Gå til innhold

Influensavaksine???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så usikker på om jeg skal ta influensavaksinen eller ikke. Det sies jo at man bør ta det etter første trimester.

Jeg er i uke 20 nå. Hva skal jeg gjøre??

Hva gjør dere andre? Skal dere ta vaksinen??

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Er i uke 26, og har ingen planer om å ta den. Verken legen eller jordmor har heller nevnt noe om den til meg.

Tenker at ettersom jeg aldri har tatt den før, så gjør jeg det heller ikke nå. Kom meg gjennom verste perioden med svineinfluensa som gravid, så da går det nok bra denne gangen også;)

Skrevet

jeg fikk tilbudet nå sist, men jeg vil ikke. Ofte blir man dårlige av vaksinen og jeg syns jeg leste et sted at man ikke burde ta vaksiner med levende virus når man er gravid. Jeg ser ikke poenget heller. så her blir det ingen vaksine =)

Skrevet

Det du har lest er direkte feil Nutte87!

Det anbefales at gravide i 2. og 3.trimester tar influensavaksinen fordi de befinner seg i en risikogruppe. Noen vil selvsagt tåle å få influensa under svangersapet, men det er forferdelig for andre. Det er dessuten svært få som får store plager etter vaksinasjon. De fleste vil ikke merke det i det hele tatt.

Man har også et kollektivt ansvar for å ikke smitte andre. Dersom man selv har et godt utviklet immunsystem, så er det dessverre mange som ikke har det samme. Man risikerer derfor å smitte andre som kan bli potensielt meget dårlige.

Med medisinsk bakgrunn har jeg overhodet ingenting imot å vaksineres, og skal vaksinere meg selv. Jeg er nå i uke 32 - og bare tanken på å gå høygravid med influensa, eller ha en liten som krever 110% av deg mens man selv er helt satt ut - er ingen deilig tanke!!

Jeg ville gått og fått influensavaksinen så snart som mulig!!

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den.

Jeg tok svineinfluensavaksinen sist jeg var gravid. Hadde ikke så veldig lyst, men følte meg presset av jordmor til å ta den..

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den heller, og ingen har så mye som nevnt det for meg så regner ikke med det er så aktuelt da.

Gjest Hippo ღ
Skrevet

Har faktisk ikke tenkt så mye på det. Såg lapp om det på legekontoret i dag. Men verken lege eller jm har nevnt noe.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg heller nok mer mot å ikke ta den, enn å ta den...

Får aldri influensa, og satser på å ikke få det nå heller. Får bare kle godt på meg, spise sunt og holde meg frisk :o)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg heller nok mer mot å ikke ta den, enn å ta den...

Får aldri influensa, og satser på å ikke få det nå heller. Får bare kle godt på meg, spise sunt og holde meg frisk :o)

Skrevet

jeg skal ikke ta den, men jeg er i en situasjon hvor jeg ikke tar vaksiner av den grunn at jeg ble alvorlig syk når jeg var baby - av vaksiner.

Skrevet

Jobber på sykehus og vet dessverre altfor mye om konsekvensene av å være gravid med influensa. Skal helt klart vaksinere meg, og anbefaler alle mine gravide pasienter til å gjøre det samme:-)

Skrevet

Sitat hentet fra Barnimagen Uke 22:

"Vaksinasjoner er også noe du bør unngå, snakk i alle fall med den personen som skal gi deg sprøyten før du får den. Levende virus kan være skadelig."

Kan godt hende at det som står her er feil. men da syns jeg ikke det burde stå i "svangerskapet uke til uke".

Skrevet

Sitat hentet fra Barnimagen Uke 22:

"Vaksinasjoner er også noe du bør unngå, snakk i alle fall med den personen som skal gi deg sprøyten før du får den. Levende virus kan være skadelig."

Kan godt hende at det som står her er feil. men da syns jeg ikke det burde stå i "svangerskapet uke til uke".

Skrevet

Dette gjelder selvsagt ikke vaksinasjoner som er anbefalt av Helsedirektoratet. Når Helsedirektoratet anbefaler influensavaksine for gravide i 2.og 3.trimester - er det en god grunn til dette. Nettsiden til Barnimagen er da heller ikke en vitenskapelig opplysningsside, og det er mange feil som forekommer her inne.

Skrevet

Du kan se svaret mitt til deg litt lenger oppe. Men dette er altså feil når det gjelder influensavaksine. Med min medisinske bakgrunn er jeg også dessverre kjent med hvordan det er for gravide med influensa. Ville ikke vært i tvil om å ta vaksinen!

Skrevet

tok vaksina idag. Er 15,5 uker på vei og jeg gidder ikke å bli syk i ukesvis. Hadde influensa i 07, og jeg ble kjempedårlig i ei uke og deretter slapp og forkjøla de neste to. Heldigvis hadde vi ikke barn da, for jeg hadde mer enn nok med meg selv! Samboeren lå også strak ut... Nå har vi to barn og et i magen, tar ikke sjansen på å være ute av funksjon dersom jeg kan unngå det!

Gjest Hippo ღ
Skrevet

Jeg spurte inne på "spør jormødrene"

Svaret jeg fikk:

Sv: Influensavaksine? NYTT 12:29 10.11.2011

Hei, på deg!

Helsedirektoratet anbefaler alle gravide å la seg vaksinere mot influensa for sesongen 2011/12.

Grunnen til dette er at en at under pandemien i 2009/10 ble en større andel gravide enn ikke-gravide rammet av alvorlige komplikasjoner som følge av svineinfluensaen.

Selv om vi det ikke forventes en like alvorlig influensaepidemi kommende sesong, er det sannsynlig at virus H1N1(svineinfluensaviruset)også vil være et av flere sirkulerende virus i 2011/12.

Anbefalingen om vaksinering av gravide i andre og tredje trimester oppretthioldes derfor og gjelder selv om man lot seg vaksinere mot svineinfluensaen i 2009/10.

For mer informasjon les på

http://www.fhi.no/

Jordmor Siw

Skrevet

Jeg har tatt vaksinen. Jeg var ikke i tvil om jeg skulle ta den.

Skrevet

Jeg er i uke 24. Jeg har aldri tatt influensavaksine tidligere, og vil heller ikke ta det nå. Tar rett og slett ikke sjansen.

Skrevet

Har ikkje fått noko anbefaling frå jordmor og å ta det, så reknar med det ikkje så mykje pes med som mange vil ha det til..?

Dei som føler det er tryggast å ta den får gjere det, sjølv trur eg neppe eg tek den.

Har sprøyteskrekk og sunn skepsis til ting ein ikkje er 100% sikkre på, så tar ikkje noko med mindre jordmor anbefalar det og kjem med gode argument.

Men har vore til 2 kontrollar +UL etter at eg kom til 2.trimester (er 21+2 no), og har ikkje høyrt noko endå.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...