Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 soten hos oss sitter som støpt, og jeg bruker sikkert 40 min for å få de rene! og jeg må skrubbe med stålull! Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg ikke kjøpt peis med vindu... Noen tips dere? Tas i mot med STOR takk... og avispapir med asken fungerer heller ikke:/
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Du må iallefall ikke skrubbe med stålull! Da riper du glasset og det blir enda verre. Prøv sitron eller eddik? Aske er i en base så det skulle funke med en syre?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Jeg bruker bare sånn vindusspray fra jif, og sånn svamp med skrubb på. Det har aldri vært noe strev å få de av, de glir av fort som bare det. (å jeg er ikke en som vasker peisen hver mnd;) Men brenner du mye annet en ved/papir der er det vel anderledes, når plast f.eks kommer på vindu!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Ok, da skal jeg ikke bruke stålull mer.... blande sitron med aske da tenker du?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Har du lest bruksanvisningen på ovnen? Den ovnen vi har har 2 forskjelige spaker til å stile trekken med. Den ene spaken styrer luften som spyler glassene med luft slik at det neste ikke blir sot. den andre tilfører trekk under flammene. Med riktig ved og innstilling så slipper vi å rengjøre glassene.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Jeg bruker bare Jif vinduspray og da renner soten av:)Tørker med tørkerull. Men jeg tar det ganske ofte da, så det får ikke sjans til å feste seg. Får ikke håpe du har laget riper med stålullet da!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Avispapir, funker her. Trodde ikke noe på det, men de ble kjempefine
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Vann, aske og avispapir funker helt supert her også
novembergutten:) Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Bruker den samme kremen som jeg bruker på komfyr toppen, da kan jeg bare tørke av med lunkent vann så blir den som ny!!! kjøpt på Elkjøp/lefdal/Expert.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Jeg spytter på avispapir. Funker som bare det:)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Jeg bruker fuktig tørkepapir med aske på. Syns det fungerer mye bedre enn avispapir.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Da jeg skulle rengjøre glassene i en gammel peis måtte jeg bruke stålull jeg også. Ingenting av spray, kjeramisk ovnsrens osv hjalp. Avispapir? Haha, in your dreams! Men på en lett sotet en? Ja det kan nok gå. Glasset er ikke oppstripet. Dette er ripefrie tykke glass, så det trenger man ikke være redd for. Men tror man må pusse ofte hvis man vil ha blank peis, eller gjøre som ei over, stille trekken. Jeg gidder ikke gjøre dette med masse små glassvindu for hver gang jeg har brukt peisen. Men hadde nok gjort det oftere hvis jeg hadde en stor glassflate, slik som i de nye ovnene.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Fuktig avispapir eller kaffefilter, funker som bare juling. Forstår ikke hvordan asken kan sitte så godt fast at du må skrubbe med stålull? Brenner dere mye plast eller lignende? Dette er i så fall fy fy!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 12:59 Vi har to slike spaker vi og! Dovre pagasus leg ovn.... Men jeg trodde den ene spaken bare var til bruk under opptenning av peisen og måtte lukkes etter ca 15 min. og at den andre var til lufttilførsel, den er jo alltid åpen... kansje jeg kan prøve å lukke den da å se om det gir mindre sot...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Dypp avispapir i vann og deretter i aske. Dette gnir du glsset med. Bruk mye aske. Skyll til slutt med vann.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Plast? nei himmel og hav, hvem gjør det da? Det går kun bjørkeved her, og en og annen tom dorull:) Men jeg lover dere, det sitter som f.... Kansje jeg rett og bare må ta glassene for hver gang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå