Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 7 mnd i dag:) Tia har gått så fort og kjenne at eg nesten blir litt stressa. Planen var at han bør vel klare å snu seg fra rygg til mage når han var 7 mnd, men det klarer han ikke. Dagene går jo så fort, føler at han noen dager ligger mye på guvet, mens andre dager flyr jo vekk i ingenting. Når han ligger på gulvet prøver jeg å leke med føtene hans, motivere til å snu seg og ja han ligger mye på magen (men klarer ikke mer enn 10 minutt i strekk før han blir sliten) og går vekk av og til for å se om han da er mer interessert i å snu seg og utforske ting. Men føler liksom ikke det er noe fremgang på noen ting, noen andre som har opplevd dette og har noen tips (eller oppmuntrende ord);)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært hos fysioterapeut for 3-4 uker siden, og alle ledd/bevegelser var i orden, våken og oppmerksom, bare litt sent ute med det motoriske.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Har han noen favorittleker du kan friste med? Her er iphone, fjernkontroller og laptop veeldig spennende ;) hehe.. Lurt å legge leker et lite stykke unna, slik at han må tippe rundt for å nå dem. Ligg gjerne på gulvet og hjelp ham å tippe rundt hvis han er på vei/halvveis :)

Muffin snudde seg for første gang fra rygg til mage når han var 6 mnd og 8 dager gammel; det skjedde inne på pulten til barnelegen på 6 mnd kontrollen :)

Første gang han snudde seg bevisst fra mage til rygg (etter en leke) var når han var 6 mnd og 3 uker gammel.

Jeg lå uansett på gulvet og frista med alle slags leker, hjalp å tippe osv, men Muffin snudde rett og slett når han selv var klar for det. Noe som ofte får ham til å vri seg/snu seg er dersom jeg stiller meg utenfor synsfeltet hans og prater med ham, da vrir han seg ofte for å se meg :) Evt om han ligger på magen og jeg står over ham og prater, da kan han prøve å snu seg rundt for å se på meg, også hjelper jeg ham siste bit på veien :)

Skrevet

Ta tiden til hjelp, alle barn utvikler seg i sitt eget tempo!

Min gutt ville aldri ligge på magen, han begynte å hylskrike etter et par sekunder på magen fra han var veldig liten. Det ble funnet en låsning i nakken hans som ble utbedret hos manuellterapeut ved 4 mnd alder, men dette gjorde ikke at han ville ligge på magen likevel. Da han var drøyt 6 mnd begynte han å snu seg fra mage til rygg, bare for å slippe mageleie tenker jeg.. Men inntil han var over 8 mnd lå han på rygg på gulvet og var veldig fornøyd med det.

Plutselig kunne han sitte alene, rundt 8-9 mnd, men bevegde seg ikke mer av den grunn.. Den store endringen kom ved 10 mnd da han plutselig begynte å rulle og ake seg rundt på gulvet. Han ville plutselig også holde oss i hendene å gå over gulvet, noe han ikke var i nærheten av før. All denne utviklingen skjedde i løpet av en langhelg og kom plutselig.. :)

Jeg opplever at alle barn utvikler seg i sitt tempo, man kan prøve å motivere og hjelpe de, men de vil ikke gjøre noe de ikke er klar for. Så mitt tips er å ha tålmodighet! :)

Skrevet

Snuppa mi gjorde det aldri så lenge jeg lå der med henne. Første gangen hun rullet rundt holdt hun på for seg selv på gulvet uten at jeg var til stede. Jeg var på kjøkkenet, og da jeg kom inn i stua igjen så lå hun på magen. Jeg jublet, hoppet, klappet og lo av stolthet. Var passelig stolt hun også :) etter det skjer det daglig.

Men altså.. kanskje det hjelper å legge spennende ting rundt han, og la han ligge for seg selv (sier ikke at du aldri gjør det altså) til han finner ut av det?

De er jo alle så forskjellige da.. men det skjer vel når det skjer.

Skjønner at du stresser litt.. men siden fysio har sagt at alt ser greit ut så hadde jeg slappet av. Prøve å nyt den bedagelige babyen din heller :) De blir altfor fort kjempe travle :)

Skrevet

Takk for oppmuntrende meldinger. Leker en del med han på gulvet, tenker at det er det som må til, men kanskje jeg rett og slett skal "forsvinne" litt mer og la han leke og finne ut av det på egenhånd. Er jo verdt et forsøk. Ja, jeg stresser litt med det, og klarer ikke å la være å tenke om det er noe jeg gjør galt osv. som gjør at han er så bedagelig. Men har ei på 23 mnd, så kanskje jeg bare må være gla han er så rolig enn så lenge;)

Skrevet

Kristian har forresten snudd seg 3 ganger, første gang rett før han var 6 mnd, to av gangene var vi ikke der og den tredje var på helsestasjonen på gruppetime når jeg snakka om at Kristian var så sent ute motorisk, og om noen hadde tips, og akkurat da skjedde det. hehe. Men gjentar det som sakt ikke.

Skrevet

Jenta mi er litt "treig" hun også...! Hun er 6 mnd (og ei uke) og ruller bare fra rygg til mage - kun mot høyre. Det er nok godsida, gitt! Vi legger oss på venstre side, lokker med morsomme (??) lyder og leker, men ingen tegn til at hun gidder å rulle den veien hehe. Hun er også utålmodig, og er ikke mange minuttene på magen før hun raser.

Ellers er hun lita og veldig rund :) Kanskje hun er for tung i baken?? hihii

Satser på at hun plutselig finner på å rulle mot venstre en dag.. og gjerne tilbake igjen. Blir småsprø av hylinga :)

Skrevet

alle utvikle seg forskjellig. tøtta mi va 3,5 mnd da ho snudde seg fra rygg t mage. 5 mnd da ho begynte åle/hoppe seg bortover gulvet, nu ( ho blir 7 mnd om nån daga) så ta ho tak i ting å løfte overkroppen for å komme seg opp på knær.. ellers sir ho mamma, baba, og e veldig aktiv om dagan :)

Skrevet

Småen min på 6,5 mnd gidder ikke snu seg fra rygg til mage med mindre jeg inviterer til det..dvs at jeg må snu henne litt på siden, også gjør hun resten av jobben:) Dette har hun klart i 2 uker, før det måtte jeg hjelpe henne med rumpen:p Hun likte heller ikke å ligge på magen før, men etter at hun oppdaget speilet på badet når hun lå i mageleie på stellebordet, er det ganske kjekt!

Når hun ligger på magen har hun begynt å dra beina under seg, så jeg er godt fornøyd med det!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...