Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere ta influenseavaksine? Ser at gravide er risikogruppe men jeg er skeptisk. Ikke at jeg har noe i mot viktige vaksiner men hvor viktig er nå engang en influensavaksine?

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nop =) Hat hatt influensa to ganger tidligere, siste gangen for 5 år siden mens jeg var gravid med 2.mann.... og har uker/dager igjen av dette svangerskapet så jeg tar ingen influensavaksine =)

Men du burde jo snakke med fagpersonell og ta en vurdering utifra det =) Er du usikker, så ville jeg ihvertfall sjekka litt mer rundt =)

Lykke til med valget =)

Skrevet

Helsesøster skal ringe meg i dag, vi har vaksinasjonstilbud gjennom jobb og jeg er som sagt usikker. Er 8 uker igjen, har aldri tidligere tatt den (bortsett fra en gang da jeg fikk den ved en feiltakelse) og hadde egentlig ikke tenkt å ta den nå heller - før det dukket opp en epost som minnet om at vi fikk vaksinasjon.

Ser også på klinikken sine sider at gravide ikke er en navngitt risikogruppe når det gjelder influensa, så skal høre hva hun sier. Går sikkert bra, uansett hva jeg velger, men det er dumt å ta en ekstra risiko når man har ansvaret for noen andre også. Enn om..

Skrevet

Jeg ble rådet av jordmor og ta det... Så da gjorde jeg det... Da var jeg i uke 37..

Ville ikke ta noen sjanser. Fikk ingen reaksjon på vaksinen heller...

Lykke til med valget!

Skrevet

Jeg tenker at jeg skal ta den. Kan bare tenke meg at det er forferdelig med influensa samtidig som man er høygravid eller sitter med en liten en som krever 110% av deg. De aller fleste får ingen symptomer på vaksinen i det hele tatt.

I og med at jeg selv har medisinsk bakgrunn, så er jeg helt for vaksinasjon - og kan ikke fatte og begripe hvorfor enkelte er så mot dette. Man har samtidig et kollektivt ansvar for å forhindre spredning av sykdom. Det kan jo godt være at en selv takler en sykdom veldig bra, men hva med alle dem rundt deg som ikke har et godt immunforsvar og som faktisk blir alvorlig syk etter de er blitt smittet av deg?

Gravide i 2. og 3. trimester er i risikogruppen der det anbefales vaksine. Jeg orker ikke flere komplikasjoner dette svangerskapet, og kommer derfor til å vaksinere meg hvertfall.

Skrevet

Skepsis? -for meg handler det om å ikke ta medisiner når man er gravid, har ikke tatt så mye som en paracet fordi man helst ikke skal. Da blir det litt mer skummelt å ta en vaksine, selv om bivirkninger er svært svært skjeldne. Men det kan kanskje helsesøster svare på. Det ordner seg uansett på et vis.

Skrevet

Jeg gikk og ble vaksinert. Er astmatiker også, så her snakker vi risiko for å få nedsatt lungefunksjon hvis influensaen virkelig setter seg fast. Jeg får ikke bruke mine vanlige medisiner når jeg er gravid, så tok ingen sjanser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...