Gå til innhold

Påkledning i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest summerbee
Skrevet

Jeg er veldig usikker på påkledning til min 1 åring. Har deres barn alltid på seg strømpebukse under bukse/joggebukse nå og fremover? Holder det med langermet body uten genser over? Og må alle bodyer og strømpebukser være ull? Til ytterplagg bruker vi ulldress oppi voksipose. Kom gjerne med tips og råd om hvordan dere kler på baby i barnehage og ute nå som kulda kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert siden lillegull er mitt første barn :) Hun er forresten 15 mnd nå.

Nå som kulda har satt inn for fullt bruker jeg alltid å ha på strømpebukse under den vanlige buksa. Inne i barnehagen pleier de å ta av buksen og la de små sprade rundt i bare strømpebukse og body. Og så tar de på bukse eller kanskje en varmere fleeceklær under dressen når de skal ha med de små ut. Jeg pleier heller ikke å ha på henne genser utenpå bodyen når jeg leverer henne. Men jeg pleier vel og merke å legge varmere genser/fleeceklær osv på plassen hennes i barnehagen slik at de tar på ved behov. Kommer nok til å kle henne litt mer i ullstrømpis osv nå fremover.

Ulldress i voksipose er bra :)

Ikke vær redd for å spørre barnehagetantene om hva de kan anbefale og hva som faktisk er nødvendig å ta med til de små.

Skrevet

Her er det merkelig varmt ute til å være november, men kler likevel jenta med ullklær da det ofte er kald vind.

Hun har på seg ullbody+ullstrømpebukse og genser+bukse (eller skjørt, kjole, "sparkebukse") ved levering (pluss boblejakke, votter og slikt da).

I barnehagen går hun som regel kun med strømpebukse og body fordi det blir litt varmt å ha på så mye klær. Også mistenker jeg at barnehageansatte ikke orker å kle på mye klær, for så å kle av igjen:P

Når barnehagen drar ut har hun på seg ullundertøyet og fleecedress under reimadressen. Evt. ullundertøyet og tynt (ikke strikket) ullsett som er kjøpt på sportsforretning.

Når hun sover har hun på seg ullundertøy, tynt ullsett og fleecedress + votter, lue med hals og sovetøfler (duntøfler). Hun ligger i en voksi aktiv ullpose som er en smule liten, så hun har alltid fleecepledd over det hele enda. Og kosebamsen som også dekker litt:-)

Hun er 18 mnd.

Skrevet

Spurte forresten barnehagen hva hun bør ha på seg i barnehagen når hun sover, men de anbefalte mindre klær på jenta mi. Min lille frøken er en av de som fryser veldig fort og som ikke har noe ekstrareserver på kroppen som varmer, så jeg ba barnehagen ta på det ekstra ullsettet ved soving. Og hun har aldri vært verken for varm eller for kald:-) Så tror det er ganske forskjell fra barn til barn og hvordan de holder varmen. Ser at mange andre barn i barnehagen bare legges med body og strømpebukse inni voksi posen, min datter ville nok blitt ganske så kald slik...

Skrevet

Jenta mi har ullundertøy og en t skjorte/kjole over, så sparer vi ulla litt for vask. Det MÅ ikke være ull alt sammen. Men er jo varmere da.. Er ikke så kjempe dyrt på feks reflex eller Sparkjøp.

Ved ca 10 grader har jeg en tynn jakke oppi dunposen. Skal hun leke ute har hun ullundertøy og refleks høstdress. Tynne votter og tynn lue.

Nå i dag var det 4 grader når vi gikk ut, så jeg tok på henne ullundertøy, ulldress og høstdressen. Oppi vognposen ville det da vært tykk ulldress. Regnvotter, og litt tykkere lue.

I vinter blir det ull undertøy og vinterdress. Er det virkelig kaldt tar jeg en tykk ulldress under også.

Og alltid strømpebukse under joggebukse på høsten. Og med mindre du bruker ullbody ville jeg også hatt en tynn genser over langermet body. Men jenta mi er frossen av seg. Sånn som mamma'n sin.

Skrevet

Og longs er bedre enn strømpebukser når barna leker ute. Blir h*n våt på føttene trenger de bare bytte sokker ikke hele strømpebuksa.

Skrevet

strømpebukse fra september til mai her i gården. Jeg kjøper ullsett som matcher jeg da så da syns jeg det er greit å gå med kun body og stillongs/ strømpebukse. Litt lettere å kle jenter fint da, for da er det bare å ta en liten kjole over. Bruker ofte t-skjorte over for å spare ulltøyet for matflekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...