrevet

Det sies jo at de ikke skal ha salt i maten før 1 år. Litt mat med salt en gang i blant gjør ikke skade, men jevnlig/daglig inntak bør unngås før 1 år.

Akkurat tunfisk ville jeg vært forsiktig med, den på boks er ganske salt.

Skrevet

Takk for svar! :)

Da skal vi vente med tunfisken... Vil jo ikke risikere noen overbelastning på de små nyrene! Har vært veldig strikt og forsiktig med saltholdig mat, men nå var det rett og slett en glipp fra min side :/

Får heller holde oss til grønnsaker og kylling enn så lenge. Noen forslag til fisk/pålegg som det ikke er salt i?

Skrevet

Vil bare nevne at kaviar er et påleggsalternativ som anbefales i informasjonsbrosjyrene man får fra helsedirektoratet/helsesøster og det inneholder jo relativt mye salt. Det meste pålegg inneholder jo noe salt. Så lenge det ikke er større mengder over tid, ville jeg tro at det er greit. Men man skal selvfølgelig unngå å salte maten man lager selv.

Skrevet

Hm, det var jo litt snodig synes jeg. Eller selvmotsigende heter det kanskje. Men det blir vel litt opp til hver enkelt også hva man er komfortabel med å gi. Er bare så usikker på hva som betegnes som "mye" salt.

Og gjelder det samme for seltin som vanlig salt? Har liksom oppfatningen at seltin er så mye sunnere enn vanlig salt, bruker kun det i matlagingen ellers, men vet jo ikke om det er noe snillere mot nyrene. Har ikke turt å satse på at noe er trygt, så da holder jeg meg heller helt unna salting til junior :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...