Dagfrid Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Kristian er 7 mnd i dag og absolutt ikke noe glad i middag på glass. Har prøvd ufattelig mange typer, men brekker seg av de aller fleste. Den eneste som gikk delvis ned var hipps med nudler, grønsaker og skinke. Dere som lager middagen selv. Moser dere den med mikser eller bruker dere gaffel? Gir dere det samme som dere selv spiser, men unngår salt og melk?
abella Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Jeg har alltid gitt omtrent det samme som vi spiser. Både fordi det er mest lettvint, men også fordi jeg synes det er fint av babyen venner seg til vårt kosthold så tidlig som mulig. Gutten min var heller ikke kjempeinteressert i middag i begynnelsen, så vi ga annenhver skje med middag og banan&avokadomos (som han likte kjempegodt). Så løsnet det etterhvert. I begynnelsen brukte jeg stavmikser, men etterhvert moste jeg bare med gaffel. Kjøtt måtte uansett i stavmikseren fram til han begynte å tygge ordentlig.
Krisa71 Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Heisann. Jeg slet med det samme på lillegutt snart 6 mnd, så kom jeg på å blande ut middagsmaten med melk, så nå spiser han middag som bare det. Vi har bare gjort dette 4 ganger, og blander såpass mye ut så det får samme flytende konsistens som fruktmos. Prøv dette, og lykke til
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Her har du litt inspirasjon. http://gladerebarn.blogg.no/1320048387_en_god_matstart_med_m.html
Dagfrid Skrevet 8. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2011 Men trudde ikke de kunne ha melk før det var ett år?
bittelille_persille Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Jeg titter innom fra 1-2 års forumet. Vi lagde all mat til lillemor, og hun var fornøyd med det. Har prøvd glass som hastemat, men hun liker det rett og slett ikke, og det er jo faktisk likegreit. Noen tips: -I starten er konsistens viktig. Bruk stavmikser og grønnsaker som gir glatt konsistens. (potet, erter, gulrot, bønner) -Pass på å ikke ha for mye løk i i starten. Eller andre sterke smaker. Etterhvert kan man prøve med litt, men særlig løk er en stor smak å vende seg til for de små -Pass på at middagen er litt søt. F.eks. med å tilsette litt gulrot eller litt erter. Det går ann å ha frukt i middagsmosen (eple f.eks). Prøv dere frem. -Kokevann av grønnsaker og kjøttkraft uten salt er veldig næringsrikt. Kok ut panna med litt vann etter at dere har stekt kjøtt og ha i mosen. -Ikke bli fortvilet om mat går ut på første forsøk, det tar noen ganger å lære seg å like nye smaker. ALT er nytt. Husker jeg leste et sted at det krever 4 smaksforsøk å lære seg å like noe nytt. Det gjelder både voksne og barn, men for de minste er jo alt de smaker nytt. -Ha gjerne i litt god olivenolje eller litt smør. For det skal jo smake godt. Smak til selv. (Vi spurte på helsestasjonen om dette med smør. Det er viktig å ikke spise for mye meieriprodukter i starten fordi dette kan hindre jernopptaket når de små kun spiser grønnsaker. Når de små spiser kjøtt er det ikke så stort problem.) Det er alt jeg kom på i farta. Det er ikke så vanskelig, og jeg er ganske sikker på at hjemmelaget mat hjelper mot kresne unger. ;-) Lykke til.
Krisa71 Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Stemmer det, jeg bruker nan å blande ut med. Verdt et forsøk, lillegutt bare brakk seg når jeg ga middag fra glass i den konsistensen det har i utgangspunktet, men nå som sagt så går det ned som bare det.
april2011mamma Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 vår tulle ville heller ikke ha de middagsglassene.... de var for tykke i konsistensen så vi har alltid blandte den ut med litt vann eller morsmelk... men nå lager vi mat selv.... bruker stavmikseren flittig, men hender konsistensen blir for tykk og da vanner jeg ut den også hun er 7 mnd Takk for gode tips møllenberg!
Gjest Mentha Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Her fikk lillegutt kokte grønnsaker som ble most i stavmikser sammen med usaltet smør, chiafrø og urter og litt hvitløk. Grønnsaker kunne være f.eks gulrot, purre, brokkoli, spinat, blomkål osv hakket i småbiter og kokt mørt. Hvis det ble tørt tilsatte jeg litt rapsolje, men jeg prøvde å ha littt av kokevannet igjen sånn at næringsstoffene i vannet kom litt til gode i middagen Lagde en stor gryte og frøs ned i passende porsjonsbeholdere. Genialt å ta opp av fryseren kvelden før og la tine i kjøleskapet natten over Kan også blandes med hva enn de voksne har til middag for litt variasjon! Og så så sunt da Krydrer med det meste unntatt salt ( og masse pepper og chili) litt ettersom smak og behag, men kanel har faktisk vært en god vinner hos lillegutt GIr en litt søtlig ettersmak og så gir det massevis av antioksidanter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå